| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > ZUS > Ubezpieczenia społeczne > Opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne w zbiegu z innymi tytułami

Opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne w zbiegu z innymi tytułami

Obowiązek opłacenia składek na ubezpieczenia społeczne jest uzależniony od umowy, jaka została zawarta z pracownikiem. Najczęściej są to: umowa o pracę, umowa zlecenia lub umowa o dzieło. Trudności sprawiają sytuacje, gdy pracownik jest zatrudniony u kilku pracodawców jednocześnie lub podpisuje kilka różnych umów zatrudnienia z tym samym pracodawcą. Mamy wówczas do czynienia z tzw. zbiegiem tytułów do ubezpieczenia.

Czytaj także: Emerytury pomostowe – obowiązki płatnika składek>>

Zbieg umowy o pracę i umowy zlecenia z własnym pracodawcą oraz prowadzenie działalności gospodarczej

Osoba, która wykonuje równocześnie pracę na podstawie umowy o pracę i umowy zlecenia zawartej z własnym pracodawcą oraz dodatkowo prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, obowiązkowo podlega ubezpieczeniom społecznym z tytułu umowy o pracę oraz – bez względu na wysokość podstawy wymiaru składek osiąganej w ramach stosunku pracy – z tytułu umowy zlecenia. W takim przypadku umowa zlecenia jest traktowana jak umowa o pracę.

Podleganie obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności jest uzależnione od wysokości podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia ze stosunku pracy oraz umowy zlecenia (z której przychód jest traktowany na równi z przychodem ze stosunku pracy). W przypadku gdy podstawa ta, w przeliczeniu na okres miesiąca, jest niższa od minimalnego wynagrodzenia z tytułu prowadzonej działalności, ubezpieczenia społeczne są obowiązkowe. Jeżeli natomiast podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne ze stosunku pracy i umowy zlecenia, w przeliczeniu na okres miesiąca, wynosi co najmniej minimalne wynagrodzenie – z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności osoba ta podlega dobrowolnie ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym (przykład 3).

PRZYKŁAD 3

Wspólnik spółki z o.o. od 1 lutego 2010 r. wykonuje pracę na podstawie umowy o pracę i jednocześnie umowy zlecenia zawartej z własnym pracodawcą. Z tytułu umowy o pracę osiąga miesięcznie wynagrodzenie w wysokości 1100 zł, a z tytułu umowy zlecenia wynagrodzenie miesięczne wynosi 600 zł.

W tym przypadku osoba taka podlega obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym zarówno z tytułu umowy o pracę, jak i umowy zlecenia. Z tytułu pozostawania wspólnikiem spółki z o.o. ubezpieczenia emerytalne i rentowe są dla niej dobrowolne, ponieważ suma podstaw wymiaru składek z umowy o pracę i umowy zlecenia, w przeliczeniu na okres miesiąca, jest wyższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę, które w 2010 r. wynosi 1317 zł.

W przypadku gdy pracownik prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą i równocześnie wykonuje umowę zlecenia w ramach prowadzonej przez siebie działalności (przedmiot umowy zlecenia pokrywa się z zakresem prowadzonej działalności, a przychód uzyskiwany z umowy zlecenia jest opodatkowany jako przychód z działalności pozarolniczej), przy czym umowa zlecenia jest zawarta z własnym pracodawcą – osoba ta podlega obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym ze stosunku pracy, natomiast prowadzenie działalności gospodarczej jest drugim tytułem do ubezpieczeń społecznych. Z tytułu wykonywania umowy zlecenia osoba ta nie podlega ubezpieczeniom ani obowiązkowo, ani dobrowolnie (przykład 4).

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

ECDDP Sp. z o.o.

Jedna z największych firm doradztwa podatkowego w Polsce

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »