REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
Kto składa wniosek w pilotażu skróconego czasu pracy?
Kto składa wniosek w pilotażu skróconego czasu pracy?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Pilotaż skróconego czasu pracy. Kto składa wniosek w przypadku jednostki samorządu terytorialnego?

Resort pracy przypomina, iż realizator może złożyć tylko jeden wniosek o przyznanie środków rezerwy Funduszu Pracy na finansowanie projektu pilotażowego, który będzie realizował samodzielnie lub we współpracy tylko z jednym podmiotem współpracującym.

REKLAMA

REKLAMA

„Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej będzie zawierać umowy wyłącznie z podmiotami posiadającymi osobowość prawną lub przynajmniej zdolność sądową. Wobec powyższego w przypadku podmiotów publicznych, takich jak jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego (np. szkoła, ośrodek pomocy społecznej, powiatowy urząd pracy, urząd gminy, starostwo, ośrodek kultury), umowy w ramach naboru będą podpisywane z jednostką samorządu terytorialnego, której dana jednostka organizacyjna podlega – tj. odpowiednio z gminą, miastem, powiatem lub województwem, będącą Realizatorem pilotażu. Podobnie wniosek o udział w naborze składa również Realizator - jednostka samorządu terytorialnego, której dana jednostka organizacyjna podlega – czyli odpowiednio gmina, miasto, powiat lub województwo” – wyjaśnia ministerstwo na swojej stronie internetowej.

Oznacza to, iż „jednostka samorządu terytorialnego może wziąć udział w naborze i złożyć jako Realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której testowany będzie model skróconego czasu pracy. Przy czym należy mieć na uwadze, że opis projektu pilotażowego ma jasno wskazywać, w której jednostce podległej testowany będzie skrócony czas pracy oraz zawierać informacje dotyczące liczby zatrudnionych w tej jednostce pracowników”.

Trwa nabór wniosków

Przypomnijmy, iż nabór wniosków do pilotażu skrócenia czasu pracy ruszył 14 sierpnia i potrwa do 15 września 2025 r. Co istotne, mogą w nim wziąć udział pracodawcy, będący zarówno podmiotami prywatnymi, jak i publicznymi.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne

Objęcie pracowników projektem pilotażowym nie może powodować pogorszenia ich warunków pracy i płacy w porównaniu do sytuacji, w której nie zostaliby objęci tym projektem. Szczegółowe kryteria udziału w projekcie zawiera regulamin naboru.

Maksymalna wartość wsparcia na jeden projekt pilotażowy wynosi 1 milion złotych. Koszt projektu w przeliczeniu na jednego pracownika objętego pilotażem nie może przekroczyć 20 tysięcy złotych.

Na czym polega skrócenie czasu pracy?

Pilotaż umożliwia testowanie różnych modeli skróconego czasu pracy np. zmniejszenie liczby dni pracy w tygodniu czy godzin pracy w poszczególne dni, zmniejszenie liczby godzin pracy poprzez dodatkowe dni wolne w miesiącu, udzielanie dodatkowych dni wolnych w formie urlopu wypoczynkowego.

MRPiPS podkreśla, iż uruchomienie pilotażu zostało poprzedzone konsultacjami m.in. z podmiotami, które zdążyły wprowadzić rozwiązania polegające na skróceniu czasu pracy przy jednoczesnym zachowaniu dotychczasowego wynagrodzenia za pracę.

„Przeprowadzone analizy wskazują, że pracodawcy, którzy zdecydowali się na ich wdrożenie odnotowali poprawę efektywności pracy pracowników, spadek absencji chorobowych, wyjść prywatnych oraz zmniejszenie liczby wypadków w pracy. Wzrosła też ich konkurencyjność na rynku pracy, a rotacja pracowników znacząco spadła.” – przekonuje wiceminister Sebastian Gajewski w odpowiedzi na interpelację poselską w sprawie pilotażu skróconego czasu pracy.

Zdaniem Gajewskiego, „w Urzędzie Miasta Leszna stwierdzono, iż od wprowadzenia skróconego czasu pracy nie wpływają wnioski o wyjścia prywatne i nadgodziny (pracownicy mogą załatwić prywatne sprawy w czasie wolnym, dzięki czemu pracują wydajniej). Nie odnotowuje się skarg na pracę urzędu, co więcej, inne podmioty wykazują zainteresowane wprowadzonymi tam zmianami”.

Trzeba jednak pamiętać, iż model krótszego tygodnia pracy ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Do minusów takiego rozwiązania często zalicza się możliwe:

  • problemy z ułożeniem grafików;
  • zwiększenie liczby etatów;
  • przeciążenie pracowników;
  • odczuwanie przez pracowników presji czasu.

Kierownictwo MRPiPS ma monitorować przebieg pilotażu. Informacje zwrotne w postaci wypełnionych przez pracodawców i pracowników ankiet będą stanowiły podstawę dla dalszych analiz dotyczących możliwości wprowadzenia skróconego czasu pracy.

Polecamy: Klasyfikacja budżetowa 2025 oraz Komplet: Czas pracy 2025 + Wynagrodzenia 2025

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

Nowe 1000 plus dla wybranych. Dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

REKLAMA

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

REKLAMA

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA