| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > ZUS > Ubezpieczenia społeczne > Obowiązek wyrejestrowania ubezpieczonego z ubezpieczeń społecznych

Obowiązek wyrejestrowania ubezpieczonego z ubezpieczeń społecznych

Jednym z obowiązków płatnika składek jest wyrejestrowania pracownika z ubezpieczeń społecznych. Wyrejestrowanie następuje w wyniku wygaśnięcia tytułu do ubezpieczeń społecznych, w ściśle określonym przez prawo terminie.

Obowiązek wyrejestrowania z ubezpieczeń społecznych

Każda osoba, w stosunku do której wygasł tytuł do ubezpieczeń społecznych, podlega wyrejestrowaniu z tych ubezpieczeń. Obowiązek dokonania zgłoszenia wyrejestrowania z ubezpieczeń społecznych ciąży na płatniku składek.

Zgłoszenie wyrejestrowania płatnik składek jest zobowiązany złożyć w terminie 7 dni od daty wygaśnięcia tytułu do ubezpieczeń społecznych.

Inny termin, bo aż 30 dniowy odnosi się do wyrejestrowania z ubezpieczeń społecznych pracowników skierowanych do pracy lub służby w przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych, stałych przedstawicielstwach przy ONZ i innych misjach specjalnych za granicą. Termin ten liczy się od dnia ustania stosunku pracy

W jaki sposób dokonuje się wyrejestrowania z ubezpieczeń społecznych pracownika

Wyrejestrowania z ubezpieczeń społecznych płatnik składek może dokonać:

1) na odpowiednim formularzu – ZUS ZWUA. Formularz ZUS ZWUA to formularz stosowany przy wyrejestrowywaniu z ubezpieczeń społecznych. Formularz ten jest dostępny w każdej jednostce organizacyjnej ZUS oraz w aktualnej wersji programu „Płatnik”;
2) w formie dokumentu elektronicznego w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu przepisów ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne z oprogramowania, którego zgodność z wymaganiami została potwierdzona w sposób określony w powyższej ustawie;
3) w formie wydruku z wyżej wskazanego oprogramowania.

Wyrejestrowania z ubezpieczeń społecznych płatnik składek dokonuje w jednostce organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Należy pamiętać, że osoba wyrejestrowywana z ubezpieczeń własnoręcznym podpisem potwierdza zgodność danych zawartych w formularzu ze stanem faktycznym.

Na płatniku składek ciąży obowiązek powiadamiania Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o każdej zmianie danych ubezpieczonego zawartych w zgłoszeniu wyrejestrowania w terminie 7 dni od zaistnienia zmian, stwierdzenia nieprawidłowości we własnym zakresie lub otrzymania zawiadomienia o stwierdzeniu nieprawidłowości przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Do korekty zgłoszenia korekty danych o wyrejestrowaniu ubezpieczonego z ubezpieczeń społecznych służy również formularz ZUS ZWUA.

Zadaj pytanie na Forum

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. 1998 nr 137 poz. 887)

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 4 grudnia 1998 roku w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących oraz innych dokumentów (Dz. U. nr 149, poz. 982)

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Pietrusiński

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »