| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > ZUS > Ubezpieczenia społeczne > Jak udowodnić okresy zatrudnienia do celów emerytalnych

Jak udowodnić okresy zatrudnienia do celów emerytalnych

Podstawowym dokumentem potwierdzającym okresy zatrudnienia jest świadectwo pracy. Czy w przypadku braku tego dokumentu, można powołać się na zeznania świadków? Jak udowodnić okres zatrudnienia przed sądem?

Podstawa prawna

Par. 21–27 rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z 11 października 2011 r. w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe (Dz.U. z 2011 r. nr 237, poz. 1412 ze zm.).

Art. 5–10 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 887 ze zm.).

Czy duża liczba dowodów pomoże uzyskać świadczenie

Moja mama w grudniu przechodzi na emeryturę. Próbuje odszukać wszystkie dokumenty potwierdzające nie tylko lata pracy, ale także wysokość zarobków. Czy złożenie PIT za lata 90. zwiększy jej szanse na otrzymanie wyższej emerytury?

TAK

Wielokrotnie zakład emerytalny kwestionował dokumenty potwierdzające okresy składkowe i nieskładkowe. W takim przypadku należy przedstawić dowody pośrednie, takie jak PIT, wystawione przez pracodawcę, które mogą być uznane na podstawie orzeczenia sądu. W postępowaniu sądowym bowiem dopuszczalne jest przeprowadzenie wszelkich dowodów dla wykazania okoliczności mających wpływ na prawo do świadczenia i jego wysokość. Dotyczy to przypadku, gdy organ rentowy kwestionuje treść załączonych do wniosku dokumentów, jak też wówczas, gdy osoba ubiegająca się o świadczenie – z różnych przyczyn – nie może takich dokumentów przedstawić. Sąd ma bowiem obowiązek rozważenia na nowo całego zebranego w sprawie materiału oraz prawo do jego własnej oceny. Prawomocny wyrok sądu – niezależnie od uzasadnienia rozstrzygnięcia – wiąże nie tylko strony i sąd, który go wydał, lecz również organ rentowy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. ⒸⓅ

Podstawa prawna

Par. 21–27 rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z 11 października 2011 r. w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe (Dz.U. z 2011 r. nr 237, poz. 1412 ze zm.).

Art. 5–10 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 887 ze zm.).

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

Kadry i płace 2019

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria prawna KL Law Polska Sp. z o.o.

Ekspert z zakresu prawa upadłościowego i restrukturyzacyjnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »