Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.
Zamówienia zgodnie z finansami
Niezależnie od stosowanej procedury oraz podstawy prawnej dokonywania zamówień w jednostkach samorządu terytorialnego, obowiązuje tu naczelna zasada wyrażona w art. 44 ustawy o finansach publicznych. Zgodnie z nią, wszelkie wydatki publiczne (wydatki ze środków publicznych) powinny być dokonywane:
• w sposób celowy i oszczędny, dla uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów oraz optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów,
• w sposób umożliwiający terminową realizację zadań,
• w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań,
• zgodnie z planem finansowym lub uchwałą budżetową,
• z poszanowaniem zasady legalności – tj. m.in. opierając się na istniejącej podstawie do dokonania wydatku, a także uzyskując akceptację osób uprawnionych (np. skarbnika JST).
3 tryby udzielania zamówień publicznych
Uwzględniając te zasady oraz biorąc pod uwagę szacowaną wartość zamówienia i charakter zamawiającego, możemy wyróżnić trzy podstawowe tryby procedowania w sferze zamówień publicznych. Będą to zamówienia udzielane na podstawie:
1) Prawa zamówień publicznych,
2) wewnętrznego regulaminu danej jednostki samorządu (lub wytycznych unijnych) albo
3) bez sformalizowanych podstaw prawych (wartość szacunkowa poniżej progów wskazanych w regulaminie lub brak regulaminu w danej jednostce).
Próg stosowania ustawy Pzp
Wspomniana ustawa o finansach publicznych, w art. 44 zawiera jeszcze jedno istotne wskazanie – a raczej odesłanie do przepisów o zamówieniach publicznych. Wskazuje, że wszelkie umowy zawierane na roboty budowlane, dostawy lub usługi muszą być zgodne z zasadami tam określonymi (chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej). Kieruje to do ustawy – Prawo zamówień publicznych, jako podstawowego aktu w sferze zamówień realizowanych przez JST.
Sama procedura na gruncie tej ustawy nie jest przedmiotem niniejszego artykułu, a przywołanie tego aktu prawnego związane jest jedynie z koniecznością wskazania swoistej „linii demarkacyjnej” – czyli progu, poniżej którego Pzp nie będzie miała zastosowania.
Fragment artykułu pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX Administracja. Czytaj więcej w INFORLEX > > >
Rafał Frankiewicz
art. 1 ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2025 r. poz. 1173)
art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 (Dz.U. z 2022 r. poz. 1079)
art. 2 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 1320; ost.zm. Dz.U. z 2025 r. poz. 1165)
art. 44 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 1530; ost.zm. Dz.U. z 2025 r. poz. 1180)
art. 705 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 1071)