Poszerzenie przez wójta katalogu przesłanek przyznania dodatku specjalnego do wynagrodzeń pracowników

Poszerzenie przez wójta katalogu przesłanek przyznania dodatku specjalnego do wynagrodzeń pracowników / Shutterstock

Wójt gminy w drodze zarządzenia wewnętrznego postanowił, że pracownikom urzędu gminy, zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, mogą być przyznawane dodatki specjalne do wynagrodzeń "w innych uzasadnionych sytuacjach, niż wskazane w ustawie o pracownikach samorządowych". Na podstawie tego zarządzenia dodatki specjalne były przyznawane pracownikom m.in. z tytułu "pracy w uciążliwych warunkach, w tym z narażeniem na ciągły stres", "szczególne osiągnięcia w pracy" lub bez żadnego dodatkowego uzasadnienia.

Prawidłowe postępowanie

Zasady wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin zostały ustalone w ustawie o pracownikach samorządowych (dalej: u.p.s.). Pracownikowi samorządowemu można przyznać dodatek specjalny z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań (art. 36 ust. 5 u.p.s.). Pracodawca w regulaminie wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnianych na podstawie umowy o pracę może określić warunki i sposób przyznawania dodatku specjalnego (art. 39 ust. 2 pkt 2 u.p.s.). To upoważnienie ustawowe nie daje pracodawcy samorządowemu (tu: wójtowi gminy, który wykonuje obowiązki pracodawcy wobec pracowników urzędu gminy - zgodnie z art. 7 pkt 3 u.p.s.) podstawy do określenia innych tytułów wypłaty dodatku specjalnego niż ustalone w przepisach u.p.s.

Poszerzenie przez wójta katalogu przesłanek przyznania dodatku specjalnego do wynagrodzeń pracowników

Wójt może tylko ustalić:

  1. warunki wypłaty dodatku,
  2. sposób przyznawania dodatku.

Według "Słownika języka polskiego" PWN, słowo "warunek" oznacza czynnik, od którego uzależnione jest zajście czegoś.

Przykład
PRZYKŁAD

Skoro zgodnie z art. 36 ust. 5 u.p.s. można przyznać dodatek specjalny z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań - to kierownik jednostki może w regulaminie organizacyjnym opisać, jakie warunki muszą zajść, aby z tych tytułów wypłacić dodatek specjalny pracownikowi. Te warunki mogą być określone różnie, ale powinny być dokładnie opisane. Uwzględniając tę zasadę, kierownik jednostki może wprowadzić przykładowo zapis:

"Dodatek specjalny z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych przyznaje się, gdy pracownik ma okresowo zwiększone obowiązki służbowe z tytułu:

  1. zastępowania innego pracownika nieobecnego w pracy,
  2. wykonywania obowiązków przypisanych do innego stanowiska w czasie wakatu (czyli niezatrudnieniu nikogo na tym stanowisku)

- pod warunkiem, że zwiększenie to trwa co najmniej miesiąc".

Z kolei znaczenie słowa "sposób" tłumaczone jest przez słownik PWN jako określony tryb postępowania.

Przykład
PRZYKŁAD

Określając tryb przyznania dodatku specjalnego w regulaminie wynagradzania, kierownik jednostki może np. postanowić:

"O przyznanie dodatku specjalnego z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków lub powierzenia dodatkowych zadań wnioskuje do kierownika jednostki bezpośredni przełożony pracownika. W przypadku pracowników zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych - wniosek składa zastępca kierownika jednostki.

Wniosek składa się na piśmie, z podaniem:

  • podstawy prawnej,
  • stanu faktycznego,
  • proponowanej wysokości dodatku,
  • proponowanego okresu, na jaki ma być przyznany dodatek.

Wniosek rozpatruje się niezwłocznie. Jeśli wniosek zostanie zatwierdzony przez kierownika jednostki w takim terminie, że nie jest możliwa wypłata dodatku w terminie wypłaty wynagrodzenia za dany miesiąc, od którego dodatek ma przysługiwać, to pracownikowi wypłaca się dodatek za ten miesiąc w terminie wypłaty wynagrodzenia za miesiąc kolejny".

Zgodnie z art. 39 ust. 2 pkt 2 u.p.s. pracodawca samorządowy może określić warunki i sposób przyznawania dodatku specjalnego, ale nie musi. Jeśli tego nie zrobi, to pracodawca każdorazowo decyduje o warunkach i sposobie przyznania tych dodatków.

