RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

REKLAMA
REKLAMA
Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.
O możliwość zbiórki pieniędzy za pośrednictwem portalu internetowego pytał zastępca wójta gminy Perlejewo. Wskazał też, że pozyskane w ten sposób środki, gmina zamierza przeznaczyć na opracowanie dokumentacji miejsca pamięci.
REKLAMA
REKLAMA
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych
Według RIO w Białymstoku gmina może pozyskiwać środki z wpłat stanowiących darowizny. Reguluje to art. 4 pkt 6 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, który stanowi, że darowizny na rzecz gminy są jednym ze źródeł dochodów własnych.
„Odnośnie do pozyskiwania środków pieniężnych z darowizn "za pośrednictwem portalu internetowego" należy wskazać, że ewentualne korzystanie przez gminę z tego rodzaju usług, wiążących się w efekcie z umożliwieniem dokonywania transakcji płatniczych, winno następować z uwzględnieniem obowiązujących regulacji prawnych zawartych w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. z 2025 poz. 611, ze zm.)” – wskazał prezes RIO w Białymstoku Dariusz Renczyński.
Przypomniał też, że usługi i czynności będące usługami płatniczymi zostały zdefiniowane w art. 3 ust. 1 ustawy o usługach płatniczych i należą do nich m.in. usługi polecenia przelewu oraz usługi przekazu pieniężnego. Natomiast z art. 4 ustawy wynika, że działalność w zakresie świadczenia usług płatniczych może być wykonywana wyłącznie przez enumeratywnie wskazanych dostawców usług płatniczych.
„Należy zastrzec, że stosowanie się przez gminę do regulaminów określonych przez operatorów wzmiankowanych w zapytaniu portali/serwisów nie może prowadzić do naruszenia zasad gromadzenia dochodów i dokonywania wydatków przez jednostkę samorządu terytorialnego wynikających z przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 1483), w tym (...) zasady zupełności budżetu” – podkreślono w wyjaśnieniach.
RIO wskazała również, że jednostka samorządu terytorialnego może, ale nie ma obowiązku, wydzielać odrębnego rachunku bankowego na gromadzenie wpłat pochodzących ze zbiórki.
REKLAMA
Polecamy KSeF - podręcznik
Kalendarz 2026 [Kalendarz księgowego]
„Istotne jest, aby środki pochodzące z darowizn zostały prawidłowo ujęte w budżecie gminy: zarachowane do dochodów i przeznaczone na wydatki publiczne” – wskazano.
Dochody z darowizn powinny zostać sklasyfikowane zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów
Jak przypomniała RIO, dochody z darowizn powinny zostać sklasyfikowane zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów w paragrafie 0960 „Wpływy z otrzymanych spadków, zapisów i darowizn w postaci pieniężnej”. Wydatki realizowane z tych środków klasyfikuje się w odpowiednich rozdziałach i paragrafach wskazujących na rodzaj danego zadania publicznego.
REKLAMA
REKLAMA



