| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > ZUS > Ubezpieczenia społeczne > Opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne w zbiegu z innymi tytułami

Opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne w zbiegu z innymi tytułami

Obowiązek opłacenia składek na ubezpieczenia społeczne jest uzależniony od umowy, jaka została zawarta z pracownikiem. Najczęściej są to: umowa o pracę, umowa zlecenia lub umowa o dzieło. Trudności sprawiają sytuacje, gdy pracownik jest zatrudniony u kilku pracodawców jednocześnie lub podpisuje kilka różnych umów zatrudnienia z tym samym pracodawcą. Mamy wówczas do czynienia z tzw. zbiegiem tytułów do ubezpieczenia.

PRZYKŁAD 4

Osoba wykonująca umowę o pracę zawarła umowę zlecenia z własnym pracodawcą. Prowadzi również działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji. Umowa zlecenia jest wykonywana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej – przedmiot umowy zlecenia pokrywa się z zakresem prowadzonej działalności, a przychód uzyskiwany z tej umowy jest opodatkowany jako przychód z działalności gospodarczej.

W tym przypadku osoba ta podlega obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym z tytułu stosunku pracy. Drugim tytułem do ubezpieczeń społecznych jest prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej. Z tytułu wykonywania umowy zlecenia nie podlega ubezpieczeniom ani obowiązkowo, ani dobrowolnie. Jeżeli z umowy o pracę podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, w przeliczeniu na okres miesiąca, wynosi co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę, to z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej ubezpieczenia emerytalne i rentowe są dobrowolne. W sytuacji gdy podstawa ta jest niższa od minimalnego wynagrodzenia – osoba taka podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym oraz wypadkowemu z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej.

Zbieg umowy o pracę i umowy zlecenia z własnym pracodawcą oraz prawa do emerytury lub renty

Osoba wykonująca pracę na podstawie umowy zlecenia zawartej z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy i która jednocześnie ma ustalone prawo do emerytury lub renty, obowiązkowo podlega ubezpieczeniom społecznym z tytułu wykonywania umowy zlecenia. Ma to również zastosowanie w przypadku, gdy praca na podstawie umowy zlecenia wykonywana jest na rzecz podmiotu, z którym osobę o ustalonym prawie do emerytury lub renty łączy umowa o pracę. Umowa zlecenia zawarta z własnym pracodawcą lub wykonywana na rzecz własnego pracodawcy przez osobę posiadającą ustalone prawo do emerytury lub renty, w zakresie ubezpieczeń społecznym jest traktowana jak umowa o pracę. Zatem osoba mająca ustalone prawo do emerytury lub renty, która wykonuje umowę zlecenia zawartą z własnym pracodawcą lub w ramach takiej umowy zlecenia, wykonuje pracę na rzecz własnego pracodawcy, obowiązkowo podlega ubezpieczeniom społecznym z tytułu umowy o pracę oraz z tytułu umowy zlecenia (przykład 5).

PRZYKŁAD 5

Osoba mająca ustalone prawo do renty została zatrudniona na podstawie umowy o pracę w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością od 1 marca 2010 r. Osoba ta została zgłoszona z tytułu wykonywania umowy o pracę do obowiązkowych ubezpieczeń: emerytalnego, rentowych, wypadkowego i chorobowego. Od 1 kwietnia osoba ta zawarła z własnym pracodawcą również umowę zlecenia. Z tytułu wykonywania pracy na podstawie umowy zlecenia podlega również obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym, wypadkowemu i chorobowemu.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna ASiW

Obsługa prawna i wsparcie przedsiębiorców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc-budzetowa.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK