REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zamówienia publiczne, Prawo zamówień publicznych

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Brak podpisu wykonawcy pod ofertą - jakie skutki?

Czy brak podpisu wykonawcy powinien skutkować odrzuceniem oferty? Dlaczego podpis jest tak istotnym elementem oferty?

Zmiana SIWZ - co z ogłoszeniem?

Kiedy zmiana SIWZ powoduje również zmianę ogłoszenia o zamówieniu? Czy brak zmiany w ogłoszeniu oznacza, iż wiążąca jest treść zmienionej specyfikacji?

Uchylanie się wykonawcy od zawarcia umowy

Kiedy można stwierdzić, iż wykonawca uchyla się od zawarcia umowy? Czy zamawiający powinien zweryfikować przyczynę odmowy zawarcia umowy?

Nowy wzór oferty dla podzlecenia od 3 września 2016 r.

Nowe rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zawiera odrębny wzór oferty, umowy i sprawozdania właściwych do realizacji tzw. podzleceń. Przedmiotowe przepisy wejdą w życie 3 września 2016 r.

REKLAMA

Odtajnienie informacji stanowiącej tajemnicę przedsiębiorstwa - kiedy?

W którym momencie postępowania zamawiający decyduje o odtajnieniu informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa? W jaki sposób może to zrobić?

Uzasadnienie odrzucenia oferty

W jaki sposób zamawiający powinien uzasadnić odrzucenie oferty? Czy konieczne jest popieranie decyzji orzeczeniami KIO czy stanowiskiem doktryny?

Możliwość weryfikacji podmiotu trzeciego

W praktyce zdarzają się sytuacje, gdy podmiot trzeci nie ma statusu wykonawcy, a będzie uczestniczył w realizacji zamówienia. Czy zamawiający ma prawo do weryfikacji takiego podmiotu i żądania od niego określonych dokumentów?

Prawo zamówień publicznych - nowelizacja podpisana

Podpisana przez Prezydenta nowelizacja ustawy - Prawo zamówień publicznych ma na celu uelastycznienie oraz uproszczenia procedur. Nowe przepisy mają wejść w życie 14 dni od dnia ogłoszenia.

REKLAMA

Uzupełnienie braków formalnych oferty przed wezwaniem

Czy zamawiający jest zobowiązany wezwać do uzupełnienia braków formalnych oferty, jeżeli wykonawca samodzielnie już je uzupełnił?

Złożenie oferty w ostatniej chwili

Czy za moment złożenia oferty należy uznać godzinę, o której wykonawca stawił się w siedzibie zamawiającego, czy też godzinę zarejestrowania oferty? Kiedy termin złożenia oferty zostaje dochowany?

Nieścisłości w ofercie podstawą do jej odrzucenia?

Czy jeżeli za pośrednictwem swoich wyjaśnień wykonawca nie usunie niezgodności oferty, to należy ją odrzucić? Czy wszystkie niezgodności oferty muszą stanowić podstawę do jej odrzucenia?

Wyjaśnienie ceny oferty - procedura

Procedurę, jaką powinien stosować zamawiający, wyjaśniając cenę ofert omówiła w jednym z wyroków Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych. Co wynika z tego orzeczenia?

Dodatkowe wymagania dla podmiotów zagranicznych

Czy zamawiający może żądać spełnienia różnych wymagań w zależności od tego czy wykonawca ma siedzibę w Polsce czy też za granicą? Czy takie żądanie stoi w sprzeczności zasadą równego traktowania wykonawców?

Jednolity Europejski Dokument Zamówienia - elektronicznie lub papierowo

Jednolity Europejski Dokument Zamówienia od 18 kwietnia 2018 r. będzie mógł być przekazywany tylko w formie elektronicznej. Jakie informacje powinien zawierać formularz JEDZ?

Jednolity Europejski Dokument Zamówienia (JEDZ) - jak stosować?

Wykonawcy od 18 kwietnia 2016 r. mogą składać Jednolity Europejski Dokument Zamówienia (JEDZ) na formularzu, stanowiącym załącznik do Rozporządzenia wykonawczego KE (UE) 2016/7 z dnia 5 stycznia 2016 r. ustanawiającego standardowy formularz jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia. Urząd Zamówień Publicznych opracował specjalną instrukcję, dotyczącą korzystania z formularza.

Zamówienia publiczne - jakie przepisy stosować od 18 kwietnia 2016 r.?

Urząd Zamówień Publicznych wyjaśnia, jakie przepisy należy stosować do postępowań wszczętych od 18 kwietnia 2016 r. Proces legislacyjny dotyczący rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw nie został jeszcze zakończony. Mając jednak na względzie opóźnienie we wdrożeniu ww. dyrektyw do porządku krajowego, w celu uniknięcia ryzyka popełnienia przez polskich zamawiających ewentualnych nieprawidłowości związanych z powyższym, w szczególności w zakresie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego oraz konkursów finansowanych ze środków UE oraz uwzględniając zasadę bezpośredniej skuteczności dyrektyw - w odniesieniu do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego wszczynanych od dnia 18 kwietnia 2016 r. - Urząd Zamówień Publicznych wskazuje co następuje:

Opis przedmiotu zamówienia sprzeczny z zasadami uczciwej konkurencji

Kiedy można skutecznie podnieść zarzut, iż opis przedmiotu zamówienia narusza zasady uczciwej konkurencji? Ustalenie, czy zamawiający pośrednio narusza zasadę uczciwej konkurencji, nie jest łatwe.

Liczba zatrudnionych pracowników jako kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty

Czy kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty może stanowić liczba zatrudnionych pracowników? Czy kryterium takie nie jest sprzeczne z zasadami uczciwej konkurencji?

Referencje w przypadku świadczenia usług

Co potwierdzają referencje w przypadku świadczenia usług? Czy referencje dowodzą, jakiego rodzaju usługi świadczył wykonawca oraz jaki był ich zakres?

E-faktury w zamówieniach publicznych

Ministerstwo Rozwoju planuje wprowadzenie e-faktur w zamówieniach publicznych na początku 2018 r. Zmiany podyktowane są koniecznością implementacji Dyrektywy 2014/55/UE o elektronicznym fakturowaniu w dostawach publicznych.

Przypisanie odpowiedzialności za naruszenie prawa zamówień publicznych

Za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania odpowiada kierownik zamawiającego. Jednak odpowiedzialność taką ponoszą też inne osoby w zakresie, w jakim powierzono im czynności w postępowaniu oraz czynności związane z przygotowaniem postępowania.

Konfederacja Lewiatan: więcej etatów dzięki klauzulom społecznym

Konfederacja Lewiatan podkreśla, iż zniesienie dyktatu najniższej ceny w zamówieniach publicznych oraz stosowanie klauzul społecznych przyczyniają się do wzrostu liczby osób zatrudnionych na etatach. Pracodawcy wskazują jednak, iż część instytucji nadal nie uwzględnia w budżetach płacy minimalnej.

Opłacona polisa - jaki dowód?

Czy wykonawca jest zobowiązany do przedłożenia opłaconej polisy ubezpieczeniowej? Czy wykonawca, który faktycznie zawarł umowę ubezpieczeniową, a nie posiada dokumentu potwierdzającego tą okoliczność powinien zostać wykluczony z postępowania?

Sprawozdania o udzielonych zamówieniach w 2015 r.

Zgodnie z art. 98 ustawy Prawo zamówień publicznych roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach w roku 2015 należy przekazać w terminie do dnia 1 marca 2016 r. Zamawiający przekazują sprawozdania do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

Regulamin udzielania zamówień publicznych o wartości poniżej 30 tys. euro - wzór

Prezes Urzędu Zamówień Publicznych przygotował wzór regulaminu udzielania zamówień publicznych o wartości nieprzekraczającej kwoty wskazanej w art. 4 pkt 8 ustawy Prawo zamówień publicznych. Dokument ma charakter wyłącznie przykładowy, a jego stosowanie jest dobrowolne. Zamawiający mogą modyfikować wzór regulaminu, dostosowując jego treść do swoich potrzeb.

Zamówienie z wolnej ręki z przyczyn technicznych

Zastosowanie trybu z wolnej ręki uwarunkowane jest szczególnym charakterem danego zamówienia, jego specyficznymi cechami technicznymi powodującymi, że na rynku nie występuje więcej niż jeden podmiot, który mógłby wykonać zamówienie.

Udostępnienie SIWZ na stronie internetowej

Obowiązek udostępnienia specyfikacji na stronie internetowej zamawiającego należy rozumieć w ten sposób, że zamawiający powinien umożliwić wykonawcy złożenie prawidłowej oferty bez konieczności ubiegania się o wersję papierową specyfikacji. Każdy zainteresowany wykonawca oraz inne osoby mogą bowiem złożyć prośbę o jego udostępnienie w wersji elektronicznej bez konieczności wnioskowania do zamawiającego o przekazanie wersji papierowej specyfikacji.

Warszawa stosuje kryteria społeczne w zamówieniach publicznych

Zarządzenie prezydent Warszawy z 1 września 2015 roku zaleca stosowanie wymogu zatrudnienia m.in. na umowę o pracę w przetargach o wartości powyżej 30 tys. euro na m.in. usługi gastronomiczne i cateringowe, utrzymanie zieleni, roboty budowlane oraz usługi związane z utrzymaniem czystości. Jest to rekomendowane także w pozostałych postępowaniach oraz w ogłoszeniach poniżej 30 tys. euro.

Zamówienia publiczne: Obsługa prawna jako usługa niepriorytetowa

Jeśli przedmiotem zamówienia publicznego jest świadczenie dla danej jednostki usług prawniczych przez radców prawnych, należy pamiętać, że usługi te zalicza się do usług niepriorytetowych.

Korzystanie z zasobów osób trzecich - jak udowodnić?

W jaki sposób skutecznie wykonawca winien udowodnić korzystania z zasobów osób trzecich?

Rada Zamówień Publicznych krytycznie o projektowanej nowelizacji

Projekt jest w zdecydowanej części powieleniem poprzedniej wersji dokumentu z kwietnia 2015 r., w którym mechanicznie umieszczono artykuły dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych - przekonuje Rada Zamówień Publicznych przy Konfederacji Lewiatan. Rada krytykuje m.in. przepisy dotyczące zamówień in house.

Udzielenie zamówienia z wolnej ręki z powodu wyjątkowej sytuacji

Zwrot: „wyjątkowa sytuacja” ma charakter zwrotu niedookreślonego oraz bardzo ocennego. Dla każdego bowiem wyjątkowa sytuacja może znaczyć coś innego. W jaki sposób interpretować zatem to pojęcie?

Umowa o pracę jako kluczowe kryterium w zamówieniach publicznych

Wprowadzenia umowy o pracę jako kluczowego kryterium w zamówieniach publicznych postuluje m.in. organizacja Pracodawcy RP. Mogłoby to ograniczyć liczbę umów cywilnoprawnych. Według Komisji Europejskiej w Polsce jest największy odsetek umów elastycznych (ok. jednej czwartej umów o zatrudnienie). Jak przekonuje minister pracy, w sytuacji gdy bezrobocie spada (jest najniższe od siedmiu lat), można się skoncentrować na poprawie jakości zatrudnienia.

NIK: Kryterium najkorzystniejszej oferty rzadko stosowane

Skontrolowane jednostki tylko w niewielkiej mierze wykorzystywały przewidziane w przepisach możliwości uzyskania najkorzystniejszej oferty. W większości postępowań stosowano najniższą cenę jako jedyne kryterium oceny ofert. Tylko w przypadku 60 zamówień (ok. 2% udzielonych) ustalono dodatkowe kryteria oceny ofert poza najniższą ceną.

Partnerstwo innowacyjne - zmiany w zamówieniach publicznych

Nowe przepisy prawa zamówień publicznych będą kładły nacisk na wybór oferty ekonomicznie uzasadnionej, na efektywność oferty oraz innowacyjność. Przewidziano nowy tryb udzielania zamówień w postaci tzw. partnerstwa innowacyjnego, którego przedmiotem będzie udzielenie zamówienia zarówno na przeprowadzenie usług badawczych i prac rozwojowych, jak i zlecenie wykonania innowacyjnych rozwiązań przez wykonawcę, który przygotował dany projekt.

Na jaki okres należy złożyć wadium?

Wadium jest warunkiem uczestnictwa w przetargu, stwarza barierę finansową zapewniającą uczestnictwo w przetargu wyłącznie podmiotów zdolnych finansowo. Na jaki okres wykonawca zobowiązany jest złożyć wadium?

Ułatwienia w waloryzacji umów o zamówienie publiczne

Umożliwienie stronom zamówienia publicznego negocjowanie waloryzacji płac w chwili ogłoszenia, a nie wejścia w życie przepisów mogących mieć wpływ na wysokość wynagrodzeń - przewiduje znowelizowana przez Sejm ustawa o zamówieniach publicznych i ubezpieczeniach.

Ozusowanie umów cywilnoprawnych od 2016 r. wpłynie na zamówienia publiczne

Od 1 stycznia 2016 r. od umów cywilnoprawnych będą odprowadzane składki ZUS co najmniej do poziomu minimalnego wynagrodzenia. Ponieważ oznacza to m.in. wzrost kosztów dla przedsiębiorców realizujących kontrakty udzielone w trybie Prawa zamówień publicznych, wnioskodawcy proponują zmianę zasad ich renegocjowania.

Branża budowlana proponuje zmiany w zamówieniach publicznych

W nowym Prawie zamówień publicznych powinny znaleźć się przepisy definiujące koszty życia obiektów budowlanych. Dzięki nim zamawiający nie tylko będą kierować się ceną wybudowania np. drogi, lecz także będą musieli uwzględnić koszty utrzymania i napraw przez wiele lat. Nad nowelizacją ustawy pracuje już rząd.

Termin wyboru najkorzystniejszej oferty

Zamawiający jest zobowiązany do wyboru najkorzystniejszej oferty w określonym terminie. Po jego upłynięciu wykonawca przestaje być związany swoją ofertą.

Klauzule społeczne istotne w zamówieniach publicznych

Klauzula społeczna przy zamówieniach publicznych umożliwia umieszczenie w specyfikacji określonych wymagań społecznych stawianych wykonawcy. Zapisy mogą dotyczyć między innymi wymogu zatrudnienia osoby niepełnosprawnej lub bezrobotnej. Klauzula to rozwiązanie obecne zarówno w prawie unijnym, jak i polskim Prawie zamówień publicznych.

Wymóg zatrudniania na umowę o pracę w Pzp

Według ekspertów wymóg zatrudniania na umowę o pracę zapisany w noweli ustawy prawo zamówień publicznych jest jednoznaczny. Bardzo często jednak dzieje się tak, że zamawiający próbują zapisać to jako kryterium przedmiotowe.

Niższe koszty procesu udzielania zamówień publicznych

Celem projektu jest uczynienie procesu udzielania zamówień publicznych prostszym i bardziej elastycznym, co ma być szczególnie korzystne dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP).

Stworzenie platformy wyborczej wymaga odpowiedniej specyfikacji

Stworzenie platformy wyborczej, która sprawnie obsługiwałaby kolejne wybory, wymaga przede wszystkim przygotowania strategii informatyzacji i architektury systemu wyborczego i odpowiedniej Eksperci szacują, że na jego przygotowanie potrzebny jest co najmniej rok intensywnej pracy.

Obowiązek podatkowy w zamówieniach publicznych - zmiany 2015

Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych. Zmiany mają wejść w życie od 1 lipca 2015 r. Co się zmieni?

Wzorcowe praktyki w zamówieniach w jednym katalogu

Katalog ma ułatwić zamawiającym pełną i zgodną z intencją ustawodawcy realizację nowych przepisów po ostatnich nowelizacjach Prawa zamówień publicznych.

Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach do 1 marca 2015 r.

Zgodnie z art. 98 ustawy Prawo zamówień publicznych roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach w roku 2014 należy przekazać w terminie do dnia 1 marca 2015 r.

Prawo opcji według KIO

Za niedopuszczalną praktykę KIO uznała określenie przez zamawiającego jedynie górnej granicy swojego zobowiązania, wynikającej z opisu przedmiotu zamówienia, bez wskazania gwarantowanej, minimalnej wielkości.

Wykluczenie wykonawcy - uzasadnienie

Uzasadnienie wykluczenia wykonawcy warunkuje zakres składanych przez wykonawcę środków ochrony prawnej. W oparciu o jego treść wykonawca formułuje zarzuty i wskazuje ich uzasadnienie.

Ile kosztują środki ochrony prawnej?

Środki ochrony prawnej w systemie zamówień publicznych to m.in.: odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) a także postępowanie odwoławcze przez sądem. Wykonawca zamówienia dochodzący swoich praw musi liczyć się z koniecznością poniesienia pewnych wydatków. Jakie koszty i w jakiej wysokości poniesie z tytułu korzystania z przysługujących środków ochrony prawnej?

REKLAMA