| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Zamówienia publiczne > Tryby udzielania zamówienia > Wadium w przypadku składania ofert częściowych

Wadium w przypadku składania ofert częściowych

Aby wykonawca uniknął zarzutu niewniesienia wadium i wykluczenia na tej podstawie z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, należy pamiętać, że wadium musi zostać prawidłowo wniesione nie tylko w przypadku, gdy dotyczy całego zamówienia, ale też wtedy, gdy ma zabezpieczać poszczególne jego części – w sytuacji gdy zamawiający dopuścił składanie ofert częściowych.

Wadium musi zostać wniesione przez wykonawcę przed upływem terminu składania ofert. Jego wysokość każdorazowo określa zamawiający – nie może być ono jednak wyższe niż 3% wartości zamówienia.

Z art. 45 ust. 5 ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych; dalej: upzp) wynika, że możliwe jest składanie ofert częściowych bądź udzielanie zamówienia w częściach, jeśli zamawiający podejmie taką decyzję. W takich przypadkach zamawiający określa kwotę wadium dla każdej z części. Oznacza to, że wysokość wadium w odniesieniu do każdej części nie może przekraczać ww. górnego progu procentowego. Natomiast jeśli zamawiający przewiduje udzielenie zamówień uzupełniających (w przypadkach przewidzianych przepisami) określa kwotę wadium dla wartości zamówienia podstawowego.

ZAPAMIĘTAJ!

W odniesieniu do wadium nie jest możliwe jego uzupełnianie czy poprawianie.

Popełnienie błędów przy wpłacie wadium w sytuacji składania ofert częściowych może się okazać kosztowne dla wykonawcy. Skutkuje to wykluczeniem wykonawcy z postępowania, a w określonych przepisami sytuacjach – zamawiający może zatrzymać wadium. Zamawiający zatrzymuje wadium wraz z odsetkami nie tylko wtedy, gdy wykonawca z przyczyn zawinionych przez siebie nie zastosuje się do wezwania do uzupełnienia wskazanych przez zamawiającego dokumentów, oświadczeń lub pełnomocnictw, ale też wtedy, gdy wykonawca, którego oferta została wybrana:

● odmówił podpisania umowy w sprawie zamówienia publicznego na warunkach określonych w ofercie,

● nie wniósł wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy,

● nie zawarł umowy w sprawie zamówienia publicznego, gdyż było to niemożliwe z przyczyn leżących po stronie wykonawcy.

Przesłanki wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego określa art. 24 upzp. Najczęstsze przyczyny wykluczenia to:

● niewniesienie wadium do upływu terminu składania ofert, na przedłużony okres związania ofertą lub w terminie określonym przez zamawiającego w przypadku zażądania przez zamawiającego ponownego wniesienia wadium przez wykonawcę, któremu uprzednio zwrócono wadium, gdy w wyniku rozstrzygnięcia odwołania jego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza,

● brak zgody wykonawcy na przedłużenie okresu związania ofertą,

● złożenie nieprawdziwych informacji mających wpływ lub mogących mieć wpływ na wynik prowadzonego postępowania,

● niewykazanie spełniania warunków udziału w postępowaniu.

Więcej w dwutygodniku Rachunkowość Budżetowa - Zamów prenumeratę >>

reklama

Polecamy artykuły

Aktualizacja: 15.05.2014

Ekspert:

Anna Welsyng

Radca prawny i doradca podatkowy

Źródło:

Rachunkowość Budżetowa
KPA. Komentarz do zmian90.30 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

Pracownicy służby zdrowia

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

HILLS LTS

HILLS Legal & Tax Solutions S.A.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc-budzetowa.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK