Jakie są zasady stosowania pełnomocnictw do sprawowania zarządu mieniem gminy

prawo, paragraf, dokumenty, umowa, praca/fot.Shutterstock / fot.Shutterstock
Pytanie: Co zrobić w następującej sytuacji. Wójt gminy nie udzielił kierownikom podległych jednostek budżetowych (szkół, ośrodka pomocy społecznej) i samorządowych zakładów budżetowych (zakładu gospodarki komunalnej, zakładu gospodarki mieszkaniowej) pełnomocnictw do sprawowania zarządu mieniem gminy, w które wyposażono te jednostki organizacyjne. Kierownicy jednostek działali mimo to, zawierając umowy związane z bieżącym prowadzeniem działalności statutowej swoich jednostek - w tym dotyczące zbywania, nabywania, wynajmowania i wydzierżawiania składników mienia komunalnego.

Odpowiedź: Prawidłowe postępowanie jest następujące:

Co to jest mienie komunalne?

Mienie komunalne obejmuje własność i inne prawa majątkowe (np. użytkowanie wieczyste, zastaw, hipoteka, użytkowanie, służebność) należące do danej gminy. Obejmuje także mienie gminnych osób prawnych (np. instytucji kultury utworzonych przez tę gminę). Podmiotem mienia komunalnego jest gmina albo samorządowa osoba prawna (art. 43 i art. 45 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Kto zarządza mieniem komunalnym?

Mieniem komunalnym może zarządzać bezpośrednio organ wykonawczy gminy (tu: wójt gminy). W praktyce jednak taki model jest niewykonalny, ponieważ wtedy wszystkie zadania gminy musiałaby wykonywać jedna jednostka organizacyjna - czyli urząd gminy. Obowiązujące ustawodawstwo przewiduje więc, że gmina wykonuje nałożone na nią zadania w imieniu własnym i na własny rachunek, wykonując działalność o charakterze użyteczności publicznej za pośrednictwem jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej. Są to jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe, funkcjonujące na podstawie przepisów ustawy o finansach publicznych (dalej: u.f.p.) - w szczególności:

  • przedszkola,
  • szkoły,
  • inne jednostki oświatowe,
  • ośrodki pomocy społecznej,
  • inne jednostki systemu opieki społecznej,
  • zakłady gospodarki komunalnej i mieszkaniowej,
  • zakłady komunikacji publicznej.

Kto może składać oświadczenia woli w imieniu gminy?

Opisane zasady zarządu mieniem komunalnym znajdują odzwierciedlenie w przepisach wskazujących organy kompetentne do składania oświadczeń woli w imieniu gminy.

W imieniu gminy oświadczenia woli w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo wójt albo działający na podstawie upoważnienia udzielonego mu przez wójta - zastępca wójta samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez wójta osobą (art. 46 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Kto może składać oświadczenia woli w imieniu jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych?

Natomiast w odniesieniu do mienia komunalnego, znajdującego się w zarządzie jednostek budżetowych (art. 12 ust. 2 u.f.p.) lub w użytkowaniu samorządowych zakładów budżetowych (art. 16 ust. 2 pkt. 4 u.f.p.) - oświadczenia woli składają kierownicy tych jednostek, na podstawie i w granicach określonych w udzielonym im przez wójta gminy pełnomocnictwie (art. 47 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Takie rozwiązanie wynika z tego, że jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe nie mają osobowości prawnej. Nie są więc podmiotami mienia komunalnego w rozumieniu art. 43 i art. 45 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Ich mienie jest mieniem gminy. Dlatego kierownicy tych jednostek w stosunku do zarządzanego mienia mogą wykonywać tylko czynności, do których upoważni ich wójt gminy.

Jakie pełnomocnictwo jest potrzebne do czynności przekraczających zwykły zarząd?

Udzielone pełnomocnictwo zazwyczaj obejmuje swoim zakresem tzw. czynności zwykłego zarządu. Do czynności przekraczających zwykły zarząd (np. zbywania i nabywania nieruchomości, albo ruchomych składników majątkowych o znacznej wartości) potrzebne jest wtedy oddzielne pełnomocnictwo. O zakresie pełnomocnictwa udzielonego kierownikom jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych decyduje wójt gminy.

Izabela Motowilczuk

były wieloletni inspektor kontroli RIO

Podstawy prawne

  • art. 11-17 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 305; ost. zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 583)

  • art. 2 ust. 1 pkt 1, art. 9 ust. 1, 3 i 4, art. 43, art. 45 ust. 1, art. 46 ust. 1, art. 47 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 559; ost. zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 583)

źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Księgowość budżetowa
Problem dofinansowania dojazdu niepełnosprawnego dziecka do przedszkola w innej gminie. Odpowiedź MEN
07 maja 2024

W opinii Ministerstwa Edukacji Narodowej określenie „najbliższej placówki oświatowej” dotyczy jednostek oświatowych, które mają możliwość realizacji wszystkich zaleceń zawartych odpowiednio w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego lub w orzeczeniu o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.

Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2024-2027
30 kwi 2024

Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2024-2027 został przyjęty przez rząd. Dokument przedstawia wstępną prognozę podstawowych wielkości makroekonomicznych i stanowi podstawę przygotowania projektu ustawy budżetowej na kolejny rok budżetowy.

Biała Księga finansów publicznych. Ministerstwo Finansów wydało alarmujący komunikat
29 kwi 2024

W latach 2016-2023 finanse publiczne były obciążone niejawnością i brakiem przejrzystości. Wyprowadzano wydatki poza budżet państwa, ograniczano informacje o stanie finansów oraz nie stosowano standardów jawności danych publicznych. Około 80% wydatków realizowano poza budżetem, co umożliwiało uniknięcie parlamentarnej i społecznej kontroli. Wydatki funduszy Banku Gospodarstwa Krajowego były ponad 7-krotnie wyższe niż w 2015 roku, a dodatkowe koszty obsługi długu wynosiły miliardy złotych - informuje Ministerstwo Finansów.

Rząd zajmie się wieloletnim planem finansowym państwa
29 kwi 2024

"We wtorek Rada Ministrów zajmie się wieloletnim planem finansowym państwa" – powiedział podczas spotkania z dziennikarzami minister finansów Andrzej Domański.

Zagrożenie wypłat bonu energetycznego od 1 lipca 2024 r. Zablokowane urzędy?
27 kwi 2024

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informuje o ryzyku "zakorkowania" się urzędów w związku z wprowadzeniem bonu energetycznego oraz ryzyku utraty płynności przyznawania przez gminy świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego. 

Podwyżka opłat za wodę o 14,99%. Weryfikacja dopiero, gdy podwyżka będzie o 15% [Przykład]
24 kwi 2024

To efekt zmiany w prawie zdejmującej kontrolę nad gminami w zakresie podnoszenia opłat za wodę i odprowadzanie ścieków.

Dodatek również dla rodzin zastępczych zawodowych. W planach kwota 1000 zł brutto
24 kwi 2024

Projekt, którym zajmuje się Sejm, zakłada przyznanie dodatków do wynagrodzeń dla osób, które pełnią funkcję rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzą rodzinne domy dziecka. Dodatek ma być wypłacony od 1 lipca 2024 r.

Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury
16 kwi 2024

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?
27 mar 2024

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł
25 mar 2024

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

pokaż więcej
Proszę czekać...