W rozpatrywanym przypadku zarządzenie burmistrza miasta zostało wydane bez podstawy prawnej i jako takie jest nieważne. W urzędzie należy niezwłocznie zaprzestać wypłacania dodatków specjalnych na jego podstawie. Co do już wypłaconych dodatków, to za tę nieprawidłowość odpowiada burmistrz miasta, który dodatki te przyznał i wypłacił. Powinien on podjąć decyzję co do tego, czy będzie dochodził od pracowników ich zwrotu (zob. też artykuł "Nieuzasadnione przyznanie dodatku specjalnego zastępcy burmistrza"; GSiA nr 12/2022, str. 70).

Izabela Motowilczuk

magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej

 

 

 

Artykuł pochodzi z: Gazeta samorządu i administracji 

Księgowość budżetowa
Nagroda jubileuszowa i odprawa emerytalna w budżetówce 2024 r.
12 maja 2024

Nagroda jubileuszowa i odprawa emerytalna w budżetówce to przykłady uprawnień przysługujących pracownikom sfery budżetowej. Jaka jest wysokość nagrody i odprawy w 2024 roku? Jak je obliczyć? Czy trzeba płacić podatek i zus?

Po ukończeniu 55 roku życia 3 562,14 zł. Dla kogo takie świadczenie?
10 maja 2024

W lutym 2024 r. przeciętne świadczenie kompensacyjne wynosiło 3 562,14 zł. Jakie warunki trzeba spełnić, by je otrzymać?

Problem dofinansowania dojazdu niepełnosprawnego dziecka do przedszkola w innej gminie. Odpowiedź MEN
07 maja 2024

W opinii Ministerstwa Edukacji Narodowej określenie „najbliższej placówki oświatowej” dotyczy jednostek oświatowych, które mają możliwość realizacji wszystkich zaleceń zawartych odpowiednio w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego lub w orzeczeniu o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.

Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2024-2027
30 kwi 2024

Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2024-2027 został przyjęty przez rząd. Dokument przedstawia wstępną prognozę podstawowych wielkości makroekonomicznych i stanowi podstawę przygotowania projektu ustawy budżetowej na kolejny rok budżetowy.

Biała Księga finansów publicznych. Ministerstwo Finansów wydało alarmujący komunikat
29 kwi 2024

W latach 2016-2023 finanse publiczne były obciążone niejawnością i brakiem przejrzystości. Wyprowadzano wydatki poza budżet państwa, ograniczano informacje o stanie finansów oraz nie stosowano standardów jawności danych publicznych. Około 80% wydatków realizowano poza budżetem, co umożliwiało uniknięcie parlamentarnej i społecznej kontroli. Wydatki funduszy Banku Gospodarstwa Krajowego były ponad 7-krotnie wyższe niż w 2015 roku, a dodatkowe koszty obsługi długu wynosiły miliardy złotych - informuje Ministerstwo Finansów.

Rząd zajmie się wieloletnim planem finansowym państwa
29 kwi 2024

"We wtorek Rada Ministrów zajmie się wieloletnim planem finansowym państwa" – powiedział podczas spotkania z dziennikarzami minister finansów Andrzej Domański.

Zagrożenie wypłat bonu energetycznego od 1 lipca 2024 r. Zablokowane urzędy?
27 kwi 2024

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informuje o ryzyku "zakorkowania" się urzędów w związku z wprowadzeniem bonu energetycznego oraz ryzyku utraty płynności przyznawania przez gminy świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego. 

Podwyżka opłat za wodę o 14,99%. Weryfikacja dopiero, gdy podwyżka będzie o 15% [Przykład]
24 kwi 2024

To efekt zmiany w prawie zdejmującej kontrolę nad gminami w zakresie podnoszenia opłat za wodę i odprowadzanie ścieków.

Dodatek również dla rodzin zastępczych zawodowych. W planach kwota 1000 zł brutto
24 kwi 2024

Projekt, którym zajmuje się Sejm, zakłada przyznanie dodatków do wynagrodzeń dla osób, które pełnią funkcję rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzą rodzinne domy dziecka. Dodatek ma być wypłacony od 1 lipca 2024 r.

Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury
16 kwi 2024

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

pokaż więcej
Proszę czekać...