| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > ZUS > Ubezpieczenia społeczne > Jak udowodnić okresy zatrudnienia do celów emerytalnych

Jak udowodnić okresy zatrudnienia do celów emerytalnych

Podstawowym dokumentem potwierdzającym okresy zatrudnienia jest świadectwo pracy. Czy w przypadku braku tego dokumentu, można powołać się na zeznania świadków? Jak udowodnić okres zatrudnienia przed sądem?

Wyroku Sądu Apelacyjnego w Białymstoku z 5 marca 2014 r. (sygn. akt III AUa 1272/13).

Czy świadek może potwierdzić fakt zatrudnienia

Przez ponad 20 lat pracowałam w fabryce na Dolnym Śląsku. Na początku lat 90. zakład sprzedano zagranicznej firmie, która zwolniła wszystkich pracowników, a cała wzorcownia została zabrana za granicę. Podobno fabryka jeszcze kilka razy zmieniała właściciela. W przyszłym roku planuję przejść na emeryturę. Brakuje mi dokumentów potwierdzających ostatni rok zatrudnienia w zlikwidowanej fabryce już po prywatyzacji. Czy koleżanki z firmy mogą potwierdzić moje zatrudnienie?

TAK

W wyniku przemian gospodarczych po 1989 roku wiele osób ma poważne problemy ze zgromadzeniem dokumentów potwierdzających okresy zatrudnienia. Mogą jednak korzystać z pomocy świadków. Występując do ZUS z wnioskiem o ustalenie emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy, a także o ustalenie kapitału początkowego lub o świadczenie przedemerytalne, powinny złożyć oświadczenie o braku dokumentów potwierdzających okres zatrudnienia, a także braku dowodów pośrednich. W oświadczeniu wnioskodawca informuje o przyczynach uniemożliwiających uzyskanie dokumentów i wskazuje dwóch świadków, najlepiej byłych współpracowników, którzy składają zeznania o jego zatrudnieniu. Powinni przede wszystkim zaświadczyć, jaką pracę wykonywał (rodzaj, zajmowane stanowisko), w jakim okresie, czy była to praca stała, w pełnym czy niepełnym wymiarze czasu, sezonowa czy dorywcza, przez ile godzin lub dni wykonywana, czy w trakcie jej wykonywania zainteresowany był ubezpieczony. Przedstawienie jak największej liczby faktów dotyczących pracy osoby zainteresowanej oraz świadka podnosi wiarygodność zeznań. Nie można mylić imion, dat, nazwy firmy i rodzaju pracy. Wpływ na ocenę wiarygodności zeznań mają też gesty oraz mimika.

Podstawa prawna

Par. 22–27 rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z 11 października 2011 r. w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe (Dz.U. z 2011 r. nr 237, poz. 1412 ze zm.).

Art. 5–10 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 887 ze zm.).

Czy trzeba odtworzyć świadectwa pracy

W czerwcu 1997 r. przeprowadziłam się z Białegostoku do Wrocławia. Z rodzinnego domu zabrałam całe swoje archiwum, w którym były także świadectwa pracy. W lipcu tego samego roku moje mieszkanie zostało zniszczone podczas powodzi tysiąclecia. Czy będą musiała odtwarzać wszystkie te dokumenty, żeby ubiegać się o emeryturę?

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

Kadry i płace 2019

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Instytut Strategii

Ekspert w zakresie warsztatów dla firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »