REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady naboru na urzędnika konsularnego

Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowościami zaproponowanymi w projekcie są definicje urzędu konsularnego, urzędnika i pracownika konsularnego, uregulowanie zakresu pomocy konsularnej oraz warunków, jakie musi spełniać kandydat na urzędnika konsularnego. Projekt przewiduje także możliwość upoważnienia niektórych konsulów honorowych do wykonywania nieskomplikowanych czynności notarialnych. Według wiceministra spraw zagranicznych projektowana ustawa uwypukla rolę interwencyjną konsula w sytuacjach stosunkowo nowych - zagrożeń dla turystów oraz dyskryminacji polskich emigrantów.

Większość klubów za skierowaniem projektu Prawa konsularnego do prac w komisji

Większość klubów opowiedziało się w środę za skierowaniem rządowego projektu nowego prawa konsularnego do dalszych prac w komisji. W czasie dyskusji w Sejmie klub PiS miał zastrzeżenia do pomysłu rozszerzenia funkcji konsulów honorowych.

REKLAMA

Projektem ma się zająć komisja spraw zagranicznych.

Wiceszef MSZ Artur Nowak-Far mówił w Sejmie, że potrzeba zastąpienia ustawy o funkcjach konsulów RP sprzed ponad 30 lat nowym aktem prawnym podyktowane jest koniecznością dostosowania uregulowań do wymogów konstytucyjnych. Nawiązał do orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z października 2014 r., który za niekonstytucyjny przepis ustawy umożliwiający uregulowanie postępowania przed konsulem na poziomie pozaustawowym.

Polecamy serwis: Kadry i płace

REKLAMA

Nowak-Far podkreślił, że projekt nowej ustawy realizuje rozstrzygnięcie TK i wypełnia lukę prawną, "poświęcając wiele wagi postępowaniu przed konsulem", ulepszając przy tym regulacje w tej materii. Jak mówił, projekt określa misję konsula wskazując jego zadania: ochronę interesów RP i obywateli za granicą, umacnianie więzi między RP a jej obywatelami i osobami pochodzenia polskiego zamieszkałymi w państwie przyjmującym, a także popieranie rozwoju współpracy gospodarczej oraz współpracy naukowej, technicznej i kulturalnej pomiędzy RP a państwem przyjmującym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowościami - jak mówił - zaproponowanymi w projekcie są definicje urzędu konsularnego, urzędnika i pracownika konsularnego, uregulowanie zakresu pomocy konsularnej oraz warunków, jakie musi spełniać kandydat na urzędnika konsularnego. Projekt przewiduje także możliwość upoważnienia niektórych konsulów honorowych do wykonywania nieskomplikowanych czynności notarialnych. Według wiceministra spraw zagranicznych projektowana ustawa uwypukla rolę interwencyjną konsula w sytuacjach stosunkowo nowych - zagrożeń dla turystów oraz dyskryminacji polskich emigrantów.

Ze zobowiązań międzynarodowych - jak mówił - wynika umieszczony w projekcie ustawy zapis o obowiązku udzielania przez konsula pomocy konsularnej obywatelom państw członkowskich UE, które nie mają w danym kraju przedstawiciela dyplomatycznego ani urzędu konsularnego.

Poseł Jan Rzymełka (PO) ocenił, że rządowy projekt jest dobrze przygotowany, bo udało się w nim skonsolidować całość rozwiązań obejmujących rozległą aktywność konsula. "Rzadko się zdarza, że ustawy konsolidują rozproszone ustawodawstwo. Najczęściej w Sejmie mamy ustawy, które pogłębiają, uszczegółowiają i rodzą nowe ustawy szczegółowe" - mówił.

Rzymełka podkreślił wagę i intensywność pracy korpusu konsularnego; według zaprezentowanych przez niego danych w zeszłym roku zarejestrowano ponad 2 miliony czynności konsularnych, ponad 10 tysięcy na dzień, wydano półtora miliona wiz, 3 tysiące zaświadczeń o przewóz zwłok, urn lub szczątków ludzkich, 23 tysiące Kart Polaka ułatwiających Polakom na Wschodzie przekraczanie granic. Łącznie Polska ma 34 konsulaty generalne w 17 państwach świata, 57 wydziałów konsularnych i samodzielnych stanowisk w ambasadach oraz 229 konsulów honorowych.

Piotr Pyzik (PiS) mówił, że wątpliwości budzi "sposób funkcjonowania i powierzenie przestrzeni konsularnej konsulom honorowym", zwłaszcza w kontekście sposobu weryfikacji osób przed nadaniem im tytułu. Zwrócił też uwagę, że w projekcie powinna zostać podkreślona misja konsula m.in. w zakresie współpracy z Polonią oraz promocji polskiej gospodarki. "Woła o pomstę do nieba kwestia już symbolicznego przykładu, gdzie w Chinach 400 pracowników przestrzeni dyplomatycznej Republiki Federalnej Niemiec to są przedstawiciele biznesu czy przemysłu niemieckiego, a naszych pracowników jest tam siedmioro czy ośmioro" - podkreślił poseł.

Mirosław Pawlak (PSL) uznał, że projekt w znacznym stopniu usprawni funkcjonowanie urzędów konsularnych, w tym w szczególności postępowania przed konsulem. "Przyczyni się w sposób wydatny do uproszczenia procedur oraz istniejących dzisiaj przeszkód formalnych" - mówił. Poseł podkreślił, że nowa regulacja wprowadzi także dodatkowe gwarancje w zakresie ochrony praw polskich obywateli.

Adam Kępiński (SLD) mówił, że projekt jest przemyślany, spójny i komplementarny "jak rzadko kiedy". W jego ocenie szczególnie istotne dla obywatela za granicą będzie uregulowanie postępowania przed konsulem oraz wskazanie maksymalnych stawek opłat konsularnych.

Głosu podczas debaty nie zabrał przedstawiciel klubu Zjednoczona Prawica.

Nowak-Far odnosząc się do kwestii rozszerzenia uprawnień konsulów honorowych tłumaczył, że inicjator projektu miał na myśli proste funkcje notarialne. Przykładem takiej czynności - według wiceszefa MSZ - jest notarialne potwierdzenie własnoręczności podpisu. "Nie chodzi tutaj z pewnością o powierzanie konsulom honorowym funkcji w zakresie wiz" - zapewnił. (PAP)

Polecamy codzienne aktualności prawne INFORRB

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

    Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

    Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

    Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

    Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

    Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

    Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

    Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

    REKLAMA

    Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

    Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

    Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

    Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

    Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    REKLAMA

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    REKLAMA