Dopłaty z ZFŚS do „wczasów pod gruszą”

W związku z feriami zimowymi pracownicy posiadający dzieci otrzymali dopłaty z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jednostki (chodzi o dopłaty do tzw. wczasów pod gruszą). Takie dopłaty wypłacono także byłym pracownikom jednostki – obecnym emerytom i rencistom. Czy dopłaty te należy opodatkować po stronie osób, które je otrzymały?

Odpowiedź na to pytanie zależy od tego, kto otrzymał świadczenie w postaci dopłaty do tzw. wczasów pod gruszą – pracownik, dziecko pracownika czy emeryt lub rencista (były pracownik jednostki). Pracownikowi należy potrącić zaliczkę na podatek od kwoty powyżej 380 zł w skali roku. Świadczenie przyznane dziecku pracownika podlega opodatkowaniu w całości, emeryt zaś lub rencista (były pracownik) zapłaci podatek zryczałtowany od kwoty powyżej 2280 zł w roku podatkowym.

Dopłaty z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS) do tzw. wczasów pod gruszą, otrzymane przez osoby uprawnione (m.in. pracowników oraz ich rodziny), co do zasady stanowią dla tych osób przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Dla pracowników jest to przychód ze stosunku pracy powyżej kwoty wolnej od podatku – na mocy art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof). Zwolniona z podatku jest bowiem tylko wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o ZFŚŚ, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków ZFŚS lub funduszy związków zawodowych – łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł. Doprecyzowano przy tym, że rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Dopłaty z ZFŚS do tzw. wczasów pod gruszą dla dzieci pracownika podlegają opodatkowaniu w całości – niezależnie od wysokości, źródła ich finansowania oraz wieku dziecka.

Wypoczynek zorganizowany

W przypadku dopłat do „wczasów pod gruszą” płatnik nie może zastosować zwolnienia z podatku z art. 21 ust. 1 pkt 78 updof. Przepis ten dotyczy bowiem tylko i wyłącznie dopłat do wypoczynku dzieci do lat 18, odbywającego się w formie zorganizowanej.

Otrzymane dofinansowanie zakład pracy, jako płatnik, zalicza u pracownika (rodzica niepełnoletniego dziecka) do przychodów ze stosunku pracy (art. 7 ust. 1 w zw. z art. 12 ust. 1 updof) i opodatkowuje na zasadach ogólnych – razem z wynagrodzeniem pracownika za dany miesiąc.

Zobacz serwis: Rachunkowość budżetowa

Wypłacone z funduszu ZFŚS dopłaty do tzw. wczasów pod gruszą pracodawca będzie miał obowiązek wykazać w deklaracji rocznej PIT-4R, składanej do 31 stycznia 2014 r. (art. 38 ust. 1a updof) oraz w informacji rocznej PIT-11, przekazywanej podatnikowi (pracownikowi) do 28 lutego 2014 r. (art. 39 ust. 1 ustawy o PIT).
W przypadku osób, które łączył uprzednio z zakładem pracy stosunek służbowy, stosunek pracy – a będących obecnie emerytami lub rencistami – świadczenie w postaci dopłaty do tzw. wczasów pod gruszą korzysta ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 updof – w limitowanym zakresie do wysokości 2280 zł w roku podatkowym. Jeżeli dopłata w 2013 r. przekroczy kwotę 2280 zł, to od nadwyżki ponad tę kwotę jednostka będąca płatnikiem, jako były pracodawca, ma obowiązek pobrać zryczałtowany podatek w wysokości 10% należności (art. 30 ust. 1 pkt 4 updof). Pobrany podatek jednostka będzie miała obowiązek wykazać w deklaracji rocznej PIT-8AR, składanej do 31 stycznia 2014 r. (art. 41 ust. 1, 4, 7 i art. 42 ust. 1a updof). Jednostka nie przekazuje natomiast byłemu pracownikowi (emerytowi lub renciście), który otrzymał świadczenie w kwocie podlegającej opodatkowaniu, żadnej informacji podatkowej – z uwagi na to, że podatek zryczałtowany został już pobrany, a przychodów opodatkowanych w formie zryczałtowanej nie łączy się z przychodami z innych źródeł.

Zobacz również: Forum

Warunki regulaminu uprawniające do korzystania ze świadczeń zakładowego funduszu świadczeń socjalnych zostały szczegółowo opisane w RB nr 1/2013.

Podstawa prawna
● art. 7 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 38, 67, 78, art. 30, art. 38 ust. 1a, art. 41 ust. 1, 4 i 7, art. 39 ust. 1, art. 42 ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2012 r. poz. 1540).

Agnieszka Zawadzka
prawnik specjalizujący się w podatku dochodowym od osób fizycznych, współpracownik biura doradztwa podatkowego

Księgowość budżetowa
Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2024-2027
30 kwi 2024

Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2024-2027 został przyjęty przez rząd. Dokument przedstawia wstępną prognozę podstawowych wielkości makroekonomicznych i stanowi podstawę przygotowania projektu ustawy budżetowej na kolejny rok budżetowy.

Biała Księga finansów publicznych. Ministerstwo Finansów wydało alarmujący komunikat
29 kwi 2024

W latach 2016-2023 finanse publiczne były obciążone niejawnością i brakiem przejrzystości. Wyprowadzano wydatki poza budżet państwa, ograniczano informacje o stanie finansów oraz nie stosowano standardów jawności danych publicznych. Około 80% wydatków realizowano poza budżetem, co umożliwiało uniknięcie parlamentarnej i społecznej kontroli. Wydatki funduszy Banku Gospodarstwa Krajowego były ponad 7-krotnie wyższe niż w 2015 roku, a dodatkowe koszty obsługi długu wynosiły miliardy złotych - informuje Ministerstwo Finansów.

Rząd zajmie się wieloletnim planem finansowym państwa
29 kwi 2024

"We wtorek Rada Ministrów zajmie się wieloletnim planem finansowym państwa" – powiedział podczas spotkania z dziennikarzami minister finansów Andrzej Domański.

Zagrożenie wypłat bonu energetycznego od 1 lipca 2024 r. Zablokowane urzędy?
27 kwi 2024

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informuje o ryzyku "zakorkowania" się urzędów w związku z wprowadzeniem bonu energetycznego oraz ryzyku utraty płynności przyznawania przez gminy świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego. 

Podwyżka opłat za wodę o 14,99%. Weryfikacja dopiero, gdy podwyżka będzie o 15% [Przykład]
24 kwi 2024

To efekt zmiany w prawie zdejmującej kontrolę nad gminami w zakresie podnoszenia opłat za wodę i odprowadzanie ścieków.

Dodatek również dla rodzin zastępczych zawodowych. W planach kwota 1000 zł brutto
24 kwi 2024

Projekt, którym zajmuje się Sejm, zakłada przyznanie dodatków do wynagrodzeń dla osób, które pełnią funkcję rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzą rodzinne domy dziecka. Dodatek ma być wypłacony od 1 lipca 2024 r.

Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury
16 kwi 2024

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?
27 mar 2024

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł
25 mar 2024

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi
25 mar 2024

Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

pokaż więcej
Proszę czekać...