REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie wydatków niewygasających do końca czerwca

Elżbieta Gaździk
Elżbieta Gaździk
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Kalendarz, 2015/ Fot. Fotolia
Kalendarz, 2015/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W jednostkach samorządu terytorialnego wydatki niewygasające trzeba rozliczyć do końca czerwca. Dlatego w związku ze zbliżającym się terminem rozliczenia wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2014 r., poniżej przypominamy zasady ich ewidencji w księgach budżetu JST, jak i jednostki realizującej te wydatki, począwszy od momentu ich ustanowienia aż do momentu ich rozliczenia.

W jednostkach samorządu terytorialnego wydatki niewygasające trzeba rozliczyć do końca czerwca

Niezrealizowane kwoty wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego wygasają z upływem roku budżetowego, chyba że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustali, w drodze uchwały, wykaz wydatków, które nie wygasają z upływem danego roku (art. 263 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.). Wykaz ten może obejmować wyłącznie wydatki związane z realizacją umów:

REKLAMA

a) w sprawie zamówienia publicznego,

b) które zostaną zawarte w wyniku zakończonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w którym dokonano wyboru wykonawcy.

Zobacz również: Zapisy księgowe dotyczące nakładów poniesionych na prace modernizacyjne

REKLAMA

Razem z tym wykazem organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustala plan finansowy tych wydatków w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji budżetowej, z wyodrębnieniem wydatków majątkowych. Termin rozliczenia wydatków ustanowionych w powyższy sposób upływa 30 czerwca roku następnego, przy czym jest to termin ostateczny. Dlatego w związku ze zbliżającym się terminem rozliczenia wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2014 r., poniżej przypominamy zasady ich ewidencji w księgach budżetu JST, jak i jednostki realizującej te wydatki, począwszy od momentu ich ustanowienia aż do momentu ich rozliczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istotna jest znajomość kont, na których ewidencjonowane są operacje związane z realizacją wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego. Zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia, w księgach rachunkowych budżetu jednostki samorządu terytorialnego, do ewidencji operacji związanych z realizacją wydatków, które nie wygasły z upływem roku budżetowego, znajdą zastosowanie niżej wymienione konta:

1) na etapie ustanawiania wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, konta: 133, 135, 903, 904, 961,

2) na etapie realizacji wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, konta: 133, 135, 225, 904, 901.

Zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia, w księgach jednostki budżetowej realizującej plan wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, do ewidencji operacji znajdą w szczególności zastosowanie konta: 981, 130, 201 lub 240, 223, a także różne konta Zespołu 4, 0, 3, 7 oraz konta 800 i 810. ©?

SCHEMAT 1

Ewidencja wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego w księgach rachunkowych budżetu jednostki samorządu terytorialnego – w roku ich uchwalenia

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. PK – zaksięgowanie kwot wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, wynikających z ustalonego wykazu: strona Wn konta 903 Niewykonane wydatki, strona Ma konta 904 Niewygasające wydatki;

2. WB – przekazanie z rachunku budżetu środków stanowiących wydatki, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, na rachunek środków na niewygasające wydatki: strona Wn konta 140 Środki pieniężne w drodze, strona Ma konta 133 Rachunek budżetu;

3. WB – wpływ na rachunek środków na niewygasające wydatki – środków na wydatki, które nie wygasają z upływem roku budżetowego: strona Wn konta 135 Rachunek środków na niewygasające wydatki, strona Ma konta 140 Środki pieniężne w drodze;

4. PK – przeksięgowanie w końcu roku salda konta niewykonania wydatków na wynik budżetu: strona Wn konta 961 Wynik wykonania budżetu, strona Ma konta 903 Niewykonane wydatki.

SCHEMAT 2

Ewidencja wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego w księgach rachunkowych budżetu jednostki samorządu terytorialnego – w roku ich realizacji

infoRgrafika

1. WB – przekazanie środków z rachunku środków na niewygasające wydatki, na rachunek jednostki, która jest realizatorem tych wydatków: strona Wn konta 225 Rozliczenie niewygasających wydatków, strona Ma konta 135 Rachunek środków na niewygasające wydatki;

2. PK – zaksięgowanie na podstawie sprawozdania Rb-28NWS jednostki zrealizowanych wydatków, w ciężar ustalonego planu niewygasających wydatków: strona Wn konta 904 Niewygasające wydatki, strona Ma konta 225 Rozliczenie niewygasających wydatków;

3. WB – wpływ na rachunek środków na niewygasające wydatki – środków niewykorzystanych przez jednostkę realizującą plan wydatków, które nie wygasły z upływem roku budżetowego: strona Wn konta 135 Rachunek środków na niewygasające wydatki, strona Ma konta 225 Rozliczenie niewygasających wydatków;

4. PK – przeksięgowanie niewykorzystanych środków na wydatki niewygasające, po upływie terminu ustalonego na ich wykorzystanie: strona Wn konta 904 Niewygasające wydatki, strona Ma konta 901 Dochody budżetu;

5. WB – przekazanie na rachunek budżetu niewykorzystanych środków na wydatki niewygasające: strona Wn konta 140 Środki pieniężne w drodze, strona Ma konta 135 Rachunek środków na niewygasające wydatki;

6. WB – wpływ na rachunek budżetu niewykorzystanych środków na wydatki niewygasające: strona Wn konta 133 Rachunek budżetu, strona Ma konta 140 Środki pieniężne w drodze.

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

SCHEMAT 3

Ewidencja wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego w księgach rachunkowych jednostki budżetowej.

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. WB – wpływ środków na rachunek bieżący jednostki na wydatki, które nie wygasają z upływem roku budżetowego: strona Wn konta 130 Rachunek bieżący jednostki (analityka: rozliczenie z budżetem – wydatki niewygasające), strona Ma konta 223 Rozliczenie wydatków budżetowych (analityka: wydatki niewygasające);

2. F-k – obciążenie kosztów wynikających z otrzymanej faktury za zakup realizowany z wydatków bieżących w ramach planu wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, np. za wykonanie robót remontowych: strona Wn konta 402 Usługi obce (analityka: par. 427), strona Ma konta 201 Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami;

3. F-k – obciążenie kosztów „środków trwałych w budowie (inwestycji) wynikających z otrzymanej faktury za wykonanie robót budowlanych realizowanych z wydatków majątkowych w ramach planu wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego: strona Wn konta 080 Środki trwałe w budowie (inwestycje) (analityka: par. 6050), strona Ma konta 201 Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami;

4. WB – zapłata zobowiązania wynikającego z faktury określonej w pkt 2: strona Wn konta 201 Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami, strona Ma konta 130 Rachunek bieżący jednostki (analityka: wydatki niewygasające, par. 427);

5. WB – zapłata zobowiązania wynikającego z faktury określonej w pkt 3: strona Wn konta 201 – Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami, strona Ma konta 130 Rachunek bieżący jednostki (analityka: wydatki niewygasające, par. 6050);

oraz księgowanie równoległe (5a): strona Wn konta 810 Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje, strona Ma konta 800 Fundusz jednostki;

6. PK – przeksięgowanie na podstawie sprawozdania Rb-28NWS zrealizowanych wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego: strona Wn konta 223 Rozliczenie wydatków budżetowych (analityka: wydatki niewygasające), strona Ma konta 800 Fundusz jednostki;

7. WB – przekazanie na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego niewykorzystanych środków na wydatki, które nie wygasły z upływem roku budżetowego: strona Wn konta 223 Rozliczenie wydatków budżetowych (analityka: wydatki niewygasające), strona Ma konta 130 Rachunek bieżący jednostki (analityka: wydatki niewygasające);

8. PK – przeksięgowanie w końcu roku salda konta 810 na fundusz jednostki: strona Wn konta 800 Fundusz jednostki, strona Ma konta 810 Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje.

Elżbieta Gaździk

główna księgowa samorządowej jednostki budżetowej

Podstawa prawna

Rozporządzenie ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 289).

Polecamy w IINFORRB

Czy zapłata za udział w szkoleniu „Zmiany w ustawie o ochronie danych osobowych” stanowi wydatek strukturalny, który ująć należy w kodzie 81

Czy zakupy sprzętu sportowego dokonywane przez OSiR stanowią wydatki strukturalne

Czy faktury dokumentujące poniesienie wydatków strukturalnych powinny być stemplowane stosowną pieczęcią w momencie wpływu faktury

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

    Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

    Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

    Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

    Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

    Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

    Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

    Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

    REKLAMA

    Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

    Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

    Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

    Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

    Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    REKLAMA

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    REKLAMA