REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biała Księga finansów publicznych. Ministerstwo Finansów wydało alarmujący komunikat

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ministerstwo Finansów
Ministerstwo Finansów
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W latach 2016-2023 finanse publiczne były obciążone niejawnością i brakiem przejrzystości. Wyprowadzano wydatki poza budżet państwa, ograniczano informacje o stanie finansów oraz nie stosowano standardów jawności danych publicznych. Około 80% wydatków realizowano poza budżetem, co umożliwiało uniknięcie parlamentarnej i społecznej kontroli. Wydatki funduszy Banku Gospodarstwa Krajowego były ponad 7-krotnie wyższe niż w 2015 roku, a dodatkowe koszty obsługi długu wynosiły miliardy złotych - informuje Ministerstwo Finansów.

Większe wydatki

Polityka fiskalna w tym okresie przyniosła wyższe wydatki, niegospodarność i odstępstwo od konstytucyjnej zasady jednoroczności budżetu. Jak ocenia MF, trwałe podniesienie wydatków wpłynęło negatywnie na polski dług. Brak środków z Krajowego Planu Odbudowy spowodował pogorszenie postrzegania Polski przez agencje ratingowe. Dodatkowo omijano stabilizującą regułę wydatkową, przekazując obligacje zamiast dotacji i tworząc nowe jednostki poza limitem wydatków.

REKLAMA

Wyższe podatki

Wprowadzono 22 nowe podatki, a obciążenia podatkowo-składkowe wzrosły o 2,6 punktu procentowego PKB. System podatkowy stał się bardziej skomplikowany, a Polska straciła na konkurencyjności podatkowej. Szacunki wskazują na wzrost luki VAT.

Pogorszenie finansowania samorządów

Finansowanie samorządów stało się upolitycznione - stwierdza resort finansów.  Brak przewidywalności środków utrudniał planowanie. Odpływ pieniędzy z dużych miast i zachodu Polski był widoczny, co wpłynęło na pozycję Polski w rankingu konkurencyjności podatkowej.

Coraz gorsza kondycja finansów publicznych

REKLAMA

Od 2016 roku obserwujemy w Polsce pogorszenie kondycji finansów publicznych. Na początku było to nieznaczne, ale później nastąpił skokowy wzrost deficytu i długu. Warto zauważyć, że okres dobrej koniunktury, który trwał do 2019 roku, nie został wykorzystany ani do tworzenia buforów w budżecie państwa, ani do wzmocnienia potencjału gospodarki.

Polska znalazła się wśród 5 krajów Unii Europejskiej o największej nierównowadze finansów publicznych. Istnieje duże ryzyko otwarcia unijnej procedury nadmiernego deficytu wobec Polski. Wysoki dług i koszty jego obsługi stanowią kolejne wyzwanie. Szacuje się, że koszty obsługi długu wynoszą około 8 miliardów złotych, a są one m.in. konsekwencją zadłużania poza Skarbem Państwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokie koszty obsługi polskiego długu

Warto zauważyć, że pomimo relatywnie niskiego udziału długu w relacji do PKB na tle innych krajów UE, koszty obsługi polskiego długu są wyższe od średniej unijnej. W 2023 roku Polska zajęła 22. miejsce z 27 pod względem wysokości kosztów obsługi długu publicznego.

Wnioski na przyszłość są według ministerstwa jasne: konieczne jest przywrócenie przejrzystości finansów publicznych oraz odpowiedzialne zarządzanie długiem publicznym. Uporządkowania wymagają dochody i wydatki sektora finansów publicznych. Naprawa polskich finansów będzie stopniowa i wymaga szerokiej debaty publicznej. Biała Księga powinna przyczynić się do wypracowania całościowego, wieloletniego planu naprawy finansów publicznych w Polsce.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA