Wydatki na wymianę akumulatora w samochodzie - klasyfikacja budżetowa

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
rozwiń więcej
Wydatki na wymianę akumulatora w samochodzie - klasyfikacja budżetowa

W warsztacie samochodowym wymieniono wyeksploatowany akumulator w samochodzie jednostki. Jednostka otrzymała z warsztatu fakturę, w której jako opis przedmiotu zamówienia wpisano wymianę akumulatora. Czy wydatek wynikający z uregulowania otrzymanej faktury należy zakwalifikować jako usługę, czy jako zakup materiału?

Klasyfikując wydatki do danej podziałki klasyfikacyjnej (paragrafu), jednostka powinna brać przede wszystkim pod uwagę to, co jest przedmiotem zamówienia, tj. czy przedmiot zamówienia obejmuje zakup części, czy wykonanie usługi. Oznacza to, że klasyfikacja przyszłego wydatku w tym zakresie powinna być rozstrzygnięta na etapie zaciągania zobowiązania, a nie na etapie realizacji wydatku. Do takiego działania zobowiązują jednostkę poniżej wymienione przepisy:

1) art. 212 oraz art. 236 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którymi w planach jednostek samorządu terytorialnego określa się planowane wydatki z wyodrębnieniem na wydatki bieżące i majątkowe, w tym obejmujące m.in. wydatki jednostek budżetowych,

2) rozporządzenie ministra finansów z 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, z którego wynika, że projekty planów finansowych, jak i plany finansowe tych jednostek powinny pozostawać w zgodności z kwotami wynikającymi z uchwały budżetowej jednostki samorządu terytorialnego w szczegółowości do paragrafu określającego rodzaj wydatku,

3) art. 254 pkt 3 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym  realizacja wydatków następuje w granicach kwot określonych w  planie finansowym, w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.

Inny sposób postępowania w tym zakresie, jak również udzielanie już na etapie realizacji planów finansowych zamówień opisanych w sposób ogólnikowy, tj. bez podania jasno i dokładnie zakresu przedmiotu zamówienia, powoduje w późniejszym okresie wiele problemów, w tym m.in. dla służb finansowo-księgowych w zakresie przypisania przyszłego wydatku do właściwej klasyfikacji budżetowej. To z kolei może skutkować przekroczeniem środków zabezpieczonych w planie finansowym jednostki. W tym miejscu należy również wskazać, że takie sytuacje nie powinny występować w bieżącej pracy, gdyż główny księgowy jednostki przed udzieleniem przez kierownika jednostki zamówienia, stosownie do postanowień art. 54 ust. 1 pkt 3a ustawy o finansach publicznych, powinien dokonać wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym.

Aby ustalić właściwą klasyfikację dla wydatku opisanego w niniejszym przypadku, należy w pierwszej kolejności ustalić, co było przedmiotem udzielonego zamówienia i jaka była udzielona w tym zakresie kontrasygnata przez głównego księgowego jednostki.

Co do zasady należy wskazać, że w przypadku gdy przedmiotem zamówienia była wymiana akumulatora (koszt tej usługi obejmował wymianę plus koszt akumulatora), to wydatek z tego tytułu w mojej ocenie powinien być zaklasyfikowany do par. 4300 „Zakup usług pozostałych”. Natomiast gdyby przedmiotem zamówienia był sam zakup akumulatora, to właściwym paragrafem w tym przypadku byłby par. 4210 „Zakup materiałów i wyposażenia”. W związku z tym ustalenie właściwego paragrafu jest uzależnione od dokumentacji znajdującej się w posiadaniu jednostki. ⒸⓅ

Elżbieta Gaździk, główna księgowa samorządowej jednostki budżetowej

Podstawa prawna:

Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.).

Rozporządzenie ministra finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1053 ze zm.).

Rozporządzenie ministra finansów z 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1542).

Księgowość budżetowa
Pożyczki z ZFŚS – czy RIO zgadza się na umorzenie?
06 sie 2025

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO
01 sie 2025

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?
31 lip 2025

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną
28 lip 2025

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok
24 lip 2025

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?
24 lip 2025

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]
23 lip 2025

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]
16 lip 2025

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?
10 lip 2025

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

Ważne terminy w sprawozdawczości JST [III kwartał 2025]
10 lip 2025

Już w lipcu jednostki samorządowe czeka sporo obowiązków. Jakie sprawozdania trzeba złożyć? Jakie są najważniejsze terminy? Oto wykaz!

pokaż więcej