| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Zamówienia publiczne > Tryby udzielania zamówienia > Przetargi publiczne będą przeprowadzane łatwiej

Przetargi publiczne będą przeprowadzane łatwiej

Zamawiający (np. jednostka samorządu terytorialnego) łatwiej poprawi błędy w ofertach wykonawców. Będzie także można zmienić wszystkie elementy specyfikacji łącznie z kryteriami oceny ofert oraz warunkami udziału w postępowaniu oraz sposobem ich oceny.

Przedłużanie ważności oferty

Zupełnie zmienią się także zasady przedłużania terminu związania ofertą. Rozszerzone zostaną w tym zakresie uprawnienia przedsiębiorców. Wykonawca będzie mógł samodzielnie lub na wniosek zamawiającego przedłużyć termin związania ofertą. Dotychczas dominowało podejście, że wykonawca może dokonać przedłużenia terminu związania ofertą tylko na wniosek zamawiającego. Samodzielne przedłużenie uznawano zwykle za bezskuteczne. Pogląd ten podważało jednak w ostatnim czasie orzecznictwo. Dało to impuls do wprowadzenia odpowiednich zmian w przepisach.

Jednocześnie, w celu zapewnienia ochrony wykonawcom, utrzymane zostaje ograniczenie możliwości przedłużenia terminu związania ofertą z inicjatywy zamawiającego. Urzędnik będzie mógł tylko raz, co najmniej na trzy dni przed upływem terminu związania ofertą, zwrócić się do wykonawców o wyrażenie zgody na przedłużenie terminu o oznaczony okres. Przy czym nie może być on dłuższy jednak niż 60 dni. Przedłużenie okresu związania ofertą będzie dopuszczalne tylko z jednoczesnym przedłużeniem okresu ważności wadium albo jeżeli nie jest to możliwie, z wniesieniem nowego wadium na przedłużony okres związania ofertą.

Wykluczanie wykonawców

Zupełnie zmienią się zasady wykluczania z postępowania nierzetelnych wykonawców, którzy przystępują do przetargów mimo, że nieprawidłowo wykonali poprzednie zamówienia. Do tej pory zamawiający miał obowiązek wykluczyć wykonawcę, jeżeli wystąpią trzy przesłanki: po pierwsze, wystąpiło niewykonanie lub nienależyte wykonanie innego zamówienia w ciągu trzech lat przed wszczęciem postępowania, po drugie, niewykonanie bądź nienależyte wykonanie tego zamówienia spowodowało wyrządzenie szkody, po trzecie, szkoda nie została dobrowolnie naprawiona do dnia wszczęcia postępowania, a niewykonanie lub nienależyte wykonanie zamówienia jest następstwem okoliczności, za które wykonawca ponosi odpowiedzialność.

Ciężar wykazania przesłanek wykluczenia spoczywa na zamawiającym. Dotychczas zamawiającemu najłatwiej było udowodnić niesolidność wykonawcy, gdy ten wcześniej nie wykonał prawidłowo kontraktu u tego samego zamawiającego. Wówczas zmawiający miał pełny dostęp do dokumentacji, która może obciążać wykonawcę. W przypadku szkody wyrządzonej innemu zamawiającemu trudniej było przedstawić dowody świadczące o nierzetelności wykonawcy. Urzędnicy musieli sięgać po pisemne oświadczenia innych zamawiających, protokoły odbioru prac lub opinie biegłych. Natomiast nie było wymagane powołanie się na taki dowód jak prawomocny wyrok stwierdzającego nienależyte wykonanie zamówienia.

Po wejściu w życie nowelizacji prawa zamówień publicznych zamawiający będzie musiał oprzeć się na orzeczeniu. Obowiązek wykluczenia obejmie tych wykonawców, którzy wyrządzili szkodę, nie wykonując zamówienia lub wykonując je nienależycie, jeżeli szkoda została stwierdzona prawomocnym orzeczeniem sądu wydanym w okresie trzech lat przed wszczęciem przetargu. Listę takich nierzetelnych wykonawców będzie prowadził i aktualizował prezes Urzędu Zamówień Publicznych. O wpisie na czarną listę będzie przesądzać nie moment wyrządzenia szkody, ale to, czy szkoda została stwierdzona prawomocnym orzeczeniem sądu wydanym w okresie trzech lat przed wszczęciem postępowania.

Protesty wykonawców

Dzięki nowelizacji doprecyzowany zostanie katalog czynności, wobec których wykonawcy mogą wnieść protest. Dotąd przepisy prawa zamówień publicznych nie umożliwiały wniesienia środków ochrony prawnej wobec rozstrzygnięcia sądu konkursowego, jednak nie wykluczały możliwości wniesienia tych środków wobec pozostałych czynności zamawiającego dokonywanych w trakcie konkursu. Dlatego nowela przesądza wyraźnie, że protest będzie przysługiwał na ogłoszenie o konkursie, czynności podjęte przez zamawiającego w toku konkursu oraz na regulamin konkursu.

Kiedy może być wniesione odwołanie

Przedsiębiorcy będą mogli wnosić odwołania:

• poniżej progów unijnych (133 tys./206 tys. dla dostaw i usług oraz ponizej 5,15 mln przy robotach budowlanych, ale tylko na:

- wybór niekonkurencyjnego trybu (negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki i zapytania o cenę),

- opis sposobu oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu,

- wykluczenia wykonawcy,

- odrzucenia ofert,

• powyżej progów unijnych (czyli 133 tys. i 206 tys. dla dostaw i usług oraz 5,15 mln przy robotach budowlanych) w pełnym zakresie.

