| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > ZUS > Ubezpieczenia społeczne > Opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne w zbiegu z innymi tytułami

Opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne w zbiegu z innymi tytułami

Obowiązek opłacenia składek na ubezpieczenia społeczne jest uzależniony od umowy, jaka została zawarta z pracownikiem. Najczęściej są to: umowa o pracę, umowa zlecenia lub umowa o dzieło. Trudności sprawiają sytuacje, gdy pracownik jest zatrudniony u kilku pracodawców jednocześnie lub podpisuje kilka różnych umów zatrudnienia z tym samym pracodawcą. Mamy wówczas do czynienia z tzw. zbiegiem tytułów do ubezpieczenia.

Czytaj także: Emerytury pomostowe – obowiązki płatnika składek>>

Zbieg umowy o pracę i umowy zlecenia z własnym pracodawcą oraz prowadzenie działalności gospodarczej

Osoba, która wykonuje równocześnie pracę na podstawie umowy o pracę i umowy zlecenia zawartej z własnym pracodawcą oraz dodatkowo prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, obowiązkowo podlega ubezpieczeniom społecznym z tytułu umowy o pracę oraz – bez względu na wysokość podstawy wymiaru składek osiąganej w ramach stosunku pracy – z tytułu umowy zlecenia. W takim przypadku umowa zlecenia jest traktowana jak umowa o pracę.

Podleganie obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności jest uzależnione od wysokości podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia ze stosunku pracy oraz umowy zlecenia (z której przychód jest traktowany na równi z przychodem ze stosunku pracy). W przypadku gdy podstawa ta, w przeliczeniu na okres miesiąca, jest niższa od minimalnego wynagrodzenia z tytułu prowadzonej działalności, ubezpieczenia społeczne są obowiązkowe. Jeżeli natomiast podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne ze stosunku pracy i umowy zlecenia, w przeliczeniu na okres miesiąca, wynosi co najmniej minimalne wynagrodzenie – z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności osoba ta podlega dobrowolnie ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym (przykład 3).

PRZYKŁAD 3

Wspólnik spółki z o.o. od 1 lutego 2010 r. wykonuje pracę na podstawie umowy o pracę i jednocześnie umowy zlecenia zawartej z własnym pracodawcą. Z tytułu umowy o pracę osiąga miesięcznie wynagrodzenie w wysokości 1100 zł, a z tytułu umowy zlecenia wynagrodzenie miesięczne wynosi 600 zł.

W tym przypadku osoba taka podlega obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym zarówno z tytułu umowy o pracę, jak i umowy zlecenia. Z tytułu pozostawania wspólnikiem spółki z o.o. ubezpieczenia emerytalne i rentowe są dla niej dobrowolne, ponieważ suma podstaw wymiaru składek z umowy o pracę i umowy zlecenia, w przeliczeniu na okres miesiąca, jest wyższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę, które w 2010 r. wynosi 1317 zł.

W przypadku gdy pracownik prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą i równocześnie wykonuje umowę zlecenia w ramach prowadzonej przez siebie działalności (przedmiot umowy zlecenia pokrywa się z zakresem prowadzonej działalności, a przychód uzyskiwany z umowy zlecenia jest opodatkowany jako przychód z działalności pozarolniczej), przy czym umowa zlecenia jest zawarta z własnym pracodawcą – osoba ta podlega obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym ze stosunku pracy, natomiast prowadzenie działalności gospodarczej jest drugim tytułem do ubezpieczeń społecznych. Z tytułu wykonywania umowy zlecenia osoba ta nie podlega ubezpieczeniom ani obowiązkowo, ani dobrowolnie (przykład 4).

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

Kadry i płace 2019

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Monika Sawarska

Ekspert w zakresie prawa gospodarczego (prawa spółek, prawa bankowego, odpowiedzialności odszkodowawczej oraz handlu międzynarodowego).

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »