REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biała Księga finansów publicznych. Ministerstwo Finansów wydało alarmujący komunikat

Ministerstwo Finansów
Ministerstwo Finansów
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W latach 2016-2023 finanse publiczne były obciążone niejawnością i brakiem przejrzystości. Wyprowadzano wydatki poza budżet państwa, ograniczano informacje o stanie finansów oraz nie stosowano standardów jawności danych publicznych. Około 80% wydatków realizowano poza budżetem, co umożliwiało uniknięcie parlamentarnej i społecznej kontroli. Wydatki funduszy Banku Gospodarstwa Krajowego były ponad 7-krotnie wyższe niż w 2015 roku, a dodatkowe koszty obsługi długu wynosiły miliardy złotych - informuje Ministerstwo Finansów.

Większe wydatki

Polityka fiskalna w tym okresie przyniosła wyższe wydatki, niegospodarność i odstępstwo od konstytucyjnej zasady jednoroczności budżetu. Jak ocenia MF, trwałe podniesienie wydatków wpłynęło negatywnie na polski dług. Brak środków z Krajowego Planu Odbudowy spowodował pogorszenie postrzegania Polski przez agencje ratingowe. Dodatkowo omijano stabilizującą regułę wydatkową, przekazując obligacje zamiast dotacji i tworząc nowe jednostki poza limitem wydatków.

REKLAMA

Wyższe podatki

Wprowadzono 22 nowe podatki, a obciążenia podatkowo-składkowe wzrosły o 2,6 punktu procentowego PKB. System podatkowy stał się bardziej skomplikowany, a Polska straciła na konkurencyjności podatkowej. Szacunki wskazują na wzrost luki VAT.

Pogorszenie finansowania samorządów

Finansowanie samorządów stało się upolitycznione - stwierdza resort finansów.  Brak przewidywalności środków utrudniał planowanie. Odpływ pieniędzy z dużych miast i zachodu Polski był widoczny, co wpłynęło na pozycję Polski w rankingu konkurencyjności podatkowej.

Coraz gorsza kondycja finansów publicznych

REKLAMA

Od 2016 roku obserwujemy w Polsce pogorszenie kondycji finansów publicznych. Na początku było to nieznaczne, ale później nastąpił skokowy wzrost deficytu i długu. Warto zauważyć, że okres dobrej koniunktury, który trwał do 2019 roku, nie został wykorzystany ani do tworzenia buforów w budżecie państwa, ani do wzmocnienia potencjału gospodarki.

Polska znalazła się wśród 5 krajów Unii Europejskiej o największej nierównowadze finansów publicznych. Istnieje duże ryzyko otwarcia unijnej procedury nadmiernego deficytu wobec Polski. Wysoki dług i koszty jego obsługi stanowią kolejne wyzwanie. Szacuje się, że koszty obsługi długu wynoszą około 8 miliardów złotych, a są one m.in. konsekwencją zadłużania poza Skarbem Państwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokie koszty obsługi polskiego długu

Warto zauważyć, że pomimo relatywnie niskiego udziału długu w relacji do PKB na tle innych krajów UE, koszty obsługi polskiego długu są wyższe od średniej unijnej. W 2023 roku Polska zajęła 22. miejsce z 27 pod względem wysokości kosztów obsługi długu publicznego.

Wnioski na przyszłość są według ministerstwa jasne: konieczne jest przywrócenie przejrzystości finansów publicznych oraz odpowiedzialne zarządzanie długiem publicznym. Uporządkowania wymagają dochody i wydatki sektora finansów publicznych. Naprawa polskich finansów będzie stopniowa i wymaga szerokiej debaty publicznej. Biała Księga powinna przyczynić się do wypracowania całościowego, wieloletniego planu naprawy finansów publicznych w Polsce.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mama pracuje, a tata zostaje z dzieckiem. Co z urlopem i zasiłkiem macierzyńskim?

W ostatnich latach urlopy związane z urodzeniem się dziecka są wśród ojców coraz bardziej popularne. Czy tata może otrzymać zasiłek macierzyński?

Czy można zakupić karnet na basen z ZFŚS?

"Zamierzamy przekazać pracownikom karnety na basen. Czy można w całości sfinansować je ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych?" - pyta czytelnik.

Odpis na ZFŚS dla pracowników niepedagogicznych. Pierwsza rata do 31 maja 2024 r.

Do 31 należy przekazać pierwszą ratę odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (ZFŚS). Jakie przepisy stosujemy w 2024 r. w przypadku pracowników niepedagogicznych?

Kolejne jednostki sektora finansów publicznych objęte SWR. Co jeszcze proponuje MF?

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowana została informacja o projekcie nowelizacji ustawy o finansach publicznych. Proponowane zmiany są związane z związek z wdrażaniem nowych przepisów unijnych, które weszły w życie z końcem kwietnia 2024 r.

REKLAMA

Czternaste emerytury już we wrześniu 2024 r. Znamy plany resortu pracy

Według informacji zamieszczonej w wykazie prac legislacyjnych rządu miesiącem wypłaty tzw. czternastej emerytury w 2024 r. będzie wrzesień, podobnie jak w roku ubiegłym. Kto dostanie tzw. czternastkę i od czego to zależy?

Nowelizacja ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy uchwalona przez Sejm

Nowe przepisy zakładają m.in. przedłużenie Ukraińcom legalności pobytu. Teraz nowelizacją zajmie się Senat.

Kontrole w tych jednostkach bez obecności jej kierownika lub wyznaczonego pracownika. Zmiany już niedługo

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pracuje nad zmianami dotyczącymi kontroli w jednostkach pomocy społecznej. Co się zmieni i od kiedy?

Jak ustalić wysokość nagrody jubileuszowej dla nauczyciela i pracownika niepedagogicznego

Po przepracowaniu odpowiedniego okresu nauczyciele i pracownicy samorządowi mogą liczyć na nagrodę jubileuszową. Od czego zależy jej wysokość? 

REKLAMA

Nagroda jubileuszowa i odprawa emerytalna w budżetówce 2024 r.

Nagroda jubileuszowa i odprawa emerytalna w budżetówce to przykłady uprawnień przysługujących pracownikom sfery budżetowej. Jaka jest wysokość nagrody i odprawy w 2024 roku? Jak je obliczyć? Czy trzeba płacić podatek i zus?

Po ukończeniu 55 roku życia 3 562,14 zł. Dla kogo takie świadczenie?

W lutym 2024 r. przeciętne świadczenie kompensacyjne wynosiło 3 562,14 zł. Jakie warunki trzeba spełnić, by je otrzymać?

REKLAMA