Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
rozwiń więcej
podwyżki / podwyżki / Shutterstock

Porozumienia między wójtami sąsiednich gmin w sprawie działania jednostek ochrony przeciwpożarowej powinny również zawierać ustalony zakres współpracy finansowej, dotyczący rekompensat – wynika z wyjaśnień wiceszefa MSWiA Wiesława Leśniakiewicza.

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przedstawiło informacje dotyczące finansowania Ochotniczych Straży Pożarnych w odpowiedzi na poselską interpelację. Posłowie Tomasz Nowak i Krzysztof Gadowski pytali m.in. o wprowadzenie zmian legislacyjnych, które uregulowałyby finansowania działań OSP podejmowanych poza ich macierzystą gminą.

Polecamy KSeF - podręcznik

KSeF – jak wdrożyć

Kalendarz 2026 [Kalendarz księgowego]

Według ministerstwa obowiązujące przepisy wynikające z rozporządzenia w sprawie terenu działania jednostek ochrony przeciwpożarowej dopuszczają ustalenie między wójtami sąsiednich gmin w porozumieniu z właściwym terytorialnie komendantem powiatowym lub miejskim Państwowej Straży Pożarnej własnego obszaru działania OSP.

„Zasadne zatem wydaje się, że takie porozumienia powinny również zawierać ustalony zakres współpracy finansowej, dotyczący rekompensat” – wskazał wiceminister Wiesław Leśniakiewicz.

Jak wskazano w odpowiedzi na interpelację, w aktualnym systemie prawnym istnieją również przepisy, które umożliwiają zwrot od organów Państwowej Straży Pożarnej kosztów uczestnictwa OSP w działaniach ratowniczych. Mechanizm zwrotu kosztów został określony w §5 - §9 rozporządzenia w sprawie terenu działania jednostek ochrony przeciwpożarowej.

Zwrot poniesionych kosztów

„Zgodnie z § 5 ust. 2 rozporządzenia w sprawie terenu działania jednostek ochrony przeciwpożarowej „podmiot, o którym mowa w ust. 1 [tj. ponoszący koszty funkcjonowania danej jednostki], występuje o zwrot poniesionych kosztów do organu Państwowej Straży Pożarnej, który wezwał jednostkę do udzielenia pomocy, w terminie 30 dni od dnia zakończenia działania ratowniczego, przedkładając zestawienie poniesionych kosztów”. W zestawieniu kosztów należy uwzględnić faktyczne koszty udziału jednostki w działaniu ratowniczym, obejmujące: zużycie paliwa; zużycie środków gaśniczych, neutralizatorów i sorbentów; wyżywienie uczestników działania ratowniczego” – wskazano.

W przypadku jednostek OSP działających w Krajowym systemie ratowniczo-gaśniczym terenem ich działania jest powiat

W odpowiedzi na interpelację przypomniano również, że w przypadku jednostek OSP działających w Krajowym systemie ratowniczo-gaśniczym terenem ich działania jest powiat. Natomiast włączenie jednostki do KSRG jest poprzedzone zawarciem porozumienia między właściwym miejscowo komendantem powiatowym lub miejskim Państwowej Straży Pożarnej, jednostką OSP a wójtem gminy, burmistrzem lub prezydentem.

„Przedstawiciele władz samorządowych (gmin) podpisując trójstronne porozumienie o włączeniu OSP do KSRG wyrażają zgodę, że obszarem działania OSP włączonej do KSRG jest powiat, a tym samym godzą się na ponoszenie kosztów działania OSP poza terenem gminy. Jeżeli wójt (burmistrz, prezydent miasta) jest przeciwny udziałowi jednostki OSP w KSRG, może nie przedłużać (porozumienie zawierane jest na czas określony) lub rozwiązać porozumienie, co doprowadzi do wyłączenia danej jednostki z systemu” – wyjaśniono.

Jak podkreślono, decyzja o funkcjonowaniu jednostki OSP w KSRG należy do każdej ze stron zawierających porozumienie, w tym do przedstawicieli gminy.

Ważne

W odpowiedzi na interpelację, wskazano również, że MSWiA „nie dostrzega konieczności podjęcia prac legislacyjnych” w zakresie zmiany przepisów o finansowaniu działań Ochotniczych Straży Pożarnych poza terenem gminy.

Księgowość budżetowa
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych
13 lis 2025

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury
13 lis 2025

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków
13 lis 2025

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?
06 lis 2025

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację
06 lis 2025

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku
06 lis 2025

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]
29 paź 2025

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?
29 paź 2025

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek
29 paź 2025

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

pokaż więcej
Proszę czekać...