REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką procedurę zastosować do zakupu dostawy wody i gazu

Justyna Andała-Sępkowska
Dostawy gazu, zamówienia publiczne/ Fot. Fotolia
Dostawy gazu, zamówienia publiczne/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jakie procedury zamówień publicznych należy zastosować w przypadku zakupu dostawy wody i gazu przy chęci zawarcia umowy na czas nieokreślony?

Ze względu na istnienie tzw. monopolu naturalnego w odniesieniu do tych zakupów zastosowanie znajdzie tryb zamówienia z wolnej ręki, jeżeli dostawy mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze.

REKLAMA

Przepisy ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo za­mówień publicznych (dalej: upzp) w sposób szczególny regulują pewne aspekty umów o zamówienia publiczne i wprowadzają odstępstwa od zasad cywilistycznych - w tym od zasady swobodnej woli stron umowy. Jed­ną z tego typu wyjątkowych regulacji jest regulacja dotycząca czasu obowiązywania umów o zamówienie publiczne. Zgodnie z art. 142 ust. 1 upzp zasadą jest, że umowę o zamówienie publiczne zawiera się na czas oznaczony.

Zobacz również: Zamówienie na usługi niepriorytetowe

Wyjątki od tej zasady przewiduje m.in. art. 143 ust. 1 upzp. W pkt 1 i 3 tego ustępu czytamy, że na czas nie­oznaczony może być zawierana umowa, której przed­miotem są dostawy:

  • wody za pomocą sieci wodno-kanalizacyjnej lub odprowadzanie ścieków do takiej sieci,
  • gazu z sieci gazowej.

Ponadto istnieje możliwość zawarcia umów na czas nieoznaczony w odniesieniu do:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • ciepła z sieci ciepłowniczej,
  • licencji na oprogramowanie komputerowe,
  • umów, których przedmiotem są usługi przesyło­we lub dystrybucyjne energii elektrycznej lub gazu ziemnego (art. 143 ust. 1a upzp).

Wyjątki te stanowią konsekwencję istnienia mono­polu naturalnego dla tych dóbr nabywanych przez za­mawiających. Ustawodawca zdecydował tym samym o braku konieczności „sztucznego" odnawiania umów w tym zakresie.

Również ze względu na istnienie monopolu natural­nego w odniesieniu do tych zakupów zastosowanie znaj­dzie tryb zamówienia z wolnej ręki. Zastosowanie tego trybu musi być podyktowane okolicznościami faktyczny­mi, które znajdą odzwierciedlenie w jednej z przesłanek wymienionych w art. 67 ust. 1 upzp. W okolicznościach opisanych w pytaniu zaistnieje przesłanka z art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a upzp, zgodnie z którą zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli dosta­wy mogą być świadczone tylko przez jednego wyko­nawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym cha­rakterze.

Z ORZECZNICTWA

(...) Skorzystanie z trybu wskazanego w art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a upzp uzależnione jest od tego, czy „dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę, z przyczyn technicznych o obiektywnym charakte­rze". Za przyczyny techniczne sensu stricto uważa się przede wszystkim istnienie takiej sytuacji, w któ­rej zamawiający nie ma wyboru ze względu na po­siadanie infrastruktury technicznej, jaką dysponuje. Z tym przypadkiem mamy do czynienia w przypad­ku dostaw gazu, prądu, wody, odprowadzania ście­ków - gdy odpowiednie przyłącza są własnością danego wykonawcy. (... )

Wyrok WSA w Warszawie z 29 lipca 2010 r., sygn. akt V SA/Wa 875/10

REKLAMA

Literalne potwierdzenie poprawności wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki znajduje się również w sa­mych przepisach upzp - bezpośrednio w art. 67 ust. 3 pkt 1, w którym, w odniesieniu właśnie m.in. do dostaw wody za pomocą sieci wodociągowej lub odprowadzania ścieków do sieci kanalizacyjnej oraz dostaw gazu z sie­ci gazowej, odwołany zostaje obowiązek zawiadamiania Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o wszczęciu po­stępowania w trybie zamówienia z wolnej ręki, gdy war­tość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty okre­
ślone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 upzp (tzw. progi unijne).

W tym miejscu warto wskazać na zasady szacowa­nia wartości zamówienia w przypadku nabywania dóbr na czas nieoznaczony. Kwestię tę reguluje art. 34 ust. 3 pkt 1 upzp, wskazując, że jeżeli zamówienia udziela się na czas nieoznaczony, wartością zamówienia jest wartość ustalona z uwzględnieniem okresu 48 mie­sięcy wykonywania zamówienia.

Na zakończenie warto dodać, że w ramach regulacji wynikającej z art. 67 ust. 4 upzp, prowadząc procedurę na dostawy wody za pomocą sieci wodno-kanalizacyj­nej lub odprowadzanie ścieków do takiej sieci oraz do­stawy gazu z sieci gazowej, zamawiający może odstąpić od powołania komisji przetargowej czy stosowania nie­których przesłanek wykluczenia wykonawcy z postępo­wania.

JUSTYNA ANDAŁA-SĘPKOWSKA - prawnik, wieloletni praktyk w dziedzinie zamówień publicznych po stronie zamawiającego, autor opracowań i komentarzy z tego zakresu

PODSTAWA PRAWNA

• art. 11 ust. 8, art. 34 ust. 3 pkt 1, art. 67 ust. 1, ust. 3 pkt 1 i ust. 4, art. 142 ust. 1, art. 143 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień pub­licznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 907; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 915)

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

    Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

    Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

    Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

    Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

    Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

    Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

    Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

    REKLAMA

    Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

    Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

    Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

    Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

    Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    REKLAMA

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    REKLAMA