Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Co może się zmienić w kontroli zarządczej? / Shutterstock

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

Trwają prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (projekt z 24 kwietnia 2025 r. – numer wykazu prac UD100). Resort finansów wraz z Instytutem Audytorów Wewnętrznych organizują spotkania i dyskusje na ten temat.

Nowelizacja ma objąć:

• zmianę definicji kontroli zarządczej – określenie kontroli zarządczej jako systemu zarządzania i kontroli,

• dodanie ósmego celu kontroli zarządczej – który dotyczy podejmowania działań na rzecz zapobiegania nieprawidłowościom, niegospodarności i nadużyciom finansowym, w tym konfliktowi interesów, oraz wykrywania i zwalczania tych zjawisk (jest to istotny element w kontekście wydatkowania środków unijnych),

• wprowadzenie tzw. modelu trzech linii (obrony) do sektora publicznego (jednostka sektora finansów publicznych),

• dodanie delegacji dla wójta, burmistrza lub prezydenta miasta do wydawania szczegółowych wytycznych w zakresie kontroli zarządczej dla JST (urzędu oraz jednostek organizacyjnych),

• wprowadzenie możliwości zmiany planu działalności,

• wprowadzenie obowiązku składania oświadczenia o stanie kontroli zarządczej przez kierowników jednostek sektora finansów publicznych, w tym także JST (wprowadzenie obowiązku rozliczalności kierowników jednostek ze sposobu zarządzania daną jednostką i osiągania celów kontroli zarządczej); będzie to dokument dostępny publicznie,

• doprecyzowanie treści samego oświadczenia o stanie kontroli zarządczej, aby było ono bardziej użyteczne,

• wprowadzenie nowego zadania dla Ministra Finansów i Gospodarki, jakim ma być coroczne wydawanie opinii na temat stanu kontroli zarządczej w sektorze finansów publicznych, opartej na danych z otrzymanych oświadczeń.

Zgodnie z projektem ustawa powinna wejść w życie 1 stycznia 2026 r., z wyjątkiem przepisów, które mają wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Oprócz nowelizacji ustawy planowane jest m.in. wydanie nowych standardów kontroli zarządczej w sektorze finansów publicznych. Przewidziano też okres przejściowy na wdrożenie zmian - do 12 miesięcy.

Materiał powstał na podstawie artykułu Małgorzaty Majewskiej opublikowanego w Poradniku Rachunkowości Budżetowej

Przeczytaj pełną wersję artykułu w serwisie INFORLEX»

Więcej podobnych treści znajdziesz na inforlex.pl

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
rozwiń więcej
Księgowość budżetowa
Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.
25 lis 2025

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do raportowania jej zużycia. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach.

Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł
21 lis 2025

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego
19 lis 2025

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury
18 lis 2025

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy
18 lis 2025

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie
18 lis 2025

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

Nowe 1000 plus dla wybranych. 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?
24 lis 2025

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych
13 lis 2025

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury
13 lis 2025

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

pokaż więcej
Proszę czekać...