REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praktyczne ujęcie funkcjonowania służby przygotowawczej

Rafał Wdowicz

REKLAMA

Służba przygotowawcza nabiera szczególnego znaczenia w dobie kryzysu dotykającego także sektor jednostek finansów publicznych. Przy ograniczonych lub braku możliwości zabezpieczenia dodatkowych środków na rozwój administracji wartością jest fachowe podejście do inwestowania w kapitał ludzki, nie tylko w wymiarze finansowym.

Prawidłowo zorganizowany proces służby przygotowawczej powinien zaowocować właściwym przygotowaniem pracownika do wypełnienia obowiązków. Jeśli na tym etapie dopuszczone zostaną zaniedbania, to w późniejszych etapach kariery zawodowej trudno będzie zniwelować złe nawyki, minimalistyczne podejście do pracy.

REKLAMA

W zakresie sposobu organizacji służby przygotowawczej można wyróżnić następujące podejścia:

1. Samodzielna organizacja służby dla danego urzędu. Proces służby dotyczy pracowników jednego urzędu. Obejmuje on część teoretyczną i praktyczną. Przeprowadzony jest własnymi zasobami. Szkolenia, warsztaty prowadzone są przez doświadczonych pracowników.

2. Wspólna organizacja służby obejmująca pracowników urzędu oraz podległych jednostek organizacyjnych. Wiele samorządów podjęło trud wspólnej organizacji służby dla swoich jednostek.

REKLAMA

3. Uczestnictwo w zewnętrznych formach organizacji służby. Wiele urzędów z uwagi zarówno na brak wewnętrznych trenerów, jak i niewielką fluktuację kadr uczestniczy w służbie organizowanej przez firmy szkoleniowe, doradcze. Można zaobserwować wiele inicjatyw w tym zakresie. Firmy szkoleniowe proponują kilku, kilkunastu urzędom gminnym, w których w ciągu roku przeprowadza się kilka naborów, swoje usługi w zakresie przeprowadzenia służby przygotowawczej. Warto także zwrócić uwagę, że także duże personalnie urzędy zlecają organizację służby podmiotom zewnętrznym. Wiele tych podmiotów organizuje służbę w ramach dofinansowania z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (dalej: PO KL).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Innowacyjne formy organizacji służby. Wykorzystując nowoczesne metody i narzędzia uczenia, zwłaszcza informatyczne, niektóre urzędy zorganizowały proces służby na podstawie platformy e-learningowej, udostępniając materiały szkoleniowe w formie interaktywnych kursów, testów, case studies. Cały proces może odbywać się w formie elektronicznej. Także weryfikacja postępu służby w zakresie oceny zdobytej wiedzy przez opiekuna dokonuje się poprzez platformę.

5. Elektroniczna służba na portalu internetowym uruchomionym przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (dalej: MSWiA). Portal ten powstał w ramach projektu systemowego „Szkolenie i pomoc doradcza w zakresie etyki i unikania konfliktu interesu w samorządzie terytorialnym”, Działanie 5.2 PO KL. Ma na celu umożliwienie pracownikom zainteresowanych jednostek odbycia służby. Poprzez zarejestrowanie danej jednostki na portalu pracownik może bezpłatnie odbyć służbę. Szczegółowe informacje dostępne są na stronie www.mswia.gov.pl.

Prawidłowo zdefiniowany system służby przygotowawczej powinien obejmować następujące elementy:

1. Zasady kierowania pracowników do służby przygotowawczej, z uwzględnieniem takich aspektów, jak:

● formalne kryteria kierowania, z określeniem, jaka jest poszczególna rola zaangażowanych osób, jakie obowiązują wewnętrzne wystandaryzowane formularze,

● kryteria zwolnienia z odbywania służby,

● termin rozpoczęcia i okres służby, od czego jest uzależniony,

● postępowanie w sytuacjach nadzwyczajnych (np. choroba, inna dłuższa nieobecność – najczęściej w takich przypadkach okres służby ulega przedłużeniu o czas nieobecności).

2. Zakres służby przygotowawczej

● określenie celu ogólnego i celów cząstkowych służby,

● określenie programu służby z uwzględnieniem części teoretycznej i praktycznej.

3. Przebieg służby przygotowawczej

● wyznaczenie opiekuna,

● określenie zasad realizacji służby w trakcie wykonywania obowiązków służbowych,

● wskazanie sposobu monitorowania realizacji programu służby i postępu,

● podjęcie decyzji o dopuszczeniu pracownika do egzaminu.

4. Egzamin

● powołanie komisji egzaminacyjnej,

● zakres egzaminu,

● regulamin pracy komisji egzaminacyjnej,

● dokumentacja prac komisji.


5. Ślubowanie

● zasady składania ślubowania,

● nadanie doniosłego charakteru tej uroczystości,

● formalne potwierdzenie złożenia ślubowania.

Czytaj także: Czy osoba zatrudniona na zastępstwo powinna przejść służbę przygotowawczą>>

Praktyczne rady

W trakcie organizacji służby przygotowawczej pojawia się wiele kwestii związanych z zapewnieniem warunków do jak najlepszej jej realizacji. Jedną z nich jest określenie czasu, jaki pracownik powinien poświęcić na realizację części teoretycznej i praktycznej. Służba oprócz form szkoleniowych powinna odbywać się w formie samokształcenia oraz realizacji zajęć praktycznych. Z jednej strony trudno pozwolić sobie na to, aby pracownik przez okres 3 miesięcy nic nie robił tylko szkolił się, czytał prasę specjalistyczną, czy przeglądał tematyczne portale internetowe. Byłoby to działanie nieefektywne dla urzędu, jak i dyskomfortowe dla pracownika. Z drugiej strony wyznaczanie dużej liczby zadań niepozwalających na wygospodarowanie w czasie dnia pracy czasu na samokształcenie, tylko zmuszające do uczenia się po pracy też nie jest właściwym rozwiązaniem.

Mając na uwadze te skrajności, należy zoptymalizować czas w ciągu dnia pracy, jaki pracownik powinien przeznaczyć na realizację zadań, a jaki na samokształcenie, zapoznawanie się z przepisami prawa, wewnętrznymi regulacjami. Można określić, że w ciągu dnia pracy jedną, półtorej godziny pracownik powinien przeznaczyć na samokształcenie.

Kolejną kwestią jest zapewnienie warunków do jak najlepszego praktycznego zapoznania się ze specyfiką funkcjonowania całego urzędu. Spędzanie całego czasu służby na swoim stanowisku pracy i wykonywanie czynności z nim związanych nie pozwoli, „zza tego biurka” na poznanie procesów przenikających przez różne komórki organizacyjnego. Warto rozważyć możliwość odbycia części służby w innych komórkach organizacyjnych, zwłaszcza tych współpracujących z macierzystą komórką. W każdym urzędzie można wyróżnić piony, które z racji swoich zadań zapewniają obsługę dla wszystkich komórek. Takimi są piony: finansowe, organizacyjno-administracyjne, inwestycyjne, prawne, obsługi organów samorządu. Można ustalić harmonogram odbywania służby w innych wydziałach z wyznaczeniem konkretnych celów.

Istota egzaminu

Następną istotną rzeczą jest organizacja jak najbardziej obiektywnego, przekrojowego egzaminu pozwalającego ocenić zarówno wiedzę, jak i umiejętności niezbędne do wykonywania zadań na stanowisku pracy. Najczęściej egzamin składa się z części pisemnej (w trakcie której pracownik udziela odpowiedzi na pytania zamknięte i otwarte) oraz ustnej.

Mając na uwadze poznanie praktycznego sposobu wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności, warto rozważyć dodanie do zakresu egzaminu jednego, dwóch zadań z zakresu obowiązków służbowych pracownika. Może to być napisanie projektu decyzji wraz z uzasadnianiem, odpowiedzi na pismo, dokonanie analizy.

Od dopracowanego zakresu merytorycznego i właściwej adaptacji społeczno-zawodowej zależeć będzie, czy pracownik ślubując (...) że na zajmowanym stanowisku będę służyć państwu polskiemu i wspólnocie samorządowej, przestrzegać porządku prawnego i wykonywać sumiennie powierzone mi zadania będzie w pełni je realizował na stanowisku pracy. W tekście ślubowania zawarte jest zobowiązanie do służebnej pracy, której jakość dotyczy ogółu mieszkańców. A przecież administracja to znaczy być pomocnym.

Czytaj także: Warto dobrze przygotować się do pracy urzędnika>>

Tabela. Przykładowy zakres tematyczny programu służby przygotowawczej w jednostkach samorządu terytorialnego

@RY1@i41/2010/022/i41.2010.022.000.0036.001.jpg@RY2@

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

REKLAMA

Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

REKLAMA