| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > ZUS > Ubezpieczenia majątkowe > Ubezpieczenia grupowe pracowników w jednostkach samorządu terytorialnego a przepisy ustawy o finansach publicznych

Ubezpieczenia grupowe pracowników w jednostkach samorządu terytorialnego a przepisy ustawy o finansach publicznych

Kwestia dopuszczalności oraz skutków zawarcia przez jednostki sektora finansów publicznych (a w tym także przez jednostki samorządu terytorialnego) umów ubezpieczenia grupowego pracowników budzi wiele kontrowersji, których źródłem są przede wszystkim przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r., Nr 157, poz. 1240 ze zm. dalej jako ustawa o finansach publicznych).

Kontrowersje w zakresie dopuszczalności zawierania m.in. przez jednostki samorządu terytorialnego umów ubezpieczenia grupowego pracowników wynikają  przede wszystkim z tego, że umowy takie mogą rodzić zobowiązania po stronie tychże jednostek np. w zakresie zapłaty składki stosownie do treści art. 808 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny (Dz. U.  z 1964 r., Nr 16, poz. 93 ze zm. dalej jako „kodeks cywilny”).

Zaznaczyć zaś należy, że wydatki publiczne mogą być ponoszone wyłącznie w zakresie wskazanym w budżecie lub planie finansowym jednostki stosownie do treści art. 44 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, a ponadto muszą być one przeznaczone na realizację ustawowych zadań danej jednostki ( art. 216 ust. 2 ustawy o finansach publicznych) oraz mieć wyraźną podstawę prawną (zob. opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z 16 grudnia 2009 r., sygn. WK.0441/in./179il80/19123/2009, opinia Departamentu Reformy Finansów Publicznych Ministerstwa Finansów z 10 grudnia 2010 r. sygn. Rf1/033396/1123/ZWQ/2010/2891). W tym miejscu wskazać należy, iż wywodzenie uprawnienia do zawierania przez pracodawców samorządowych umów ubezpieczenia grupowego na rzecz swoich pracowników z odpowiednio stosowanych z mocy art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2008 r., Nr 223 poz.1458 ze zm.) art. 93 § 7 oraz art. 94 pkt 8 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. kodeks pracy (t.j.: Dz. U. 1998 r. Nr 21 poz. 94 ze zm.) wydaje się być wnioskowaniem zbyt daleko idącym.

Konsekwencją uznania potencjalnych wydatków jakie może rodzić dla jednostki samorządu terytorialnego umowa ubezpieczenia grupowego pracowników tejże jednostki za wydatki publiczne jest możliwość zakwalifikowania zawarcia takiej umowy za czyn stanowiący naruszenie dyscypliny finansów publicznych, o którym mowa w art. 15 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych  (Dz.U. z 2005 r., Nr 14, poz. 114, ze zm.).  W tym miejscu zaznaczyć należy, że zaciągniecie zobowiązania w rozumieniu powoływanego  nie musi oznaczać, że wydatek faktycznie został dokonany (zob. orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej z dnia 30 stycznia 2012 r. sygn. akt BDF1/4900/121/129/11/3983, publ. LexPolonica nr 3846920), a co za tym idzie dla ewentualnej odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych w przypadku zawarcia umowy ubezpieczenia grupowego bez znaczenia jest fakt,że jednostka nie dokonała żadnego wydatku w następstwie zawarcia tejże umowy.

reklama

Polecamy artykuły

Aktualizacja: 05.12.2013

Autor:

aplikantka radcowska

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Ubezpieczenia grupowe pracowników w jednostkach samorządu terytorialnego. /Fot. Fotolia
Ubezpieczenia grupowe pracowników w jednostkach samorządu terytorialnego. /Fot. Fotolia

KPA. Komentarz do zmian99.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Jakub Starowicz

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc-budzetowa.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK