REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulepszenie licencji na użytkowanie programów komputerowych

Agnieszka Jeżewska
Ewidencja na koncie 020./ Fot. Fotolia
Ewidencja na koncie 020./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jednostki analizując swoje potrzeby podejmują decyzję o rozszerzeniu nabytych i zewidencjonowanych już licencji. Może to spowodować błędną rejestrację księgową nowego zakupu jako ulepszenia posiadanej już licencji.

REKLAMA

Licencja na użytkowanie programów komputerowych jest powszechnie wykorzystywaną instytucją prawną przez jednostki sektora finansów publicznych. Zgodnie  ustawą z dnia 29 września o rachunkowości stanowi ona nabyte, zaliczane do aktywów trwałych prawo majątkowe, nadające się do gospodarczego wykorzystania o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok i przeznaczone na potrzeby jednostki.

W sytuacji, gdy zakupiona licencja spełnia przesłanki ustawowe o kwalifikacji do wartości niematerialnych i prawnych, powinna zostać prawidłowo (czyli zgodnie ze stanem faktycznym) ujęta w księgach rachunkowych.

Jednostki niekiedy po analizie swoich potrzeb podejmują decyzję o rozszerzeniu nabytych, wykorzystywanych i zewidencjonowanych już  licencji, co skutkuje błędną rejestracją księgową nowego zakupu jako ulepszenia posiadanej już licencji.

Należy pamiętać, iż kategoria ulepszenia: przebudowa, rozbudowa, modernizacja, rekonstrukcja, skutkująca zmianą wartości użytkowej odnosi się jedynie do środków trwałych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku środków trwałych ważnym jest ustawowy zapis, iż wartość początkową stanowiąca cenę nabycia lub koszt wytworzenia środka trwałego podnoszą koszty jego ulepszenia.

W przypadku wartości niematerialnych i prawnych wartość początkową stanowi cena nabycia prawa.

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

W związku z powyższym zakup rozszerzenia posiadanej i użytkowanej już licencji na użytkowanie programów komputerowych nie może zwiększać wartości początkowej nabytej wcześniej licencji.

W świetle obowiązujących przepisów prawnych możliwe są dwa rozwiązania:

1. Wydatki, które ponosi jednostka na rozszerzenie licencji zostają zakwalifikowane jako odrębna wartość niematerialna i prawna. Dotyczy to sytuacji, gdy spełnione są ustawowe przesłanki kwalifikacji do wartości niematerialnych i prawnych.

REKLAMA

2. Wydatki na rozszerzenie licencji stanowią wydatki bieżące, a koszt z tym związany ujmuje się w księgach rachunkowych w dacie poniesienia. Dotyczy sytuacji, gdy nie zachodzą ustawowe przesłanki kwalifikacji do wartości niematerialnych i prawnych.

Odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych od wartości niematerialnych i prawnych dokonuje się drogą  systematycznego, planowego rozłożenia wartości początkowej na ustalony okres amortyzacji.

Rozpoczęcie amortyzacji związane jest nierozerwalnie z przyjęciem wartości niematerialnych i prawnych do używania. Zakończenie amortyzacji następuje nie później niż z chwilą zrównania wartości odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych z wartością początkową wartości niematerialnych i prawnych, a także w sytuacji przeznaczenia jej do likwidacji, sprzedaży lub stwierdzenia niedoboru.

Zgodnie ze szczególnymi zasadami rachunkowości ujętymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej można jednorazowo umarzać te wartości niematerialne i prawne, których wartość początkowa nie przekracza wielkości ustalonej przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli kwoty 3500,00 zł..

Błędne ujęcie w księgach rachunkowych zakupu licencji może dotyczyć również ewidencji na koncie 020 w sytuacji, gdy umowa odnośnie zakupu licencji obejmuje okres krótszy bądź równy  jeden rok.

Okres ekonomicznej użyteczności dłuższy niż rok to konieczna i niezbędna przesłanka prawidłowej klasyfikacji licencji jako wartości niematerialnej i prawnej. Warunkiem przypisania danej operacji gospodarczej do określonej kategorii prawnej i ekonomicznej nie może być jedynie kwota transakcji. Nawet jeśli jest to znaczący wydatek, bądź choćby jedynie większy od 3500,00 zł, to i tak, jeśli licencja nie jest przewidziana na okres dłuższy  od jednego roku, to nie jest to wartość niematerialna i prawna.

Niewłaściwe zaszeregowanie licencji przekłada się na nieprawidłowości odnośnie klasyfikacji budżetowej wydatku. Jednostki mylą tu wydatki bieżące z wydatkami majątkowymi w sytuacji, gdy wydatek kwalifikują jako wartość niematerialną i prawną, choć w rzeczywistości dany zakup nie spełnia ustawowych przesłanek.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. 2013, poz. 330 z późn. zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (j.t. Dz.U. z 2013 r., poz. 289).

Zobacz również: Proces likwidacji zużytego sprzętu elektronicznego i jego ewidencja

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

    Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

    Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

    Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

    Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

    Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

    Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

    Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

    REKLAMA

    Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

    Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

    Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

    Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

    Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    REKLAMA

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    REKLAMA