| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Podatki > Centralizacja Vat > Centralizacja rozliczeń VAT krok po kroku

Centralizacja rozliczeń VAT krok po kroku

Do końca września gminy powinny zdecydować czy dokonać korekty za okresy wsteczne. Obowiązkowa centralizacja VAT ma nastąpić nie później niż 1 stycznia 2017 r.

Andrzej Kapczuk wyjaśnia też, że korekta powinna być złożona w ten sposób, aby konsolidacja rozliczeń VAT pokrywała konsekwentnie wszystkie okresy rozliczeniowe od dowolnie wybranego przez samorząd okresu aż do dnia dzisiejszego. Specustawa nie nakazuje bowiem objęcia korektą wsteczną wszystkich nieprzedawnionych pięciu lat, choć początkowo Ministerstwo Finansów zapowiadało wprowadzenie takiej regulacji. Ostatecznie resort zrezygnował z tego pomysłu.

Andrzej Kapczuk wskazuje też, że od momentu centralizacji za okresy wsteczne centralizacja rozliczeń VAT powinna być kontynuowana. Zwraca również uwagę, że centralizacja nie może dotyczyć wybiórczych jednostek organizacyjnych, ale musi objąć konsekwentnie wszystkie jednostki i zakłady budżetowe.

Zwróćmy też uwagę, że specustawa nakłada na gminy, które zdecydują się na korekty wsteczne związane z wyrokiem TSUE, dodatkowe obowiązki. Przede wszystkim gmina musi złożyć informację o tym, że korekta jest składana w związku z wyrokiem TSUE, na formularzu według wzoru określonego w załączniku nr 2 do specustawy. Trzeba też do niej dołączyć wykaz wszystkich jednostek i zakładów budżetowych objętych korektą (należy podać ich nazwę, adres siedziby i NIP). Konieczne jest oczywiście złożenie samych korekt deklaracji i uwzględnienie w nich rozliczeń VAT wszystkich jednostek organizacyjnych.

Mimo że przepis wskazuje jedynie na konieczność zwrotu środków z UE do końca września (dla tych podmiotów, które decydują się na korekty), to tak naprawdę korekty wsteczne VAT również powinny być przygotowane do tego momentu.

Andrzej Kapczuk

doradca podatkowy i wspólnik w Thedy & Partners

Poszczególne jednostki i zakłady budżetowe mogą również składać korekty deklaracji VAT, które nie mają związku z centralizacją VAT, a więc np. wynikają z błędnych obliczeń podatku. W takiej sytuacji trzeba złożyć dodatkową informację, że korekta nie ma związku z wyrokiem TSUE.

Uwaga na odpowiednie procedury

Centralizacja rozliczeń VAT gminy oraz jednostek i zakładów budżetowych oznacza w praktyce obowiązek składania do 25. dnia każdego miesiąca jednej zbiorczej deklaracji VAT-7

Gminy muszą obecnie podjąć decyzję, jak scentralizować rozliczenia ze swoimi jednostkami i zakładami budżetowymi. Jak wskazuje Marcin Serkowski, doradca podatkowy w kancelarii Cabaj & Kotala, gminy powinny wdrożyć odpowiednie procedury, których skutkiem będzie złożenie jednej deklaracji VAT dla gminy wraz z jej jednostkami i zakładami budżetowymi. – Ponieważ samorządy muszą rozpocząć wspólne rozliczanie podatku VAT wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej 1 stycznia 2017 r., procedury takie powinny zostać opracowane do końca bieżącego roku – mówi ekspert.

Obecnie kierownik każdej jednostki jest odpowiedzialny za złożenie deklaracji VAT (chyba że jednostka jest zwolniona z VAT – wtedy nie ma takiego obowiązku). Dotyczy to również gminy czy miasta, które składają swoje, odrębne deklaracje VAT. Po centralizacji w dalszym ciągu kierownik jednostki będzie odpowiedzialny za złożenie deklaracji VAT, ale będzie nim wyłącznie wójt, burmistrz lub prezydent miasta, ponieważ tylko gmina lub miasto będą czynnymi podatnikami VAT. Jednostki i zakłady budżetowe stracą ten status. Specustawa przewiduje w tym zakresie odrębną procedurę. RAMKA 2

RAMKA 2

3 kroki przy centralizacji i wykreśleniu jednostek

KROK 1. Gmina ma obowiązek złożyć przed centralizacją do naczelnika urzędu skarbowego informację o dniu podjęcia rozliczania VAT ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi (wzór takiej informacji określa załącznik nr 1 do specustawy). Centralizacja może nastąpić 1 stycznia 2017 r. lub wcześniej, ale musi to być zawsze pierwszy dzień miesiąca.

KROK 2. Do informacji gmina musi dołączyć wykaz wszystkich swoich jednostek organizacyjnych, w tym:

– nazwę jednostki,

– adres jej siedziby,

– numer identyfikacji podatkowej.

KROK 3. Naczelnik urzędu skarbowego właściwy ze względu na adres siedziby danej jednostki organizacyjnej gminy wykreśla ją z urzędu jako podatnika VAT z dniem podjęcia wspólnego rozliczenia VAT z gminą. Informację o wykreśleniu musi przekazać gminie. ⒸⓅ

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

Kadry i płace 2019

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Godyń

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »