| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Zamówienia publiczne > Tryby udzielania zamówienia > Zasada zachowania uczciwej konkurencji - jak ją stosować?

Zasada zachowania uczciwej konkurencji - jak ją stosować?

W jaki sposób stosować zasadę zachowania uczciwej konkurencji w zamówieniach publicznych? Co zrobić, by opis przedmiotu zamówienia nie był sprzeczny z tą zasadą?

Jedną z podstawowych zasad zamówień publicznych jest zasada zachowania przez zamawiającego uczciwej konkurencji. Jednakże w praktyce zamawiający ma bardzo często problemy z przestrzeganiem tej zasady, gdyż opisuje on przedmiot zamówienia w taki sposób, że faworyzuje określone podmioty lub wymaga od określonych wykonawców spełnienia dodatkowych wymogów, które nie wynikają wprost z dokumentacji przetargowej. Najprostszym przykładem naruszenia tej zasady jest opisanie przez zamawiającego w taki sposób wymogów pojazdu, którego dostawa stanowić będzie przedmiot zamówienia, że wziąć udział w tym postępowaniu może jedynie wąska grupa podmiotów, produkujących pojazdy o takich parametrach. Takie działanie będzie dyskryminować innych producentów pojazdów, którzy chcieliby wziąć udział w danym postępowaniu, ale nie mogą ze względu na opis przedmiotu zamówienia, który wprost wskazuje na pojazd pochodzący od określonego producenta.

Polecamy produkt: Zasady sporządzania i kontroli dowodów księgowych w jednostkach sektora finansów publicznych (książka)

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 3 grudnia 2015 r., sygn. akt:  KIO 2564/15 (LEX nr 1978077) stwierdziła, że: „przejawem uczciwej konkurencji jest jednakowa ocena podmiotów znajdujących się w tej samej sytuacji faktycznej.”

Wynika z powyższego, iż zamawiający, aby przestrzegać zasady uczciwej konkurencji winien opisywać przedmiot zamówienia w taki sposób, żeby krąg podmiotów mogących wziąć udział w postępowaniu, był jak najszerszy.  Co też wykluczałoby zarzut, że określone podmioty nie mogłyby wziąć udziału w postępowaniu, ze względu na opis przedmiotu zamówienia.

Dodatkowo innym przejawem stosowania w/w zasady jest ocena ofert wykonawców jedynie w oparciu o kryteria i wymogi opisane w dokumentacji przetargowej. Wielokrotnie zdarza się, że zamawiający wymaga od określonych wykonawców przedłożenia dodatkowych dokumentów. Pomimo tego że od innych wykonawców tego nie żąda, zaś obowiązek przedłożenia tych dokumentów nie wynika z dokumentacji przetargowej. Co wprost narusza w/w zasadę, gdyż zamawiający nie traktuje w tożsamy sposób wykonawców, pomimo że znajdują się w takiej samej sytuacji faktycznej.

Opisane wyżej przypadki są najczęściej popełnianymi błędami przez zamawiających, które skutkują naruszenie w/w zasady. Jeżeli zamawiający będzie starał się wystrzegać się tych błędów, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie dopuści się naruszenia zasady zachowania uczciwej konkurencji.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

Pracownicy służby zdrowia

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Bernard Waszczyk

Analityk rynku funduszy inwestycyjnych Open Finance.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc-budzetowa.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK