| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > ZUS > Ubezpieczenia społeczne > Obowiązek wyrejestrowania ubezpieczonego z ubezpieczeń społecznych

Obowiązek wyrejestrowania ubezpieczonego z ubezpieczeń społecznych

Jednym z obowiązków płatnika składek jest wyrejestrowania pracownika z ubezpieczeń społecznych. Wyrejestrowanie następuje w wyniku wygaśnięcia tytułu do ubezpieczeń społecznych, w ściśle określonym przez prawo terminie.

Obowiązek wyrejestrowania z ubezpieczeń społecznych

Każda osoba, w stosunku do której wygasł tytuł do ubezpieczeń społecznych, podlega wyrejestrowaniu z tych ubezpieczeń. Obowiązek dokonania zgłoszenia wyrejestrowania z ubezpieczeń społecznych ciąży na płatniku składek.

Zgłoszenie wyrejestrowania płatnik składek jest zobowiązany złożyć w terminie 7 dni od daty wygaśnięcia tytułu do ubezpieczeń społecznych.

Inny termin, bo aż 30 dniowy odnosi się do wyrejestrowania z ubezpieczeń społecznych pracowników skierowanych do pracy lub służby w przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych, stałych przedstawicielstwach przy ONZ i innych misjach specjalnych za granicą. Termin ten liczy się od dnia ustania stosunku pracy

W jaki sposób dokonuje się wyrejestrowania z ubezpieczeń społecznych pracownika

Wyrejestrowania z ubezpieczeń społecznych płatnik składek może dokonać:

1) na odpowiednim formularzu – ZUS ZWUA. Formularz ZUS ZWUA to formularz stosowany przy wyrejestrowywaniu z ubezpieczeń społecznych. Formularz ten jest dostępny w każdej jednostce organizacyjnej ZUS oraz w aktualnej wersji programu „Płatnik”;
2) w formie dokumentu elektronicznego w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu przepisów ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne z oprogramowania, którego zgodność z wymaganiami została potwierdzona w sposób określony w powyższej ustawie;
3) w formie wydruku z wyżej wskazanego oprogramowania.

Wyrejestrowania z ubezpieczeń społecznych płatnik składek dokonuje w jednostce organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Należy pamiętać, że osoba wyrejestrowywana z ubezpieczeń własnoręcznym podpisem potwierdza zgodność danych zawartych w formularzu ze stanem faktycznym.

Na płatniku składek ciąży obowiązek powiadamiania Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o każdej zmianie danych ubezpieczonego zawartych w zgłoszeniu wyrejestrowania w terminie 7 dni od zaistnienia zmian, stwierdzenia nieprawidłowości we własnym zakresie lub otrzymania zawiadomienia o stwierdzeniu nieprawidłowości przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Do korekty zgłoszenia korekty danych o wyrejestrowaniu ubezpieczonego z ubezpieczeń społecznych służy również formularz ZUS ZWUA.

Zadaj pytanie na Forum

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. 1998 nr 137 poz. 887)

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 4 grudnia 1998 roku w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących oraz innych dokumentów (Dz. U. nr 149, poz. 982)

reklama

Polecamy artykuły

Aktualizacja: 02.12.2013

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Wyrejestrowanie ubezpieczonego z ubezpieczeń społecznych. /Fot. Fotolia
Wyrejestrowanie ubezpieczonego z ubezpieczeń społecznych. /Fot. Fotolia

KPA. Komentarz do zmian99.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Bibby Financial Services Sp. z o.o.

Ekspresowe finansowanie należności

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc-budzetowa.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK