REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udzielenie z wolnej ręki zamówienia uzupełniającego wykonawcy robót budowlanych

Przemysław Naworol
Adwokat
 Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Zamówienia publiczne, roboty budowlane/ Fot. Fotolia
Zamówienia publiczne, roboty budowlane/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zamawiający może udzielić zamówień uzupełniających na roboty budowlane tylko i wyłącznie w zakresie zamówienia podstawowego. W praktyce ustalenie takiego związku budzi wiele wątpliwości.

W myśl art. 67 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 z poźń. zm.) zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, w przypadku udzielenia, w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego, dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych zamówień uzupełniających, stanowiących nie więcej niż 50% wartości zamówienia podstawowego i polegających na powtórzeniu tego samego rodzaju zamówień, jeżeli zamówienie podstawowe zostało udzielone w trybie przetargu nieograniczonego lub ograniczonego, a zamówienie uzupełniające było przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu dla zamówienia podstawowego i jest zgodne z przedmiotem zamówienia podstawowego. Po pobieżnej lekturze tego przepisu, można wysnuć wniosek, iż zamawiający może udzielić z wolnej ręki zamówienia, bez ponownego przeprowadzania czasochłonnego postępowania, jakim jest niewątpliwie przetarg nieograniczony czy też ograniczony, wykonawcy, który w okresie 3 lat wykonał na rzecz zamawiającego zamówienie, które ma bezpośredni związek z zamówieniem, będących przedmiotem obecnego postępowania oraz należy zaliczyć je do tego samego rodzaju zamówień co zamówienie wcześniej realizowane. Zatem teoretycznie ustalenie zamówienia, które może zostać udzielone w w/w trybie, nie powinno powodować większych problemów. Wystarczy ustalić w jakim okresie wykonawca realizował zamówienie podstawowe oraz czy nowe zamówienie ma związek z już zrealizowanym zamówieniem. Nic jednak bardziej mylnego. Właśnie ustalenie czy zamówienie, które ma być przedmiotem zamówienia z wolnej ręki, ma związek z realizacją zamówienia nastręcza zazwyczaj największych wątpliwości.

REKLAMA

Polecamy: Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów 2016 (książka + CD)

REKLAMA

Powyższe wątpliwości przedstawię na poniższym przykładzie. W okresie 2 lat, przed realizacją nowego zamówienia, wykonawca wykonał drogę na rzecz zamawiającego. Wybór wykonawcy nastąpił w przetargu ograniczonym. W planie inwestycyjnym tej drogi, nie było przewidzianego chodnika. Zamawiający ma obecnie zamiar udzielić temu samemu wykonawcy z wolnej ręki zamówienia na wykonanie chodników przylegających do tej drogi. Koszt realizacji chodnika stanowi 40 % wartości realizacji drogi. Powstaje pytanie, czy zamawiający może to zrobić? Termin 3 – letni do udzielenia zamówienia z wolnej ręki, został zachowany. Zamówienie podstawowe zostało udzielone w przetargu. Zarówno jedno jak drugie zamówienie jest tego samego rodzaju – są to roboty budowlane. Wartość zamówienia uzupełniającego nie przekracza 50 % wartości zamówienia podstawowego. Czyli wszystkie przesłanki, które nie wymagają czasochłonnych zabiegów logicznych, zostały spełnione. Powstaje jedynie odpowiedzieć na pytanie najtrudniejsze, czy realizacja chodnika przylegającego do drogi ma bezpośredni związek z realizacją samej drogi?

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w uchwale z dnia 4 lutego 2015 r., sygn. akt: KIO/KD 3/15 (LEX nr 1661439) stwierdziła, że: „wykonanie zamówienia uzupełniającego nie musi się odbywać w tym samym miejscu, w którym realizowane jest zamówienie podstawowe. Konieczne jest jednak powiązanie prac realizowanych w ramach zamówienia uzupełniającego z określonymi zamierzeniami, planami inwestycyjnymi realizowanymi w ramach zamówienia podstawowego. Zamawiający może bowiem udzielić zamówień uzupełniających na roboty budowlane tylko i wyłącznie w zakresie zamówienia podstawowego.

W przedstawionym wyżej przeze mnie stanie faktycznym wynikało, że realizacja drogi przez wykonawcę oparta była na planie inwestycyjnym, który nie przewidywał, aby do drogi tej miał przylegać jakikolwiek chodnik. Wykonawca postanowił wykonać ten chodnik, już po wykonaniu drogi. W związku z czym w tym konkretnym przypadku zamawiający nie byłby władny udzielić z wolnej ręki zamówienia na realizację chodnika wykonawcy, który wykonał już drogę. Brak jest bowiem związku pomiędzy realizacją obu tych zamówień, gdyż nie były one objęty jednym zamierzeniem zamawiającego. Natomiast ustalenie właśnie tej okoliczności, umożliwia zamawiającemu udzielenia wykonawcy zamówienia w w/w trybie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Udzielenie zamówienia z wolnej ręki z powodu wyjątkowej sytuacji

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

REKLAMA

Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

REKLAMA