REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadczenia z zabezpieczenia społecznego w Irlandii

Paweł Uściński
Świadczenia z zabezpieczenia społecznego w Irlandii./ fot. Fotolia
Świadczenia z zabezpieczenia społecznego w Irlandii./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Osoby mieszkające i pracujące w Irlandii są uprawnione do licznych świadczeń w ramach irlandzkiego systemu zabezpieczenia społecznego. Poniżej przedstawione są wybrane świadczenia oraz odpowiedzialne instytucje. Świadczenia mogą nabyć osoby spełniające określone wymogi. Warto mieć na uwadze, że jeżeli osoba pracowała lub płaciła składki na ubezpieczenie społeczne w innym państwie UE, okres ten może być brany pod uwagę przy określaniu prawa do świadczeń.

Świadczenie z tytułu choroby

Prawo do świadczenia może uzyskać osoba niezdolna do pracy spełniająca warunki dotyczące płatności składek:

REKLAMA

  • 104 składki tygodniowe opłacone od momentu podjęcia pierwszej pracy oraz 39 składek tygodniowych opłaconych lub kredytowanych w danym roku składkowym, w tym minimum 13 składek opłaconych w danym roku lub w innych latach składkowych, albo
  • 26 składek tygodniowych opłaconych w każdym z dwóch lat składkowych poprzedzających rok wypłaty świadczenia.

REKLAMA

Długość otrzymywania świadczenia zależy od ilości wpłaconych składek. Maksymalna długość wynosi 2 lata (104 tygodnie). Muszą być wówczas wpłacone składki za 260 tygodni. Jeżeli składki są wpłacone za 104-259 tygodni, maksymalna długość otrzymywania świadczenia to 52 tygodnie.

O świadczenie z tytułu choroby należy wystąpić w ciągu siedmiu dni od ustania zdolności do pracy. Zaświadczenie o niezdolności do pracy wystawione przez lekarza prowadzącego powinno być wysłane do departamentu ochrony socjalnej.

Polecamy produkt: Zasady sporządzania i kontroli dowodów księgowych w jednostkach sektora finansów publicznych (książka)

W celu uzyskania dokładnych informacji należy kontaktować się z instytucją:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Illness Benefit

Department of Social Protection

Tel: (01) 704 3300

 LoCall: 1890 928 400

www.welfare.ie

Renta inwalidzka

Przyznawana jest osobom, które są niezdolne do pracy od 12 miesięcy oraz prognozuje się, iż będą niezdolne przez kolejnych 12 miesięcy. Może też zostać przyznana osobom, które uznano za trwale niezdolne do pracy. Aby uzyskać prawo do renty inwalidzkiej, należy wykazywać się:

  • co najmniej 260 opłaconymi składkami PRSI w odpowiedniej wysokości od momentu przystąpienia do ubezpieczenia, oraz
  • co najmniej 48 tygodniowymi składkami PRSI opłaconymi lub kredytowanymi w danym roku składkowym.

Wysokość świadczenia jest uzależniona od wieku. Świadczenie może być pobierane do osiągnięcia przez daną osobę 66 lat. Wówczas podstawa świadczenia ulegnie zmianie, w jego miejsce otrzymywana będzie emerytura.

Wszelki informacje można uzyskać w odpowiedniej instytucji:

Invalidity Pension Claims Section

Social Welfare Services

Telephone: (043) 334 0000

Świadczenia z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych

Świadczenia są wypłacane ubezpieczonym ofiarom wypadku przy pracy lub osobom cierpiącym na określone choroby zawodowe. Mogą je otrzymać osoby, które:

  • Utraciły zdolność do pracy z powodu wypadku w pracy lub w drodze do pracy;
  • Chorują ma jedną ze schorzeń wpisanych do katalogu chorób zawodowych;
  • Spełniają określone wymagania dotyczące ubezpieczenia społecznego.

Zobacz serwis: Kadry i płace

Pełną listę tych chorób można znaleźć pod adresem:

 www.welfare.ie/en/Pages/Occupational-Injuries-Benefit---Prescribed-Occupational-Dise.aspx

  • Świadczenie z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej

Wypłacane jest osobom niezdolnym do pracy. Przysługuje od czwartego dnia niezdolności do pracy przez maksymalny okres 26 tygodni, licząc od dnia wypadku lub wystąpienia choroby zawodowej. Osoby, które nadal pozostają niezdolne do pracy po 26 tygodniach, mogą ubiegać się o przyznanie świadczenia z tytułu choroby.