Zakaz zawarcia umowy

Zmieni się tryb uchylania zakazu zawarcia umowy przed ostatecznym rozstrzygnięciem protestu. Dotąd uchylenie zakazu zawarcia umowy przed ostatecznym rozstrzygnięciem protestu było możliwe jedynie w formie decyzji administracyjnej wydawanej przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych i tylko w odniesieniu do zamówień o wartości mniejszej od 20 mln euro dla robót budowlanych oraz 10 mln euro dla dostaw lub usług.

Dzięki noweli kompetencje w tej kwestii zostaną przeniesione z prezesa UZP na Krajową Izbę Odwoławczą. Zakaz będzie mógł być uchylony wyjątkowo. Zamawiający będzie mógł złożyć do Krajowej Izby Odwoławczej (a nie jak dotąd do prezesa UZP) wniosek o uchylenie takiego zakazu. Izba będzie go uchylać, jeżeli niezawarcie umowy mogłoby spowodować negatywne skutki dla interesu publicznego przewyższające korzyści związane z koniecznością ochrony wszystkich interesów, w odniesieniu do których zachodzi prawdopodobieństwo doznania uszczerbku w wyniku czynności podjętych przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Taki wniosek KIO będzie rozpoznawać na posiedzeniu niejawnym, w drodze postanowienia, nie później niż w terminie pięciu dni od dnia jego złożenia. Na takie postanowienie nie będzie przysługiwała skarga.

Odwołania firm

Zmienią się także zasady wnoszenia odwołań. Dotychczas wykonawcy mogli odwoływać się do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w ograniczonym zakresie, a więc tylko w postępowaniach o wartości powyżej 133 tys. euro i 206 tys. euro (odpowiednio dla postępowań organizowanych przez administrację rządową lub samorządy). Poniżej tych kwot przysługiwał im tylko protest rozstrzygany przez zamawiającego.

Po wejściu w życie nowelizacji przedsiębiorcy będą mogli wnosić odwołania także przy mniejszych zamówieniach - już od 14 tys. euro. Jednak przy kontraktach poniżej 133 tys. lub 206 tys. euro dla dostaw i usług oraz poniżej 5,15 mln euro przy robotach budowlanych wykonawcy będą mogli kwestionować przed Krajową Izbą Odwoławczą tylko takie czynności zamawiającego, które bezpośrednio dotyczą wykonawcy wnoszącego odwołanie. W grę będzie wchodziło oprotestowanie tylko:

• wyboru niekonkurencyjnego trybu (negocjacje bez ogłoszenia, wolną rękę lub zapytanie o cenę),

• nieprawidłowego opisu sposobu oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu,

• wykluczenie wykonawcy,

• odrzucenie oferty.

Odwołania w pełnym zakresie będą funkcjonować powyżej wartości zamówień ustalonych w dyrektywach unijnych, czyli powyżej 133 tys. i 206 tys. euro przy zamówieniach na dostawy lub usługi oraz 5,15 mln euro przy robotach budowlanych.

Zmianie ulegają również przepisy dotyczące terminów na wnoszenie środków ochrony prawnej. Teraz, co do zasady, protest wnosi się do zamawiającego w terminie siedmiu dni, a odwołanie do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w terminie pięciu dni. Zgodnie z nowelą termin na wniesienie protestu i odwołania będzie wynosił dziesięć dni. Utrzymano także obowiązek przekazania przez wykonawcę kopi treści odwołania zamawiającemu. Złożenie odwołania na poczcie będzie jak dotąd równoznaczne z jego wniesieniem do prezesa UZP.

PRZYKŁAD

BRAK ZAŚWIADCZENIA Z KRK

Po otwarciu ofert zamawiający zauważa, że brakuje w jednej z ofert zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności. Wzywa więc wykonawcę do uzupełnienia tego dokumentu, wyznaczając mu termin do 25 września. Przedsiębiorca po wejściu w życie nowelizacji będzie musiał przedstawić zaświadczenie o niekaralności potwierdzające stan na dzień nie późniejszy niż dzień upływu terminu składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.

PRZYKŁAD

OFERTA BEZ CERTYFIKATU

Przedsiębiorca nie dołączył do oferty wymaganego przez zamawiającego certyfikatu na oferowane przez niego urządzenie, ponieważ procedura jego przyznawania się nie zakończyła. Gdy zamawiający wezwie wykonawcę do uzupełnienia dokumentu, przedsiębiorca będzie dysponował certyfikatem z późniejszą datą niż dzień składania ofert. W tej sytuacji zamawiający będzie musiał wykluczyć firmę.

PRZYKŁAD

ZAŚWIADCZENIE Z URZĘDU SKARBOWEGO

Wykonawca nie dołączył do oferty dokumentu z urzędu skarbowego o niezaleganiu z płaceniem podatków. Jeśli na wezwanie zamawiającego nie uda się mu przedstawić odpowiedniego dokumentu, to zamawiający zatrzyma jego wadium wraz z odsetkami. Wykonawca może się wybronić z tej sytuacji udowadniając, że nieuzupełnienie wynikało z przyczyn nieleżących po jego stronie, np. organ dopuścił się bezczynności lub odmówił mu wydania zaświadczenia, gdyż nie otrzymał jeszcze z innego urzędu skarbowego akt dotyczących podatnika.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

GP

Zdjęcia


KPA. Komentarz do zmian99.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Małgorzata Gosińska

Główna księgowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »