W poniedziałek, 26 maja 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Chodzi o likwidację obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń.
Za opracowanie projektu odpowiedzialne jest ministerstwo rodziny, pracy i polityki społecznej.
Likwidacja obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń [PROJEKT]
Istotą rozwiązań planowanych w projekcie jest likwidacja obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń. Chodzi o uchylenie w art. 36 ust. 8 ustawy systemowej.
Art. 36 ust. 8 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych
8. W przypadku przekazywania do Zakładu zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych w postaci dokumentu elektronicznego, zgłoszenie w postaci dokumentu pisemnego z własnoręcznym podpisem osoby zgłaszanej płatnik przechowuje przez okres 5 lat.
W obecnym stanie prawnym płatnik składek jest zobowiązany do przechowywania przez okres 5 lat zgłoszenia w postaci dokumentu pisemnego z własnoręcznym podpisem osoby zgłaszanej. W ocenie przedsiębiorców, przepis ten generuje zbędną biurokrację, zwłaszcza że wszystkie dane dotyczące zgłoszeń są już dostępne zarówno w systemie ZUS, jak i po stronie płatnika składek.
Polecamy: Dokumentacja kadrowa 2025
Osobą odpowiedzialną za projekt jest podsekretarz stanu w MRPiPS Sebastian Gajewski. Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to III kwartał 2025 r.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Nr projektu: UDER42