| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Zamówienia publiczne > Strony umowy > Jaki okres gwarancji może zaoferować wykonawca?

Jaki okres gwarancji może zaoferować wykonawca?

Fakt wprowadzenia drugiego kryterium obok najniższej ceny, powoduje, iż wykonawcy oferują możliwie jak najdłuższy okres gwarancji, aby uzyskać chociaż niewielką przewagę nad innym wykonawcami, którzy prawdopodobnie zaoferują krótszy okres gwarancji, ale za to niższą cenę realizacji zamówienia. Powstał jednak problem, jaki okres gwarancji może tak naprawdę zaoferować wykonawca, aby był on możliwy przez niego do spełnienia. Co w przypadku, gdy wykonawca zaoferuje dla przykładu stuletni okres gwarancji?

 Odrzucenie oferty ze względu na zaoferowanie stuletniej gwarancji

Na skutek zmiany przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych  istnieje obecnie bardzo wąski krąg zamówień, w których zamawiający jako kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty może wskazać wyłącznie najniższą cenę. W przeważającej mierze zamówień obok najniższej ceny zamawiający musi wskazać inne jeszcze kryterium lub kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty. Uważam, że jest to bardzo dobre rozwiązanie. W szczególności, iż kryterium najniżej ceny, powodowało, iż zamówienie wykonywał często wykonawca, który na skutek podania zaniżonej ceny, nie zapewniał jakości realizacji zamówienia, jaką się od niego wymagało. Szkoda jedynie, iż ustawodawcy zmiana dotychczasowych przepisów zajęła tyle czasu.

Pomimo jednak zmiany przepisów, zamawiający bardzo niechętnie wprowadza kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty, dzięki którym jakość realizacji zamówienia byłaby zagwarantowana lub chociaż istniałoby większe prawdopodobieństwo, iż dzięki przewidzianym kryteriom wybrany wykonawca w sposób należyty wykona zamówienie. Wykształciła się obecnie praktyka, iż w przypadku zamówień na realizację robót budowlanych, zamawiający obok kryterium najniższej ceny wprowadza kryterium długości okresu gwarancji. Oczywiście w takich proporcjach, iż na wybór najkorzystniejszej oferty w 90 lub 95 % ma wpływ najniższa cena, zaś tylko w 10 lub 5 % ma na ten wybór wpływ długości okresu gwarancji. Wskazać należy, iż przy takich proporcjach i fakcie, że okres gwarancji nie ma w zasadzie żadnego wpływu na jakość realizacji zamówienia, pomimo zmiany przepisów i tak decydujące znaczenie ma kryterium najniższej oferty.

Zobacz również: Uzupełnienie oferty po upływie terminu na jej złożenie

Jednakże sam fakt wprowadzenia drugiego kryterium obok najniższej ceny, powoduje, iż wykonawcy oferują możliwie jak najdłuższy okres gwarancji, aby uzyskać chociaż niewielką przewagę nad innym wykonawcami, którzy prawdopodobnie zaoferują krótszy okres gwarancji, ale za to niższą cenę realizacji zamówienia. Powstał jednak problem, jaki okres gwarancji może tak naprawdę zaoferować wykonawca, aby był on możliwy przez niego do spełnienia. Co w przypadku, gdy wykonawca zaoferuje dla przykładu stuletni okres gwarancji? Czy w ogóle można taki okres brak pod uwagę, czy od razu  należy taką ofertę wykonawcy odrzucić?

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Mariusz Jarosz

specjalista ds. controllingu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »