Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
rozwiń więcej
Kto składa wniosek w pilotażu skróconego czasu pracy? / Shutterstock

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Pilotaż skróconego czasu pracy. Kto składa wniosek w przypadku jednostki samorządu terytorialnego?

Resort pracy przypomina, iż realizator może złożyć tylko jeden wniosek o przyznanie środków rezerwy Funduszu Pracy na finansowanie projektu pilotażowego, który będzie realizował samodzielnie lub we współpracy tylko z jednym podmiotem współpracującym.

„Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej będzie zawierać umowy wyłącznie z podmiotami posiadającymi osobowość prawną lub przynajmniej zdolność sądową. Wobec powyższego w przypadku podmiotów publicznych, takich jak jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego (np. szkoła, ośrodek pomocy społecznej, powiatowy urząd pracy, urząd gminy, starostwo, ośrodek kultury), umowy w ramach naboru będą podpisywane z jednostką samorządu terytorialnego, której dana jednostka organizacyjna podlega – tj. odpowiednio z gminą, miastem, powiatem lub województwem, będącą Realizatorem pilotażu. Podobnie wniosek o udział w naborze składa również Realizator - jednostka samorządu terytorialnego, której dana jednostka organizacyjna podlega – czyli odpowiednio gmina, miasto, powiat lub województwo” – wyjaśnia ministerstwo na swojej stronie internetowej.

Oznacza to, iż „jednostka samorządu terytorialnego może wziąć udział w naborze i złożyć jako Realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której testowany będzie model skróconego czasu pracy. Przy czym należy mieć na uwadze, że opis projektu pilotażowego ma jasno wskazywać, w której jednostce podległej testowany będzie skrócony czas pracy oraz zawierać informacje dotyczące liczby zatrudnionych w tej jednostce pracowników”.

Trwa nabór wniosków

Przypomnijmy, iż nabór wniosków do pilotażu skrócenia czasu pracy ruszył 14 sierpnia i potrwa do 15 września 2025 r. Co istotne, mogą w nim wziąć udział pracodawcy, będący zarówno podmiotami prywatnymi, jak i publicznymi.

Ważne

Objęcie pracowników projektem pilotażowym nie może powodować pogorszenia ich warunków pracy i płacy w porównaniu do sytuacji, w której nie zostaliby objęci tym projektem. Szczegółowe kryteria udziału w projekcie zawiera regulamin naboru.

Maksymalna wartość wsparcia na jeden projekt pilotażowy wynosi 1 milion złotych. Koszt projektu w przeliczeniu na jednego pracownika objętego pilotażem nie może przekroczyć 20 tysięcy złotych.

Na czym polega skrócenie czasu pracy?

Pilotaż umożliwia testowanie różnych modeli skróconego czasu pracy np. zmniejszenie liczby dni pracy w tygodniu czy godzin pracy w poszczególne dni, zmniejszenie liczby godzin pracy poprzez dodatkowe dni wolne w miesiącu, udzielanie dodatkowych dni wolnych w formie urlopu wypoczynkowego.

MRPiPS podkreśla, iż uruchomienie pilotażu zostało poprzedzone konsultacjami m.in. z podmiotami, które zdążyły wprowadzić rozwiązania polegające na skróceniu czasu pracy przy jednoczesnym zachowaniu dotychczasowego wynagrodzenia za pracę.

„Przeprowadzone analizy wskazują, że pracodawcy, którzy zdecydowali się na ich wdrożenie odnotowali poprawę efektywności pracy pracowników, spadek absencji chorobowych, wyjść prywatnych oraz zmniejszenie liczby wypadków w pracy. Wzrosła też ich konkurencyjność na rynku pracy, a rotacja pracowników znacząco spadła.” – przekonuje wiceminister Sebastian Gajewski w odpowiedzi na interpelację poselską w sprawie pilotażu skróconego czasu pracy.

Zdaniem Gajewskiego, „w Urzędzie Miasta Leszna stwierdzono, iż od wprowadzenia skróconego czasu pracy nie wpływają wnioski o wyjścia prywatne i nadgodziny (pracownicy mogą załatwić prywatne sprawy w czasie wolnym, dzięki czemu pracują wydajniej). Nie odnotowuje się skarg na pracę urzędu, co więcej, inne podmioty wykazują zainteresowane wprowadzonymi tam zmianami”.

Trzeba jednak pamiętać, iż model krótszego tygodnia pracy ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Do minusów takiego rozwiązania często zalicza się możliwe:

  • problemy z ułożeniem grafików;
  • zwiększenie liczby etatów;
  • przeciążenie pracowników;
  • odczuwanie przez pracowników presji czasu.

Kierownictwo MRPiPS ma monitorować przebieg pilotażu. Informacje zwrotne w postaci wypełnionych przez pracodawców i pracowników ankiet będą stanowiły podstawę dla dalszych analiz dotyczących możliwości wprowadzenia skróconego czasu pracy.

Księgowość budżetowa
Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?
20 sie 2025

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach
20 sie 2025

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON
19 sie 2025

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?
19 sie 2025

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]
08 sie 2025

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO
13 sie 2025

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO
11 sie 2025

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?
31 lip 2025

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną
28 lip 2025

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok
24 lip 2025

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

pokaż więcej
Proszę czekać...