RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

tomasz.krol@infor.pl Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
rozwiń więcej
podwyżki / podwyżki / Shutterstock

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Podczas kompleksowej kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych Gminy Rojewo Regionalna Izba Obrachunkowa w Bydgoszczy zwróciła uwagę na nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy. Według RIO wynagrodzenie wypłacone zastępcy wójta w sposób nieuprawniony zostało zawyżone.

Limity w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych

W wystąpieniu pokontrolnym RIO przypomniała, że w tym zakresie zawsze należy stosować limity wskazane w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Chodzi o załącznik nr 2, który określa m.in. kwoty maksymalnego wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych na podstawie powołania.

Ważne

„Zastępca Wójta zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy powinien mieć wynagrodzenie naliczone proporcjonalnie do wymiaru etatu, w jakim został zatrudniony. Wynagrodzenie w takich przypadkach oblicza się na podstawie ustalonej stawki wynagrodzenia dla pełnoetatowego pracownika na danym stanowisku, a następnie proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy” – wskazała RIO.

Przypomniano również, że wynagrodzenie zastępcy wójta podlega regulacjom określonym w rozporządzeniu przyjętym na podstawie ustawy o pracownikach samorządowych, która w sprawach nieuregulowanych w tej ustawie odsyła do przepisów Kodeksu pracy.

Pracownicy mają prawo do równego traktowania w zatrudnieniu

„Zgodnie z art. 183a Kodeksu pracy, pracownicy mają prawo do równego traktowania w zatrudnieniu, co obejmuje również zakaz dyskryminacji ze względu na wymiar czasu pracy, zarówno pełny, jak i niepełny. Z zasady tej można wyprowadzić również zakaz bezpodstawnego uprzywilejowania wybranych pracowników” – podkreśliła RIO.

Zasada proporcjonalności nie została w przepisach o pracownikach samorządowych wyartykułowana wprost

W wystąpieniu zaznaczono również, że wprawdzie zasada proporcjonalności nie została w przepisach o pracownikach samorządowych wyartykułowana wprost, to wynika ona z § 1 art. 292 Kodeksu pracy. Zgodnie z tym przepisem, zatrudnienie pracownika w niepełnym wymiarze czasu pracy nie może powodować ustalenia jego warunków pracy i płacy w sposób mniej korzystny w stosunku do pracowników wykonujących taką samą lub podobną pracę w pełnym wymiarze czasu pracy, z uwzględnieniem jednak proporcjonalności wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń związanych z pracą, do wymiaru czasu pracy pracownika.

Polecamy KSeF - podręcznik

KSeF – jak wdrożyć

Kalendarz 2026 [Kalendarz księgowego]

„Jednostki sektora finansów publicznych są zobligowane do dokonywania wydatków zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków oraz z zachowaniem zasady celowości i oszczędności, co zostało wyrażone w art. 44 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych” – wskazano. „Skoro zatem ustawodawca przewidział, że maksymalne wynagrodzenie osób powołanych na stanowisko zastępcy wójta podlega sztywnym ograniczeniom, to nie sposób twierdzić, że pozostaje to bez wpływu na pełnienie tej funkcji w ograniczonym wymiarze czasu pracy” – dodano.

RIO przywołała również orzeczenie TK z 23.10.1996 r., K 1/96, OTK 1996, Nr 5, poz. 38, w którym wskazano, że „w ramach gospodarki finansowej gminom wolno tylko to, na co zezwalają im ustawy. (...) Znajdujemy się bowiem na gruncie prawa publicznego - gdzie obowiązuje zasada, iż dozwolone jest to, na co ustawa zezwala”.

Księgowość budżetowa
Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury
18 lis 2025

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy
18 lis 2025

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie
18 lis 2025

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

Nowe 1000 plus dla wybranych. Dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?
18 lis 2025

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych
13 lis 2025

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury
13 lis 2025

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków
13 lis 2025

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?
06 lis 2025

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację
06 lis 2025

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

pokaż więcej
Proszę czekać...