REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Włodek
ekspertka ACCA Polska
księgowy, praca, pracownik, finanse
Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Dla jednych branż oznacza to kłopoty, dla innych szanse, a dla wszystkich – konieczność utrzymywania tempa w dostosowywaniu swoich biznesów i warunków pracy do zmieniającej się rzeczywistości. Jak w tych realiach odnajdują się europejscy specjaliści od finansów i rachunkowości? Czy w obecnej sytuacji widzą dla siebie więcej szans, czy zagrożeń?

REKLAMA

Spróbujmy odpowiedzieć na te pytania patrząc oczami samych zainteresowanych - ponad tysiąca specjalistów od finansów i rachunkowości z Europy, którzy wzięli udział w badaniu ACCA (Association of Chartered Certified Accountants) Global Talent Trends 2025. W badaniu wzięło w sumie udział ponad 10 tysięcy specjalistów z całego świata i jest to największe tego typu badanie dotyczące sektora finansowego.

Pozycja na rynku pracy, szanse i zagrożenia

REKLAMA

Zawód księgowego lub analityka finansowego często pojawia się w różnego rodzaju zestawieniach prezentujących zawody, które w niedługiej perspektywie zostaną zastąpione przez sztuczną inteligencję. W ubiegłym roku w mediach pojawiały się także informacje o centrach usług wspólnych które redukowały ilość zatrudnionych w nich specjalistów, automatyzując procesy lub przenosząc je do tańszych lokalizacji. Pomimo to, europejscy specjaliści z rachunkowości i finansów nie odczuwają poczucia zagrożenia. Wręcz przeciwnie, ponad 49% badanych planuje zmianę pracodawcy, z czego 39% w ciągu najbliższych 12 miesięcy, a 64% w perspektywie dwóch lat.

Dodatkowo, 46% nie obawia się, że nie będzie w stanie rozwinąć potrzebnych umiejętności które będą niezbędne w przyszłości. Spośród tych umiejętności największą wagę ma praca z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (20%). Co ciekawe, aż 76% respondentów jest przekonanych, że jest w stanie nauczyć się nowych technologii i stosować je w swojej pracy. Jednak jedynie 33% deklaruje, ze ich obecne organizacje dostarczają w tym zakresie odpowiednie szkolenia.

Warunki pracy i wyznawane wartości

Obecnie 60% respondentów pracuje w modelu hybrydowym, co oznacza wzrost o 8pp w stosunku do ubiegłego roku. Co więcej, dla 75% wszystkich specjalistów jest to preferowany model pracy. Warto dodać, ze są to wskaźniki znacznie wyższe od wyników w skali całego globu. Wygląda więc na to, że model hybrydowy zainstalował się u nas już na dobre, a przedsiębiorstwa potrafią dostosować się w tym zakresie do oczekiwań. Warto jednak wspomnieć, że aż 54% badanych wskazała na brak jasnej polityki firm w tym zakresie, lub brak jej skutecznego egzekwowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym aspektem kariery specjalistów. 45% respondentów deklaruje, że kwestie społeczne i środowiskowe są kluczowym czynnikiem decydującym o tym czy zdecydują się na dołączenie do danej organizacji. Aż 54% jest zainteresowanych rolami związanymi ze zrównoważonym rozwojem (ESG). Jednocześnie jedynie 35% uważa, że w swoich obecnych rolach i organizacjach w wystarczającym stopniu kontrybuują do realnego wprowadzania zmian.

Ciekawe wnioski widać także z odpowiedzi na pytania o inkluzywność w firmach. 63% badanych uważa swoje miejsce pracy za inkluzywne, przy czym aż 19% oczekuje od pracodawców więcej aktywności we włączaniu starszych pracowników w środowisko pracy. Ageism staje się passe.

Po kilku latach systematycznego pogarszania się wskaźników dotyczących zdrowia psychicznego, tegoroczny raport pokazuje poprawę w tym zakresie (50% respondentów zgłasza wpływ stresu na pogorszenie samopoczucia, w stosunku do 59% w roku ubiegłym). Jednak nadal jest to wysoki wskaźnik, a pracownicy cenią u pracodawców uważność na problemy zdrowia psychicznego i możliwość uzyskania wsparcia.

Przedsiębiorczość i gotowość na nowe wyzwania

35% europejskich specjalistów ma aspiracje do rozpoczęcia własnej działalności lub założenia firmy, warto jednak zwrócić uwagę na generację Z, która jest znacznie bardziej przedsiębiorcza od innych grup wiekowych (54%).

Młodzi finansiści są także najbardziej mobilni (60% reprezentantów generacji Z deklaruje gotowość do rozpoczęcia międzynarodowej kariery, w stosunku do 33% wszystkich respondentów w Europie).

Jakie trendy będą dominować w najbliższych latach?

  • Hybrydowy Model Pracy – choć tu i ówdzie pojawiają się deklaracje firm chcących zmusić pracowników do całkowitego powrotu do biur, to jednak model hybrydowy wygrywa – jest najbardziej pożądanym przez pracowników modelem pracy. To co mogą w tej sytuacji zrobić pracodawcy, to mądrze nim zarządzić. Przede wszystkim formułując jasną politykę w tym zakresie (np. określającą ilość dni w biurze i poza biurem) oraz upewniając się, że jest ona egzekwowana. Czytelne reguły nie tylko zostaną docenione przez pracowników – lecz mogą także służyć pracodawcom w określeniu możliwie najbardziej efektywnego modelu. Np. takiego w którym z domu wykonywane są zadania powtarzalne a w biurze te bardziej kreatywne, wymagające dyskusji i interakcji, a nawet zwykłego przegadania tematu przy kawie.
  • Sztuczna inteligencja – dla finansistów szkolenie się i umiejętność wykorzystania AI ma najwyższy priorytet wśród potrzeb rozwojowych. Co zupełnie nie dziwi – AI ma ogromny potencjał zarówno w automatyzowaniu procesów finansowych, jak i tworzeniu prognoz i wspieraniu decyzji zarządczych. Dlatego firmy które chcą przyciągnąć najlepszych specjalistów od finansów powinny nie tylko oferować pracownikom szkolenia w tym zakresie, ale także planować i wdrażać oparte na AI rozwiązania. Najlepsi nie będą chcieli pracować na przestarzałych systemach, przy niewydolnych i skomplikowanych (a czasem jeszcze papierowych) procesach.
  • Wpływ firmy na środowisko i społeczeństwo – jest ważną kategorią wartościującą pracę zawodową dla finansistów. Zarówno w odniesieniu do osobistych przekonań i chęci pozytywnego wpływu na te obszary, jak i w ujęciu specjalistycznym – jako dziedzina która z uwagi na rosnącą ilość regulacji stała się dla finansistów interesująca, i w której chcą się rozwijać. Firmy więc nie tylko muszą posiadać strategię ESG i przygotowywać wymagane raporty. Ale przede wszystkim podejmować działania, które pracownicy będą oceniać jako autentyczne i mające realny wpływ.
  • „Silver Careers” – włączanie starszych pracowników do zespołów jest kolejnym działaniem którego będą oczekiwali pracownicy finansów. Mądrego połączenia energii i świeżości z dojrzałością i doświadczeniem. Ten trend przyśpieszy ze względu na nadchodzące zmiany demograficzne i związany z tym brak rąk do pracy.
  • Dobrostan psychiczny – ostatnie lata przyniosły ogrom wydarzeń i zjawisk, które negatywnie wpłynęły na stan psychiczny pracowników finansów. Nie tylko ze względu na nieprzewidywalność, skalę czy wpływ na otoczenie, ale także z uwagi na to, iż dla finansistów oznaczały one przeważnie znacznie większe obciążenie pracą przy coraz większej presji. Te zjawiska w najbliższym czasie nie znikną, więc dbałość o dobre samopoczucie psychiczne i oczekiwanie wsparcia w tym zakresie staną się standardem, a nie czymś wyjątkowym.
  • Przedsiębiorczość generacji Z – jest ogromną szansą dla gospodarki, lecz także dla firm, ponieważ jest ona motorem rozwoju i innowacyjności. W tym przypadku najbardziej istotne wydaje się upraszczanie wciąż skomplikowanych regulacji, tak aby dodatkowo zachęcić młodych ludzi do zakładania firm. Nie bez znaczenia dla tej generacji będzie też możliwość rozwoju i uczenia się biznesu w firmach, a także mentoring ze strony doświadczonych kolegów.
Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

REKLAMA

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA