REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udostępnienie SIWZ na stronie internetowej

Daria Rychlik
 Blog Prawa Zamówień Publicznych
Opinie prawników specjalizujących się w prawie zamówień publicznych
Internet, SIWZ/ Fot. Fotolia
Internet, SIWZ/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek udostępnienia specyfikacji na stronie internetowej zamawiającego należy rozumieć w ten sposób, że zamawiający powinien umożliwić wykonawcy złożenie prawidłowej oferty bez konieczności ubiegania się o wersję papierową specyfikacji. Każdy zainteresowany wykonawca oraz inne osoby mogą bowiem złożyć prośbę o jego udostępnienie w wersji elektronicznej bez konieczności wnioskowania do zamawiającego o przekazanie wersji papierowej specyfikacji.

Zamówienia Publiczne: zabezpieczenie dostępu do SIWZ

Jednym z podstawowych obowiązków Zamawiającego jest udostępnienie na stronie internetowej Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia tak by wszyscy zainteresowani złożeniem oferty wykonawcy mogli się zapoznać z jego treścią. Praktyką stosowaną przez niektórych Zamawiających jest przekazywanie specyfikacji wykonawcom po udostępnieniu przez nich swoich danych takich jak nazwisko lub nazwa oraz dane kontaktowe takie jak numer telefonu czy adres mailowy.

REKLAMA

Zarówno przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych jak i orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej nie odnoszą się wprost do możliwości zastosowania takiej praktyki. Dlatego też niezbędne jest w tej sytuacji zastosowanie wykładni przepisów ustawy. 

Zobacz również: Uzupełnienie oferty po upływie terminu na jej złożenie

REKLAMA

W świetle obowiązujących przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych praktyka ta wydaje się pozostawać w zgodzie z zasadami w niej wyrażonymi. Przede wszystkim z zasadą uczciwej konkurencji i jawności postępowania. Z zasady jawności postępowania określonej w art. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych wynika konieczność prowadzenia postępowania według przejrzystych i powszechnie stosowanych reguł przewidzianych na gruncie ustawy. W szczególności znajduje ona swoje zastosowanie w przepisach dotyczących publikacji ogłoszeń, informacji o wykluczeniu, otwarcia ofert, informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty, unieważnienia postępowania, dokumentowania postępowania czy jawności umów o udzielnie zamówienia publicznego. 

Zarówno dla wykonawców, jak i innych osób zainteresowanych, jawność oznacza możliwość wglądu do dokumentów oraz zapoznania się z ich treścią. Obowiązek udostępnienia specyfikacji na stronie internetowej zamawiającego należy rozumieć w ten sposób, że zamawiający powinien umożliwić wykonawcy złożenie prawidłowej oferty bez konieczności ubiegania się o wersję papierową specyfikacji (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 26 czerwca 2008r., KIO/UZP 577/08). Każdy zainteresowany wykonawca oraz inne osoby mogą bowiem złożyć prośbę o jego udostępnienie w wersji elektronicznej bez konieczności wnioskowania do zamawiającego o przekazanie wersji papierowej specyfikacji. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stosując takie rozwiązanie zamawiający może kontrolować komu przekazał specyfikację, tym samym posiada wiedzę do kogo skierować wyjaśnienia lub zmiany w jej zapisach. Powyższe działanie nie różnicuje w jakikolwiek sposób wykonawców, ponieważ wszyscy mają dostęp do specyfikacji na równych zasadach. Zachowana zostaje tym samym zasada uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wszystkich wykonawców wyrażona w art. 7 ustawy. Ponadto praktyka ta nie pozostaje również w sprzeczności z art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych wprowadzającym obowiązek udostępnienia specyfikacji na stronie internetowej w trybie przetargu nieograniczonego. Jeżeli powyższa procedura udostępniania specyfikacji przebiega bez zakłóceń i wykonawca może uzyskać tekst specyfikacji bez opóźnienia praktyka udostępniania jej po podaniu danych przez wykonawców pozostaje w zgodzie z obowiązującymi przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zagrożenie wypłat dla: bonu energetycznego, dodatku osłonowego, świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych. I trzech świadczeń z Aktywnego rodzica?

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informuje o ryzyku "zakorkowania" się urzędów w związku z wprowadzeniem bonu energetycznego oraz ryzyku utraty płynności przyznawania przez gminy świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego. 

Podwyżka opłat za wodę o 14,99%. Weryfikacja dopiero, gdy podwyżka będzie o 15% [Przykład]

To efekt zmiany w prawie zdejmującej kontrolę nad gminami w zakresie podnoszenia opłat za wodę i odprowadzanie ścieków.

Dodatek również dla rodzin zastępczych zawodowych. W planach kwota 1000 zł brutto

Projekt, którym zajmuje się Sejm, zakłada przyznanie dodatków do wynagrodzeń dla osób, które pełnią funkcję rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzą rodzinne domy dziecka. Dodatek ma być wypłacony od 1 lipca 2024 r.

Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

REKLAMA

Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

REKLAMA

Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

REKLAMA