  • Dodatek z tytułu niezdolności do pracy

przysługuje osobom pobierającym rentę inwalidzką, które uznano za trwale niezdolne do pracy wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej oraz które nie są uprawnione do korzystania ze świadczenia z tytułu choroby.

  • Liczne świadczenia z tytułu śmierci, m.in:

rentę wdowią, rentę sierocą, zasiłek pogrzebowy.


Ofiara wypadku przy pracy musi zgłosić ten fakt swojemu pracodawcy poprzez wysłanie do departamentu ochrony socjalnej odpowiedniego zaświadczenia o niezdolności do pracy. Zaświadczenie jest wydawane przez lekarza.

Jeżeli wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej przyznana została opieka medyczna, należy poinformować o tym fakcie departament ochrony socjalnej.

Wniosek o świadczenie z tytułu śmierci należy złożyć na formularzu dostępnym w departamencie ochrony socjalnej w ciągu trzech miesięcy od śmierci osoby.

Instytucje odpowiedzialne:

Injury Benefit Section

Department of Social Protection,

Tel: (01) 704 3300

LoCall: 1890 928 4000

Disablement & Death Benefits

Department of Social Protection,

Telephone: +353 43-3340000

LoCall: 1890 92 77 00

Zasiłek na dzieci

Zasiłek jest wypłacany na każde dziecko w wieku poniżej 16 lat. Granica wieku wydłuża się do 18 lat, jeżeli dziecko nadal się uczy. Warunkiem jest także stałe zamieszkanie w Irlandii.

Zasiłek z reguły otrzymuje matka lub macocha, chociaż może być wypłacany ojcu/ojczymowi, jeżeli dziecko mieszka z nim i jest przez niego utrzymywane.

Termin na wystąpienie o zasiłek wynosi 12 miesięcy od:

  • urodzenia dziecka, lub
  • miesiąca, w którym dziecko staje się członkiem rodziny, lub
  • zamieszkania w Irlandii.

Instytucja odpowiedzialna:

Department of Social Protection Social Welfare Services Office,

Tel: (074) 916 4400

LoCall: 1890 400 400

 www.welfare.ie

Świadczenie z tytułu macierzyństwa

Aby być uprawnionym do świadczenia należy wykazać się:

  • co najmniej 39 opłaconymi tygodniowymi składkami PRSI, odprowadzonymi w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy poprzedzających pierwszy dzień urlopu macierzyńskiego, lub
  • co najmniej 39 opłaconymi tygodniowymi składkami PRSI, odprowadzonymi od momentu podjęcia pracy oraz co najmniej 39 tygodniowymi składkami na PRSI opłaconymi lub kredytowanymi w danym roku podatkowym lub w roku następującym po takim roku podatkowym, lub
  • co najmniej 26 tygodniowymi składkami na PRSI opłaconymi w danym roku podatkowym oraz co najmniej 26 tygodniowymi składkami na PRSI odprowadzonymi w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy;
  • osoby samozatrudnione muszą wykazywać się co najmniej 52 składkami opłaconymi w roku podatkowym branym pod uwagę, lub w roku poprzedzającym albo następującym.  

Rok podatkowy, będący podstawą ustalania prawa do świadczenia, zwykle o dwa lata uprzedza rok korzystania ze świadczenia. Przykładowo, starając się o świadczenie w 2016, rokiem podatkowym, do którego odnoszą się powyższe warunki, będzie rok 2014. Każdy rok podatkowy rozpoczyna się w pierwszy poniedziałek stycznia danego roku kalendarzowego.

Odpowiedni wniosek powinien zostać złożony na 6 tygodni przed pójściem na urlop macierzyński lub 12 tygodni w przypadku osób samozatrudnionych.

Świadczenie z tytułu macierzyństwa jest wypłacane przez 26 tygodni. Urlop macierzyński musi się rozpocząć co najmniej dwa tygodnie przed przewidywaną datą porodu oraz musi trwać co najmniej cztery tygodnie po narodzeniu dziecka.

Instytucja odpowiedzialna:

Maternity Benefit Section

 Department of Social Protection

Tel: (01) 471 5898

LoCall: 1890 690 690

www.welfare.ie

Źródła oraz informacje na temat świadczeń z zabezpieczenia społecznego:

Raporty Komisji Europejskiej:

Twoje uprawnienia do zabezpieczenia społecznego w Irlandii, 2012;

Your social security rights in Ireland, 2016.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

REKLAMA

Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

REKLAMA