REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
Samorządy ograniczone budżetowo w przyznawania dofinansowania do turnusu rehabilitacyjnego
Samorządy ograniczone budżetowo w przyznawania dofinansowania do turnusu rehabilitacyjnego
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Spełniają kryteria, ale nie dostają dofinansowania

Na problem zwróciła uwagę posłanka Małgorzata Pępek. W swojej interpelacji opisała sytuację osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, która pomimo spełniania wymaganych kryteriów nie otrzymała dofinansowania do turnusu rehabilitacyjnego. „Z uzyskanych informacji wynika, że zainteresowana spełniła wszystkie kryteria formalne i merytoryczne określone w przepisach, jednak jej wniosek nie mógł zostać rozpatrzony pozytywnie z powodu wyczerpania limitu środków finansowych przyznanych danemu powiatowi na ten cel. Jednostka samorządu terytorialnego, realizująca zadania w zakresie rehabilitacji społecznej, wskazała wprost, że brak dostępnych środków uniemożliwia wsparcie nawet dla osób w szczególnie trudnej sytuacji zdrowotnej i materialnej” – czytamy w piśmie do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA

Autorka interpelacji przekonuje, iż w Polsce jest znacznie więcej przypadków, gdy osoby spełniające kryteria nie mogą uzyskać wsparcia wyłącznie z powodu ograniczeń budżetowych.

REKLAMA

Skierowane do resortu rodziny pytania dotyczyły m.in. możliwości zwiększenia środków przewidzianych w planie finansowym PFRON na dofinansowanie turnusów i wprowadzenia indywidualnego podejścia do osób w szczególnej sytuacji zdrowotnej i społecznej.

Czy możliwe jest uruchomienie w ciągu roku budżetowego dodatkowej rezerwy środków, które mogłyby zostać przekazane samorządom w przypadku wyczerpania przyznanego limitu?” – pyta posłanka.

Środki z PFRON na podstawie algorytmu

W odpowiedzi na interpelację Łukasz Krasoń, Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych przypomniał, iż środki funduszu na realizację określonych zadań lub rodzajów zadań przekazuje samorządom wojewódzkim i powiatowym Prezes Zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Stanowi o tym art. 48 ust. 1 pkt 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powiat (miasto na prawach powiatu) otrzymuje kwotę środków finansowych PFRON na realizację zadań wynikających z art. 35a ustawy o rehabilitacji na podstawie algorytmu.

Według art. 48 ust. 3 ustawy, algorytm ten powinien uwzględniać w szczególności liczbę mieszkańców, liczbę osób z niepełnosprawnościami i liczbę uczestników funkcjonujących warsztatów terapii zajęciowej w powiecie, a także kwotę przewidzianą w planie finansowym funduszu na dany rok przeznaczoną na realizację przez samorządy zadań oraz kwotę zobowiązań finansowanych ze środków Funduszu z tytułu realizacji umów zawartych do 31 grudnia roku poprzedzającego rok, dla którego jest obliczana wysokość środków. Jak informuje Łukasz Krasoń, wpływ na wysokość kwoty środków PFRON przekazywanych samorządowi powiatowemu ma ponadto liczba bezrobotnych osób z niepełnosprawnościami i poszukujących pracy osób z niepełnosprawnościami w powiecie.

W praktyce kwota środków PFRON przynależnych określonemu powiatowi wynika z podziału ogólnej kwoty środków funduszu z zastosowaniem wzoru określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 13 maja 2003 r. w sprawie algorytmu przekazywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób niepełnosprawnych samorządom wojewódzkim i powiatowym.

Ważne

„Nie istnieje podstawa prawna, która umożliwiałaby przyznawanie środków PFRON na indywidualne prośby samorządów, bowiem podziału środków - również tych dodatkowych, bez względu na ich wysokość - dokonuje się według algorytmu dla wszystkich samorządów, zgodnie z przepisami przywołanego rozporządzenia. Należy przy tym podkreślić, że przekazanie dodatkowych środków samorządom powiatowym uzależnione jest od możliwości finansowych PFRON” – czytamy w odpowiedzi, która wpłynęła do Sejmu 14 sierpnia 2025 r.

Plan finansowy PFRON na 2026 rok

„Obecnie trwają prace nad opracowaniem planu finansowego Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2026 r. Analizowana jest też możliwość zwiększenia środków na przelewy redystrybucyjne dla samorządów wojewódzkich i powiatowych w stosunku do lat ubiegłych. Jednakże, dopóki prace te się nie zakończą, nie można określić ostatecznego poziomu finansowania.” – podkreśla Krasoń.

Zadania powiatu

Jak przypomina wiceminister, zgodnie z art. 35a ust. 3 ustawy, rada powiatu w formie uchwały ustala zadania, na które przeznaczy środki określone w art. 48 ust. 1 pkt 1 ustawy o rehabilitacji.

„To rada powiatu określa zadania, a co za tym idzie wysokość środków na ich realizację, w tym na dofinansowanie uczestnictwa w turnusach rehabilitacyjnych, decydując tym samym, które zadania i w jakim zakresie dofinansować. Podejmując decyzję o przeznaczeniu środków PFRON, rada powiatu powinna uwzględnić postanowienia powiatowego programu działań na rzecz osób niepełnosprawnych i aktualne, zidentyfikowane potrzeby niepełnosprawnych mieszkańców” – podkreśla pełnomocnik.

I zaznacza, że zadania dotyczące dofinansowania uczestnictwa w turnusach rehabilitacyjnych, są zadaniami ustawowymi powiatu, które powiat wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Ponadto, zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym powiat wykonuje określone innymi ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. wspierania osób z niepełnosprawnościami.

„Określone przepisem art. 35a ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej mieszczą się w obszarze wspierania osób z niepełnosprawnościami, którego realizacja jest kompetencją powiatu. Nakłada je na powiat akt prawny rangi ustawowej. Dlatego też dofinansowanie ze środków PFRON do realizacji rehabilitacji zawodowej i społecznej osób z niepełnosprawnościami jest formą częściowego wsparcia, a nie całościowym pokrywaniem kosztów zadań własnych samorządu terytorialnego. Szczególne powinności w stosunku do osób z niepełnosprawnościami nie mogą spoczywać wyłącznie na organach administracji rządowej, ponieważ każda z tych osób jest też pełnoprawnym członkiem społeczności lokalnej, której władze winny dbać o dobro wszystkich mieszkańców” – czytamy w odpowiedzi na interpelację.

Źródło: Interpelacja nr 11238 do ministra rodziny, pracy i polityki społecznej w sprawie dofinansowania turnusów rehabilitacyjnych dla osób z niepełnosprawnościami ze środków PFRON

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

REKLAMA

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA