| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Podatki > Podatki i opłaty lokalne > Opłata reklamowa 2019 r.

Opłata reklamowa 2019 r.

Opłata reklamowa uregulowana została w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych. Opłatę może wprowadzić rada gminy. Sprawdź ile w 2019 roku wyniesie opłata reklamowa. Od kogo pobiera się opłatę reklamową?

Zobacz: Finanse publiczne

Definicja tablicy oraz urządzenia reklamowego

Omawiając opłatę reklamową warto przytoczyć definicję legalną tablicy oraz urządzenia reklamowego. Definicja tablicy oraz urządzenia reklamowego znajduje się w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zgodnie z art. 2 pkt 16b) ustawy, o której mowa w zdaniu poprzednim tablica reklamowa to przedmiot materialny przeznaczony lub służący ekspozycji reklamy wraz z jego elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, o płaskiej powierzchni służącej ekspozycji reklamy, w szczególności baner reklamowy, reklamę naklejaną na okna budynków i reklamy umieszczane na rusztowaniu, ogrodzeniu lub wyposażeniu placu budowy, z wyłączeniem drobnych przedmiotów codziennego użytku wykorzystywanych zgodnie z ich przeznaczeniem. W kolejnym punkcie omawianej w niniejszym akapicie ustawy znajduje się definicja urządzenia reklamowego. Zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym urządzeniem reklamowym jest przedmiot materialny przeznaczony lub służący ekspozycji reklamy wraz z jego elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, inny niż tablica reklamowa, z wyłączeniem drobnych przedmiotów codziennego użytku wykorzystywanych zgodnie z ich przeznaczeniem.

Na ten temat wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 9 stycznia 2018 r., w sprawie o sygn. akt I SA/Gd 1429/17. WSA zwrócił uwagę, że definicja urządzenia reklamowego jest definicją negatywną. Oznacza to, że jeżeli przesłanki do zakwalifikowania nośnika reklamy do tablic nie zostaną spełnione to nośnik zalicza się do urządzeń reklamowych.

Zdaniem Sądu urządzeniem reklamowym jest każdy przedmiot spełniający następujące warunki:

  • służy do ekspozycji reklamy,
  • nie posiada powierzchni płaskich, na których w całości reklama zostałaby zamieszczona.

Omawiając tablicę oraz urządzenie reklamowe wyjaśnić należy jeszcze dwa ważne pojęcia, a mianowicie szyld oraz reklamę. Obie te definicje znajdują się w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Definicja reklamy znajduje się w pkt 16a) art. 2. Zgodnie z nim reklama to upowszechnianie w jakiejkolwiek wizualnej formie informacji promującej osoby, przedsiębiorstwa, towary, usługi, przedsięwzięcia lub ruchy społeczne. Z kolei definicję szyldu znaleźć można w pkt 16 d art. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zgodnie z nim szyld to tablica reklamowa albo urządzenie reklamowe, które informują o działalności prowadzonej na nieruchomości, na której ta tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe się znajdują.

WSA zwrócił uwagę również na to, że zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (art. 2 pkt 16d), że urządzeniem lub tablicą reklamową nie musi być wyłącznie obiekt zawierający reklamę (a więc element promujący), lecz wystarczające jest zawarcie informacji o działalności prowadzonej na danej nieruchomości.

Opracowano na postawie:

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

Kadry i płace 2019

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Alan Pajek

wiceprezes Ediko - firmy specjalizującej się w dostarczaniu rozwiązań oraz usług pozwalających usprawnić procesy związane z powstawaniem oraz zarządzaniem dokumentami i informacją w firmie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »