| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > ZUS > Ubezpieczenia społeczne > Procedura wypadkowa krok po kroku

Procedura wypadkowa krok po kroku

W momencie wystąpienia zdarzenia, które może wyczerpywać znamiona definicji wypadku przy pracy, automatycznie powstaje na pracodawcy obowiązek zabezpieczenia miejsca wypadku oraz powołania zespołu powypadkowego, który ustali okoliczności i przyczyny zdarzenia. Efektem pracy zespołu powypadkowego jest sporządzenie protokołu powypadkowego.

O procedurze wypadkowej

Punktem wyjścia dla rozważań na temat procedury wypadkowej jest przypomnienie definicji wypadku przy pracy (patrz również: link do artykułu o historii wypadkowości):

Wypadkiem przy pracy, jest nagłe zdarzenie, wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą:
-podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych;
-podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia;
-w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.
(art. 3. ust. 1. ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych)

W momencie wystąpienia zdarzenia, które może wyczerpywać znamiona wyżej przytoczonej definicji wypadku przy pracy, automatycznie powstaje na pracodawcy obowiązek zabezpieczenia miejsca wypadku oraz powołania zespołu powypadkowego, który ustali okoliczności i przyczyny zdarzenia.

§ 2. 1. Do czasu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku pracodawca ma obowiązek zabezpieczyć miejsce wypadku w sposób wykluczający:
1) dopuszczenie do miejsca wypadku osób niepowołanych,
2) uruchamianie bez koniecznej potrzeby maszyn i innych urządzeń technicznych, które w związku z wypadkiem zostały wstrzymane,
3)         dokonywanie zmiany położenia maszyn i innych urządzeń technicznych, jak również zmiany położenia innych przedmiotów, które spowodowały wypadek lub pozwalają odtworzyć jego okoliczności.

ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 28 lipca 1998 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu informacji zamieszczanych w rejestrze wypadków przy pracy. (Dz. U. Nr 115, poz. 744); dalej: Rozporządzenie.

W skład orzekającej grupy wchodzą: Pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy ( zwykle jest to Specjalista do spraw BHP), a także społeczny inspektor pracy. W praktyce zespół powypadkowy liczy dwie osoby. Jednak w sytuacji, gdy pracodawca z uwagi na małą liczbę zatrudnionych pracowników, okoliczności i przyczyny wypadku nie ma możliwości powołać zespołu powypadkowego o powyżej opisanym składzie, tworzy on zespół powypadkowy w skład którego wchodzi pracodawca, a także specjalista spoza zakładu pracy. W przypadku gdy badane zdarzenie miało skutek w postaci śmierci pracownika, lub odniesienia przez niego ciężkich obrażeń ciała albo był to wypadek zbiorowy, skład zespołu wypadkowego określa § 3. Pkt  1. Rozporządzenia:

Okoliczności i przyczyny wypadków śmiertelnych, ciężkich i zbiorowych ustala zespół powypadkowy, w którego skład wchodzi pracownik kierujący komórką służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zakładowy społeczny inspektor pracy.

Zobacz również: Ubezpieczenie wypadkowe - historia

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Beata Mosór

Zastępca Dyrektora ds. Marketingu i PR w NetArt

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc-budzetowa.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK