| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Zamówienia publiczne > Tryby udzielania zamówienia > Wadium w przypadku składania ofert częściowych

Wadium w przypadku składania ofert częściowych

Aby wykonawca uniknął zarzutu niewniesienia wadium i wykluczenia na tej podstawie z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, należy pamiętać, że wadium musi zostać prawidłowo wniesione nie tylko w przypadku, gdy dotyczy całego zamówienia, ale też wtedy, gdy ma zabezpieczać poszczególne jego części – w sytuacji gdy zamawiający dopuścił składanie ofert częściowych.

Wadium musi zostać wniesione przez wykonawcę przed upływem terminu składania ofert. Jego wysokość każdorazowo określa zamawiający – nie może być ono jednak wyższe niż 3% wartości zamówienia.

Z art. 45 ust. 5 ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych; dalej: upzp) wynika, że możliwe jest składanie ofert częściowych bądź udzielanie zamówienia w częściach, jeśli zamawiający podejmie taką decyzję. W takich przypadkach zamawiający określa kwotę wadium dla każdej z części. Oznacza to, że wysokość wadium w odniesieniu do każdej części nie może przekraczać ww. górnego progu procentowego. Natomiast jeśli zamawiający przewiduje udzielenie zamówień uzupełniających (w przypadkach przewidzianych przepisami) określa kwotę wadium dla wartości zamówienia podstawowego.

ZAPAMIĘTAJ!

W odniesieniu do wadium nie jest możliwe jego uzupełnianie czy poprawianie.

Popełnienie błędów przy wpłacie wadium w sytuacji składania ofert częściowych może się okazać kosztowne dla wykonawcy. Skutkuje to wykluczeniem wykonawcy z postępowania, a w określonych przepisami sytuacjach – zamawiający może zatrzymać wadium. Zamawiający zatrzymuje wadium wraz z odsetkami nie tylko wtedy, gdy wykonawca z przyczyn zawinionych przez siebie nie zastosuje się do wezwania do uzupełnienia wskazanych przez zamawiającego dokumentów, oświadczeń lub pełnomocnictw, ale też wtedy, gdy wykonawca, którego oferta została wybrana:

● odmówił podpisania umowy w sprawie zamówienia publicznego na warunkach określonych w ofercie,

● nie wniósł wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy,

● nie zawarł umowy w sprawie zamówienia publicznego, gdyż było to niemożliwe z przyczyn leżących po stronie wykonawcy.

Przesłanki wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego określa art. 24 upzp. Najczęstsze przyczyny wykluczenia to:

● niewniesienie wadium do upływu terminu składania ofert, na przedłużony okres związania ofertą lub w terminie określonym przez zamawiającego w przypadku zażądania przez zamawiającego ponownego wniesienia wadium przez wykonawcę, któremu uprzednio zwrócono wadium, gdy w wyniku rozstrzygnięcia odwołania jego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza,

● brak zgody wykonawcy na przedłużenie okresu związania ofertą,

● złożenie nieprawdziwych informacji mających wpływ lub mogących mieć wpływ na wynik prowadzonego postępowania,

● niewykazanie spełniania warunków udziału w postępowaniu.

Więcej w dwutygodniku Rachunkowość Budżetowa - Zamów prenumeratę >>

reklama

Polecamy artykuły

Aktualizacja: 15.05.2014

Ekspert:

Anna Welsyng

Radca prawny i doradca podatkowy

Źródło:

Rachunkowość Budżetowa
KPA. Komentarz do zmian99.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Karolina Gierszewska

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc-budzetowa.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK