REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) [WAŻNE TERMINY]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
przedsiębiorca, jdg, pit, rozliczenie, dokumenty
Obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) [WAŻNE TERMINY]
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jakie obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego ciążą na przedsiębiorcach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą? O czym osoby prowadzące JDG powinny pamiętać? Jakie są obowiązujące terminy?

Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) muszą pamiętać o szeregu obowiązków wynikających z rocznego rozliczenia podatkowego. Kierownik ds. analiz biznesowych i wymagań prawnych w Symfonii, Bogdan Zatorski wskazał najważniejsze z nich.

REKLAMA

Końcowy spis z natury

Zatorski wskazał, że sporządzenie remanentu na koniec roku (końcowego spisu z natury) jest ważnym, lecz czasem pomijanym elementem procedury rozliczeń, zwłaszcza przez firmy usługowe. Polega on na spisaniu ilościowego stanu całego majątku firmy, tj. towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadów, które nie zostały sprzedane do 31 grudnia - wytłumaczył. Dodał, że przedmioty objęte spisem podlegają wycenie, a ich suma zostanie uwzględniona przy ustalaniu rocznego dochodu.

Zamknięcie ewidencji księgowej w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów (PKPiR)

REKLAMA

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, podmiotami zobowiązanymi do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów (PKPiR) są m.in. osoby fizyczne, przedsiębiorstwa w spadku, spółki cywilne osób fizycznych, spółki cywilne osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie.

Ekspert przekazał, że po zakończeniu roku należy zamknąć ewidencję księgową w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów (PKPiR), podsumowując jej zapisy i uprzednio ujmując w niej wartość remanentu. Zamknięcie oznacza, że nie będą już dokonywane żadne dodatkowe wpisy, co utrwala jej stan. Wydrukowana księga jest dowodem podatkowym i należy ją przechowywać przez 5 lat, licząc od roku, w którym rozliczono podatek. Dochód (lub strata) jest obliczany jako różnica między przychodami a kosztami uzyskania przychodów zapisanymi w ewidencji, z uwzględnieniem różnicy między wartością remanentu początkowego i końcowego - powiedział Zatorski.

Polecamy: PKPiR 2025

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Roczna deklaracja PIT do 30 kwietnia

Przedsiębiorcy prowadzący PKPiR mają obowiązek złożenia rocznej deklaracji PIT (np. PIT-36 lub PIT-36L) do 30 kwietnia następnego roku. W deklaracji wykazuje się dochody i zapłacone zaliczki na podatek. Na tym etapie przedsiębiorca może rozpoznać i wykazać chęć skorzystania z ulg. Wskazane jest korzystanie z elektronicznej formy przygotowania i przekazania deklaracji do Urzędu Skarbowego (US), co gwarantuje krótszy czas oczekiwania na ewentualny zwrot nadpłaty z wpłaconych w ciągu roku zaliczek - przekazał ekspert.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej do 20 maja

Zatorski przypomniał także, że przedsiębiorcy powinni pamiętać o rocznym rozliczeniu składki zdrowotnej za rok składkowy (trwający od 1 lutego do 31 stycznia następnego roku), który wykazuje się w deklaracji ZUS DRA za kwiecień roku następnego. Wskazał, że deklaracje dotyczącą rozliczenia składki zdrowotnej należy złożyć do ZUS do 20 maja. Rozliczenie polega na porównaniu sumy składek zdrowotnych zapłaconych w ciągu roku z roczną składką zdrowotną ustaloną na podstawie rocznego dochodu lub przychodu. Celem tego rozliczenia jest ustalenie czy przedsiębiorca ma niedopłatę, nadpłatę, czy też wpłacona kwota jest prawidłowa - wytłumaczył.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA