11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?
Certyfikat wykonawcy zamówień publicznych
Nowelizacja wprowadza instytucję certyfikatu wykonawcy zamówień publicznych w zakresie:
• niepodlegania wykluczeniu – obejmuje to potwierdzenie braku istnienia podstaw wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia,
• zdolności wykonawcy – obejmuje to potwierdzenie zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia na roboty budowlane, dostawy lub usługi.
Wykonawcy będą mogli przedkładać certyfikaty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, ale nie będą mieli takiego obowiązku
Certyfikaty będą wydawane przez certyfikujące instytucje akredytowane na okres od roku do trzech lat.
Ważne domniemanie
Wykonawca posługujący się certyfikatem będzie korzystał z domniemania, że nie podlega wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia lub że jest zdolny do należytego wykonania zamówienia publicznego, w zakresie potwierdzonym certyfikacją i przez okres, na który certyfikacja została udzielona. Domniemanie to będzie mogło być obalone w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
Warto pamiętać, iż certyfikaty potwierdzające zdolności wykonawcy do wykonania usług lub dostaw będą wydawane i stosowane dopiero za cztery lata. Dopiero wtedy zostanie bowiem wydane rozporządzenie określające tzw. ustandaryzowane poziomy zdolności wykonania dostaw lub usług.
Opracowano na podstawie artykułu, którego autorką jest Izabela Motowilczuk, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej RIO.
Materiał powstał na podstawie artykułu Izabeli Motowilczuk, opublikowanego w Poradniku Rachunkowości Budżetowej
Przeczytaj pełną wersję artykułu w serwisie INFORLEX»
Więcej podobnych treści znajdziesz na inforlex.pl
Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych (Dz. U. z 2025 r., poz. 1235)