REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Praca zdalna, Księgowość budżetowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak wdrożyć KSeF w sektorze finansów publicznych?

Od 1 lipca 2024 r. jednostki  sektora finansów publicznych będą miały obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Jakie działania powinny zostać podjęte przez te jednostki, aby wdrożenie przebiegło szybko i bezproblemowo? Czy KSeF będzie musiał być stosowany w każdej jednostce? Kto powinien wystąpić o nadanie uprawnień w KSeF w przypadku jednostek scentralizowanych o skomplikowanej strukturze? Na te i inne pytanie odpowiedzi udzielają eksperci w publikacji  "KSeF. Wdrożenie w sektorze finansów publicznych".

Tylko do 7 października 2023 r. można wykonywać telepracę [Monitor księgowego]

Pracownicy mogą świadczyć telepracę do 7 października 2023 r.

Inforlex: Szkolenia bhp dla pracowników administracyjno-biurowych a praca zdalna [Rachunkowość Budżetowa]

Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, nie można zrezygnować z okresowych szkoleń bhp dla pracowników administracyjno-biurowych, którzy wykonują swoją pracę zdalnie. 

Webinarium: „Skutki podatkowe wprowadzenia pracy zdalnej” + certyfikat gwarantowany

Zapraszamy na praktyczne webinarium „Skutki podatkowe wprowadzenia pracy zdalnej” z gwarantowanym imiennym certyfikatem, które odbędzie się 10 maja 2023 roku. Polecamy!

REKLAMA

Czy firma może stosować pracę zdalną bez regulaminu pracy i porozumienia z załogą

Praca zdalna będzie dopuszczalna także, gdy nie zostanie zawarte porozumienie ze związkami albo nie zostanie wydany regulamin pracy - uważa ekspert kancelarii Chałas i Wspólnicy Edyta Oleszczuk-Romańska. Wówczas zasady jej wykonywania określi polecenie pracodawcy lub porozumienie z pracownikiem.

Będzie nowy wzór świadectwa pracy [nowelizacja kodeksu pracy]

Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej przedstawiło projekt rozporządzenia w sprawie świadectwa pracy. W dokumencie trzeba będzie uwzględniać informacje o wykorzystaniu nowych rodzajów urlopów i zwolnień wprowadzonych nowelizacją Kodeksu pracy.

Od 21 marca 2023 r. nowe zasady prowadzenia akt pracowniczych

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej. Dotyczy dokumentów na temat przeprowadzania kontroli trzeźwości pracowników oraz wprowadzenia informacji o pracy zdalnej.

Jakie dokumenty są potrzebne w urzędzie do wprowadzenia pracy zdalnej?

W 2023 roku wprowadzenie pracy zdalnej według nowych zasad wymaga przygotowania przez gminne urzędy i spółki wielu dokumentów. Większa część pracodawców deklaruje ich opracowanie przed wejściem w życie nowych przepisów - co nastąpi w kwietniu 2023 r.

REKLAMA

Inforlex: 11 pytań i odpowiedzi o pracę zdalną. Praktyczne podpowiedzi

Od 7 kwietnia 2023 r. wejdą w życie przepisy o pracy zdalnej. Będzie ona polegała na wykonywaniu pracy całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika. Praca zdalna powinna się odbywać z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. 

Czy praca zdalna wejdzie później w życie? [Senat]

DGP: Praca zdalna. Zatrudnianie cudzoziemców. Nowe urlopy. Trzeźwość [Kodeks pracy 2023 r.]

W 2023 roku wejdzie w życie sporo zmian w zakresie prawa pracy. Zmienią się m.in. zasady pracy zdalnej, kontroli trzeźwości pracowników czy liczba dni urlopu po urodzeniu dziecka. Jakie będą najważniejsze zmiany w prawie pracy w 2023 roku? Sprawdź.

Catering w szkole - klasyfikacja budżetowa

Jaka klasyfikacja budżetowa wyżywienia uczniów, gdy szkoła korzysta z cateringu?

Klasyfikacja budżetowa 2022 - zmiany i bieżące problemy SZKOLENIE ONLINE [Infor]

Klasyfikacja budżetowa 2022 - zmiany i bieżące problemy SZKOLENIE ONLINE [Infor]

Szkolenia online: Akademia budżetowa

Akademia budżetowa to cykl 4 szkoleń dedykowanych osobom zajmującym się rachunkowością oraz finansami w jednostkach sektora finansów publicznych m.in. w szkołach, przedszkolach, centrum usług wspólnych, ośrodkach pomocy społecznej, gminach, powiatach zatrudnionych na stanowiskach księgowych, inspektorów, referentów, sekretarzy oraz innych specjalistów. W ramach Akademii przybliżone zostaną najważniejsze zagadnienia z zakresu rachunkowości oraz sprawozdawczości obowiązujące i planowane od 2023 r.

Jak ująć w ewidencji księgowej częściowo umorzony, a następnie zwrócony do reklamacji środek trwały

Środek trwały został zakupiony w 2019 r. i rozpoczęto jego umorzenie. Pod koniec 2019 r. został zareklamowany i w grudniu 2020 r. zwrócony do dostawcy, co potwierdzone jest fakturą korygującą na 100% jego wartości. Jak rozliczyć taką operację w księgach rachunkowych? W przypadku likwidacji środka trwałego jego wartość netto jest księgowana zapisem 800/011, a dotychczasowe umorzenie 071/011. W opisanym przypadku umorzenie z 2019 r. powinno być przeksięgowane na pozostałe przychody operacyjne (w 2020 r. odpisy nie były dokonywane).

Podwyższone koszty w czasie pracy zdalnej

W związku z obowiązującymi obostrzeniami związanymi z epidemią COVID-19 część pracowników urzędu gminy świadczy pracę zdalnie. Niektórzy z nich mieszkają poza miejscowością, w której znajduje się urząd i stosowane są wobec nich podwyższone koszty uzyskania przychodów. Czy można je stosować także w okresie pracy zdalnej, gdy pracownicy nie dojeżdżają do pracy?

Korekta prewspółczynnika w nowym JPK_VAT

Korekta prewspółczynnika w nowym JPK_VAT. Przygotowując JPK_V7M za styczeń lub odpowiednio JPK_V7K za pierwszy kwartał 2021 r., gmina - podobnie jak każdy inny podatnik stosujący prewspółczynnik - będzie musiała uwzględnić w nim korektę VAT naliczonego podlegającego rozliczeniu za pomocą prewskaźnika. Po wyznaczeniu kwoty korekty podatnik sporządzi dokument wewnętrzny, który zostanie wprowadzony do ewidencji ze znacznikiem literowym WEW.

Zmiany i nowości w 2021 r. w przepisach ważnych dla księgowych

Zmiany dla księgowych 2021. W 2021 r. służby finansowo-księgowe czeka wiele zmian i nowości. Zmiany dotyczą m.in.: klasyfikacji budżetowej, sprawozdawczości w zakresie operacji finansowych, VAT (w tym JPK_VAT), wdrożenia przepisów o PPK czy obowiązku zgłaszania umów o dzieło do ZUS. Ponadto w związku z trwającym stanem epidemii COVID-19 służby finansowo-księgowe cały czas powinny być przygotowane na kolejne zmiany.

Czy można stosować podwyższone koszty w czasie pracy zdalnej

W związku z trwającą epidemią COVID-19 część pracowników jednostki została skierowana do pracy zdalnej. Są wśród nich osoby, wobec których przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy dotychczas były stosowane podwyższone koszty uzyskania przychodów, gdyż ich miejsce stałego lub czasowego zamieszkania jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a nie uzyskują dodatku za rozłąkę. Czy w sytuacji, gdy pracownicy świadczą pracę zdalnie, nadal należy stosować się do złożonych przez nich oświadczeń i uwzględniać w rozliczeniach podwyższone koszty? Jeśli nie, to jakie koszty zastosować w miesiącu, w którym pracownicy częściowo pracowali w siedzibie jednostki, a częściowo zdalnie?

Jak można ustalić zwolnienie kompostownikowe

Zgodnie z przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.) „rada gminy, w drodze uchwały, zwalnia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym” (art. 6k ust. 4a u.c.p.g.). W dalszej części tego przepisu ustawodawca nakazuje, aby zwolnienie to było proporcjonalnie do zmniejszenia kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z gospodarstw domowych. Jak prawidłowo ustalić zwolnienie kompostownikowe? Czy istnieje jedna metoda ustalenia tego zwolnienia?

Czy trzeba zwrócić nadpłatę w przypadku wygaśnięcia zezwolenia na sprzedaż alkoholu

Czy trzeba zwrócić nadpłatę wspólnikowi, który pozostaje w spółce i który wpłacił jednorazowo opłatę roczną za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych?

Biała lista - kiedy trzeba złożyć zawiadomienie ZAW-NR

Jednostka (podatnik VAT czynny) wystawiła fakturę na kwotę poniżej 15 000 zł. Na białej liście nie ma rachunku kontrahenta. Czy w takiej sytuacji (po zapłacie zwykłym przelewem) należy złożyć zawiadomienie ZAW-NR, czy składa się je tylko w przypadku płatności o wartości powyżej 15 000 zł?

Prenumerata czasopism w szkole - paragraf 421 czy 424?

Co roku na potrzeby nauczycieli szkoła prenumeruje różne czasopisma - miesięczniki, dwumiesięczniki czy kwartalniki, np. „Język Niemiecki. Nauczaj lepiej”, „Przegląd Oświatowy”, „Świetlica w szkole”, „Świat Matematyki” „Fizyka w szkole” i inne dotyczące nauczania danego przedmiotu. Mam wątpliwości, który paragraf wydatków zastosować. Czy właściwy będzie paragraf 421 „Zakup materiałów i wyposażenia” czy 424 „Zakup środków dydaktycznych i książek”?

W okresie pandemii COVID-19 opłacenie parkingu za pracowników nie jest przychodem pracowniczym

Starosta wydał rekomendację pracownikom urzędu, aby w okresie stanu epidemii (COVID-19) ograniczyli wykorzystywanie komunikacji publicznej na rzecz przyjeżdżania do pracy prywatnymi samochodami. Pracownicy otrzymali zalecenie parkowania w strefach płatnego parkowania. Pracodawca na podstawie dowodów opłacenia przez pracownika parkingu w godzinach pracy na koniec miesiąca zwraca mu te wydatki. Czy pracownicy osiągają przychód pracowniczy?

Nowy JPK_VAT a odpowiedzialność karna skarbowa

Za okresy od dnia 1 października br., jednostki samorządu terytorialnego – jako podatnicy podatku od towarów i usług (VAT) – będą obowiązane do składania nowego pliku JPK_VAT. Ma się on składać z dwóch części: ewidencji VAT (zakupów i sprzedaży) oraz deklaracji VAT. Dokonując – pod kątem wchodzących w życie zmian – aktualizacji obowiązujących w jednostce samorządu terytorialnego procedur wewnętrznych dotyczących rozliczeń VAT warto mieć na uwadze również kwestie odpowiedzialności karnej skarbowej.

Budżet 2021 - negatywna opinia OPZZ

Prowadzone w Radzie Dialogu Społecznego negocjacje dotyczące projektu budżetu państwa na przyszły rok zakończyły się fiaskiem, dlatego Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, stosownie do art. 18 ust. 4 ustawy o RDS i innych instytucjach dialogu społecznego, przedstawiło opinię w sprawie projektu ustawy budżetowej na rok 2021. Jest ona jednoznacznie negatywna.

Dokumentowanie kosztów organizacji izolatorium

Wojewoda wyznaczył ośrodek pomocy społecznej do zorganizowania w nim izolatorium. Ośrodek udostępnił więc jeden ze swoich obiektów na potrzeby kwarantanny. Jak prawidłowo należało obciążyć z tego tytułu wojewodę? Czy należało wystawić fakturę? W izolatorium będą przebywały osoby, których pobyt sfinansuje NFZ, jednak do ośrodka opłaty trafią za pośrednictwem wojewody.

Praca zdalna. Jakie zmiany w Kodeksie Pracy?

OPZZ otrzymało wstępny i roboczy projekt ustawy, zawierającej szereg nowych i ważnych zasad, które de facto na nowo definiują pojęcie pracy zdalnej, wprowadzonej do prawa pracy przepisami specustaw COVID-19.

Kontrola prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji oświatowych – czyli kto powinien być uprawniony do jej przeprowadzenia?

W polskim systemie oświaty zadania oświatowe stanowią co do zasady zadania własne jednostek samorządu terytorialnego. Jeśli zadanie własne realizowane jest przez daną jednostkę samorządu terytorialnego w formie samorządowej jednostki budżetowej na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tj: Dz. U. z 2020 nr 910) kontrola wykorzystywania środków publicznych odbywa się w ramach w pełni uregulowanego systemu kontroli samorządowych finansów publicznych.

Wyliczanie dotacji oświatowej w sytuacji niezgodności pomiędzy zapisem planu budżetowego a jego wykonaniem

W przypadku niepublicznych placówek oświatowych otrzymujących dotację oświatową, dla części z nich (np. przedszkoli niepublicznych) jedną ze zmiennych koniecznych przy obliczaniu należnej dotacji są zaplanowane w budżecie wydatki bieżące. Co jednak, gdy zachodzi dysonans między planem budżetowym, a jego wykonaniem?

Pobór wody z hydrantów a stawka VAT

Zakład wodociągów fakturuje dla straży pożarnej pobór wody z hydrantów. Robi to w oparciu o informację dotyczącą ilości metrów sześciennych wody zużytych w celach przeciwpożarowych, którą otrzymuje od straży. Jaką stawkę VAT należy zastosować dla tej sprzedaży?

Wywłaszczenie gruntu za odszkodowaniem a VAT

Gmina oddaje grunt pod budowę drogi publicznej. Mamy otrzymać odszkodowanie i wystawić fakturę. Czy ustalona kwota odszkodowania to kwota brutto?

Jak wyrównać minimalną podstawę wymiaru świadczeń chorobowych w 2020 r.

W jaki sposób należy wyrównać do minimalnej pensji podstawę zasiłku chorobowego? W 2019 r. pracownik otrzymywał zasiłek ustalony od podstawy minimalnego wynagrodzenia. W 2020 r. podstawa świadczeń chorobowych jest kontynuowana, bo nie wystąpiła 3-miesięczna przerwa między poprzednim i aktualnym zwolnieniem lekarskim.

Wynagrodzenie za pracę i zasiłek chorobowy za ten sam dzień

Pracownik centrum pomocy społecznej przyszedł do pracy, ale po godzinie źle się poczuł i udał się do lekarza, który udzielił mu zwolnienia lekarskiego na ten sam dzień. Czy za przepracowany czas (tj. godzinę) pracownikowi należy wypłacić wynagrodzenie za pracę i za ten sam dzień również wynagrodzenie chorobowe lub zasiłek? Jak rozliczyć takie wynagrodzenie?

Wieloletnia prognoza finansowa JST - zmiany

10 sierpnia 2020 r. podpisane zostało rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego. Co się zmieni?

Minimalne wynagrodzenie 2021 - o ile wzrośnie najniższa krajowa oraz stawka godzinowa?

Rząd przedstawił już swoją propozycję kwoty minimalnego wynagrodzenia oraz minimalnej stawki godzinowej w 2021 r. Ile będzie wynosiła płaca minimalna? Przedstawiamy kwoty brutto oraz netto.

MF ostrzega przed wykorzystywaniem rekomendacji dla JST dotyczących audytu

Ministerstwo Finansów przypomina, że przeprowadzona przez nie ankieta z 2019 r. dot. funkcjonowania audytu w jednostkach samorządu terytorialnego (JST) służyła wyłącznie zebraniu informacji z jednostek samorządu terytorialnego. Działania MF nie mają związku z ofertami dotyczącymi przeprowadzania ocen zewnętrznych funkcji audytu wewnętrznego, składanymi przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą.

Założenia budżetu państwa na 2021 r. przyjęte przez Radę Ministrów

Jakie założenia przyjął rząd na 2021 r.? Ile ma wynosić PKB, inflacja, stopa bezrobocia oraz przeciętne wynagrodzenie?

Zasiłek pogrzebowy dla rodziców dziecka martwo urodzonego - opinia OPZZ

Skierowany do konsultacji społecznych jest obecnie projekt zmian w ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego. Zakłada on możliwość uzyskania świadczeń dla rodziców dziecka martwo urodzonego.

Wypłata jednorazowego świadczenia na start dla nauczycieli w rachunku zysków i strat

W której pozycji rachunku zysków i strat należy ująć wypłatę jednorazowego świadczenia na start dla nauczycieli w wysokości 1000 zł?

Informacja o stanie konta w ZUS-ie - zmiana w 2020 r.

Przepisy Tarczy antykryzysowej zmodyfikowały zasady udostępniania Informacji przez ZUS w 2020 r. Zobacz, co się zmieniło.

Dochody budżetu państwa po czerwcu 2020 r.

Jak wyglądają dochody budżetu państwa w pierwszym półroczu 2020 r.? Czy koronawirus zachwiał równowagą budżetu państwa?

Zmiany w sprawozdawczości budżetowej w układzie zadaniowym 2020

Minister finansów podpisał rozporządzenie wprowadzające zmiany w sprawie sprawozdawczości budżetowej w układzie zadaniowym. Nowela oznacza rezygnację z przygotowywania i dostarczania półrocznych sprawozdań z realizacji wydatków w układzie zadaniowym.

Automat z karmą dla kaczek a opodatkowanie VAT

W jednym z parków miejskich nasz urząd postawił tzw. kaczkomat - urządzenie, które w zamian za 1 zł wydaje karmę dla kaczek. Czy jest to sprzedaż opodatkowana VAT?

Terminy składania sprawozdań JST - drugi kwartał 2020 r.

Jednostki samorządu terytorialnego muszą w najbliższym czasie złożyć sprawozdania budżetowe za II kwartał 2020 r. Przedstawiamy najbliższe terminy. Pierwszy z nich upływa już 13 lipca 2020 r.

Samorządowe Zakłady Budżetowe mogą składać e-sprawozdania finansowe

Od 1 lipca 2020 r. Samorządowe Zakłady Budżetowe mogą sporządzać, podpisywać i składać sprawozdania finansowe elektronicznie w przygotowanej przez Ministerstwo Finansów aplikacji „e-Sprawozdania Finansowe”.

Webinarium: Klasyfikacja budżetowa wydatków bieżących – problemy w praktyce

Zapraszamy na bezpłatne webinarium - Klasyfikacja budżetowa wydatków bieżących – problemy w praktyce

Świadczenie kompensacyjne a opodatkowanie świadczeń socjalnych

W lutym nauczycielka rozwiązała stosunek pracy w związku z przejściem na nauczycielskie świadczenie kompensacyjne. Ma przyznaną pomoc finansową na wypoczynek zgodnie z regulaminem zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Czy w tej sytuacji można zastosować zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych dla świadczeń otrzymywanych przez emerytów lub rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3000 zł? Jeśli należy dokonać potrącenia zaliczki na podatek, to na jakiej podstawie i w jakiej wysokości?

Termin płatności faktury określony w umowie w sprawie zamówienia publicznego

Czy jednostka sektora finansów publicznych może dokonywać rozliczeń finansowych szybciej niż w zaproponowanych warunkach przetargowych i zapisach umowy?

Zmiany w podatkach od 1 lipca 2020 r.

Prezydent 16 czerwca 2020 r. podpisał nowelizację ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw. Zmiany wejdą w życie od 1 lipca 2020 r. Co się zmieni?

REKLAMA