REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
Kto składa wniosek w pilotażu skróconego czasu pracy?
Kto składa wniosek w pilotażu skróconego czasu pracy?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Pilotaż skróconego czasu pracy. Kto składa wniosek w przypadku jednostki samorządu terytorialnego?

REKLAMA

Resort pracy przypomina, iż realizator może złożyć tylko jeden wniosek o przyznanie środków rezerwy Funduszu Pracy na finansowanie projektu pilotażowego, który będzie realizował samodzielnie lub we współpracy tylko z jednym podmiotem współpracującym.

REKLAMA

„Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej będzie zawierać umowy wyłącznie z podmiotami posiadającymi osobowość prawną lub przynajmniej zdolność sądową. Wobec powyższego w przypadku podmiotów publicznych, takich jak jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego (np. szkoła, ośrodek pomocy społecznej, powiatowy urząd pracy, urząd gminy, starostwo, ośrodek kultury), umowy w ramach naboru będą podpisywane z jednostką samorządu terytorialnego, której dana jednostka organizacyjna podlega – tj. odpowiednio z gminą, miastem, powiatem lub województwem, będącą Realizatorem pilotażu. Podobnie wniosek o udział w naborze składa również Realizator - jednostka samorządu terytorialnego, której dana jednostka organizacyjna podlega – czyli odpowiednio gmina, miasto, powiat lub województwo” – wyjaśnia ministerstwo na swojej stronie internetowej.

Oznacza to, iż „jednostka samorządu terytorialnego może wziąć udział w naborze i złożyć jako Realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której testowany będzie model skróconego czasu pracy. Przy czym należy mieć na uwadze, że opis projektu pilotażowego ma jasno wskazywać, w której jednostce podległej testowany będzie skrócony czas pracy oraz zawierać informacje dotyczące liczby zatrudnionych w tej jednostce pracowników”.

Trwa nabór wniosków

Przypomnijmy, iż nabór wniosków do pilotażu skrócenia czasu pracy ruszył 14 sierpnia i potrwa do 15 września 2025 r. Co istotne, mogą w nim wziąć udział pracodawcy, będący zarówno podmiotami prywatnymi, jak i publicznymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne

Objęcie pracowników projektem pilotażowym nie może powodować pogorszenia ich warunków pracy i płacy w porównaniu do sytuacji, w której nie zostaliby objęci tym projektem. Szczegółowe kryteria udziału w projekcie zawiera regulamin naboru.

Maksymalna wartość wsparcia na jeden projekt pilotażowy wynosi 1 milion złotych. Koszt projektu w przeliczeniu na jednego pracownika objętego pilotażem nie może przekroczyć 20 tysięcy złotych.

Na czym polega skrócenie czasu pracy?

Pilotaż umożliwia testowanie różnych modeli skróconego czasu pracy np. zmniejszenie liczby dni pracy w tygodniu czy godzin pracy w poszczególne dni, zmniejszenie liczby godzin pracy poprzez dodatkowe dni wolne w miesiącu, udzielanie dodatkowych dni wolnych w formie urlopu wypoczynkowego.

MRPiPS podkreśla, iż uruchomienie pilotażu zostało poprzedzone konsultacjami m.in. z podmiotami, które zdążyły wprowadzić rozwiązania polegające na skróceniu czasu pracy przy jednoczesnym zachowaniu dotychczasowego wynagrodzenia za pracę.

„Przeprowadzone analizy wskazują, że pracodawcy, którzy zdecydowali się na ich wdrożenie odnotowali poprawę efektywności pracy pracowników, spadek absencji chorobowych, wyjść prywatnych oraz zmniejszenie liczby wypadków w pracy. Wzrosła też ich konkurencyjność na rynku pracy, a rotacja pracowników znacząco spadła.” – przekonuje wiceminister Sebastian Gajewski w odpowiedzi na interpelację poselską w sprawie pilotażu skróconego czasu pracy.

Zdaniem Gajewskiego, „w Urzędzie Miasta Leszna stwierdzono, iż od wprowadzenia skróconego czasu pracy nie wpływają wnioski o wyjścia prywatne i nadgodziny (pracownicy mogą załatwić prywatne sprawy w czasie wolnym, dzięki czemu pracują wydajniej). Nie odnotowuje się skarg na pracę urzędu, co więcej, inne podmioty wykazują zainteresowane wprowadzonymi tam zmianami”.

Trzeba jednak pamiętać, iż model krótszego tygodnia pracy ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Do minusów takiego rozwiązania często zalicza się możliwe:

  • problemy z ułożeniem grafików;
  • zwiększenie liczby etatów;
  • przeciążenie pracowników;
  • odczuwanie przez pracowników presji czasu.

Kierownictwo MRPiPS ma monitorować przebieg pilotażu. Informacje zwrotne w postaci wypełnionych przez pracodawców i pracowników ankiet będą stanowiły podstawę dla dalszych analiz dotyczących możliwości wprowadzenia skróconego czasu pracy.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

REKLAMA

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA