REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biała Księga finansów publicznych. Ministerstwo Finansów wydało alarmujący komunikat

Ministerstwo Finansów
Ministerstwo Finansów
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W latach 2016-2023 finanse publiczne były obciążone niejawnością i brakiem przejrzystości. Wyprowadzano wydatki poza budżet państwa, ograniczano informacje o stanie finansów oraz nie stosowano standardów jawności danych publicznych. Około 80% wydatków realizowano poza budżetem, co umożliwiało uniknięcie parlamentarnej i społecznej kontroli. Wydatki funduszy Banku Gospodarstwa Krajowego były ponad 7-krotnie wyższe niż w 2015 roku, a dodatkowe koszty obsługi długu wynosiły miliardy złotych - informuje Ministerstwo Finansów.

Większe wydatki

Polityka fiskalna w tym okresie przyniosła wyższe wydatki, niegospodarność i odstępstwo od konstytucyjnej zasady jednoroczności budżetu. Jak ocenia MF, trwałe podniesienie wydatków wpłynęło negatywnie na polski dług. Brak środków z Krajowego Planu Odbudowy spowodował pogorszenie postrzegania Polski przez agencje ratingowe. Dodatkowo omijano stabilizującą regułę wydatkową, przekazując obligacje zamiast dotacji i tworząc nowe jednostki poza limitem wydatków.

REKLAMA

REKLAMA

Wyższe podatki

Wprowadzono 22 nowe podatki, a obciążenia podatkowo-składkowe wzrosły o 2,6 punktu procentowego PKB. System podatkowy stał się bardziej skomplikowany, a Polska straciła na konkurencyjności podatkowej. Szacunki wskazują na wzrost luki VAT.

Pogorszenie finansowania samorządów

Finansowanie samorządów stało się upolitycznione - stwierdza resort finansów.  Brak przewidywalności środków utrudniał planowanie. Odpływ pieniędzy z dużych miast i zachodu Polski był widoczny, co wpłynęło na pozycję Polski w rankingu konkurencyjności podatkowej.

Coraz gorsza kondycja finansów publicznych

Od 2016 roku obserwujemy w Polsce pogorszenie kondycji finansów publicznych. Na początku było to nieznaczne, ale później nastąpił skokowy wzrost deficytu i długu. Warto zauważyć, że okres dobrej koniunktury, który trwał do 2019 roku, nie został wykorzystany ani do tworzenia buforów w budżecie państwa, ani do wzmocnienia potencjału gospodarki.

REKLAMA

Polska znalazła się wśród 5 krajów Unii Europejskiej o największej nierównowadze finansów publicznych. Istnieje duże ryzyko otwarcia unijnej procedury nadmiernego deficytu wobec Polski. Wysoki dług i koszty jego obsługi stanowią kolejne wyzwanie. Szacuje się, że koszty obsługi długu wynoszą około 8 miliardów złotych, a są one m.in. konsekwencją zadłużania poza Skarbem Państwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokie koszty obsługi polskiego długu

Warto zauważyć, że pomimo relatywnie niskiego udziału długu w relacji do PKB na tle innych krajów UE, koszty obsługi polskiego długu są wyższe od średniej unijnej. W 2023 roku Polska zajęła 22. miejsce z 27 pod względem wysokości kosztów obsługi długu publicznego.

Wnioski na przyszłość są według ministerstwa jasne: konieczne jest przywrócenie przejrzystości finansów publicznych oraz odpowiedzialne zarządzanie długiem publicznym. Uporządkowania wymagają dochody i wydatki sektora finansów publicznych. Naprawa polskich finansów będzie stopniowa i wymaga szerokiej debaty publicznej. Biała Księga powinna przyczynić się do wypracowania całościowego, wieloletniego planu naprawy finansów publicznych w Polsce.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

REKLAMA

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

Nowe 1000 plus dla wybranych. 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

REKLAMA

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA