Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

Izabela Motowilczuk
magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej, autor licznych publikacji z zakresu finansów i rachunkowości jednostek sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych jednostek organizacyjnych
rozwiń więcej
Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników / shutterstock

W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

Nieprawidłowość

Wójt gminy nie określił w regulaminie wynagradzania urzędu miejskiego szczegółowych warunków wynagradzania pracowników samorządowych, w tym maksymalnego wynagrodzenia zasadniczego. Pracownicy urzędu mieli ustalane wynagrodzenie zasadnicze w kwocie minimalnej, podanej w załączniku do rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Poza tym otrzymywali dodatki specjalne i dodatki stażowe – na zasadach określonych w ustawie o pracownikach samorządowych.

Infor.pl prezentuje fragment odpowiedzi wyjaśniającej jakie jest prawidłowe postępowanie. Artykuł pochodzi z 

"Gazeta Samorządu i Administracji"

Prawidłowe postępowanie

(…) W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej. W ramach tych granic pracodawca określa wynagrodzenie zasadnicze dla pracowników zatrudnionych na tym stanowisku – przy czym powinno się ono różnić kwotowo, gdy pracownicy ci mają różne kwalifikacje zawodowe.

Przegląd prasy i portali na INFOR.PL Subskrybuj nas na YOUTUBE!

Przykład

Na stanowisku starszego specjalisty w urzędzie gminy zatrudniono dwóch pracowników:

  • pracownika X – który spełnia minimalne wymagania kwalifikacyjne (wykształcenie średnie kierunkowe oraz 5 lat stażu pracy w jednostce na stanowiskach młodszego specjalisty i specjalisty),

  • pracownika Y – który ma wyższe kwalifikacje od minimalnych (wykształcenie wyższe kierunkowe i 15 lat pracy, w tym ostatnie 5 lat na stanowisku starszego specjalisty).

Pracownik Y ma wyższe kwalifikacje zawodowe niż pracownik X. Wynagrodzenie zasadnicze tych dwóch pracowników powinno więc się różnić – stosownie do dyspozycji art. 36 ust. 1 u.p.s. Pracownik Y powinien mieć wyższe wynagrodzenie zasadnicze, ponieważ ma wyższe kwalifikacje, wynikające z posiadania wyższego wykształcenia i dłuższego stażu pracy – owocującego większym doświadczeniem w wykonywaniu danej pracy. To z kolei przekłada się na to, że pracownik Y wykonuje pracę lepiej, dokładniej i szybciej. Jest też w stanie podołać w krótkim czasie nawet bardzo złożonym zadaniom, czego nie zrobi pracownik X, ponieważ jego doświadczenie jest zbyt małe. Ze względu na niższe wykształcenie i mniejsze doświadczenie zawodowe albo nie podoła on zadaniom złożonym bez pomocy ze strony innych pracowników (np. będzie potrzebował opinii przełożonego lub radcy prawnego tam, gdzie pracownik bardziej doświadczony zna już sam zagadnienie), albo wykona zadanie sam, ale będzie potrzebował dużo więcej czasu na samodzielne znalezienie rozwiązania (w tym na pogłębioną analizę stanu faktycznego, przepisów, orzecznictwa). Te różnice powinny zaleźć odzwierciedlenie w „wycenie” wartości pracy świadczonej przez tych dwóch pracowników.

Usunięcie nieprawidłowości w tym przypadku wymaga od wójta gminy, aby:

  1. ustalił w regulaminie wynagradzania szczegółowe warunki wynagradzania pracowników samorządowych – w tym maksymalne wynagrodzenie zasadnicze stosowane na poszczególnych stanowiskach pracy (w powiązaniu z tzw. kategorią zaszeregowania pracowników),

  2. przeanalizował angaże pracowników, a następnie zróżnicował wysokość wynagrodzenia zasadniczego pracowników z uwzględnieniem ich kwalifikacji zawodowych oraz wartości pracy, jaką wykonują – przyznając pracownikom o wyższych kwalifikacjach wynagrodzenie zasadnicze wyższe od minimalnego.

Izabela Motowilczuk

 

 

Księgowość budżetowa
Problem dofinansowania dojazdu niepełnosprawnego dziecka do przedszkola w innej gminie. Odpowiedź MEN
07 maja 2024

W opinii Ministerstwa Edukacji Narodowej określenie „najbliższej placówki oświatowej” dotyczy jednostek oświatowych, które mają możliwość realizacji wszystkich zaleceń zawartych odpowiednio w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego lub w orzeczeniu o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.

Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2024-2027
30 kwi 2024

Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2024-2027 został przyjęty przez rząd. Dokument przedstawia wstępną prognozę podstawowych wielkości makroekonomicznych i stanowi podstawę przygotowania projektu ustawy budżetowej na kolejny rok budżetowy.

Biała Księga finansów publicznych. Ministerstwo Finansów wydało alarmujący komunikat
29 kwi 2024

W latach 2016-2023 finanse publiczne były obciążone niejawnością i brakiem przejrzystości. Wyprowadzano wydatki poza budżet państwa, ograniczano informacje o stanie finansów oraz nie stosowano standardów jawności danych publicznych. Około 80% wydatków realizowano poza budżetem, co umożliwiało uniknięcie parlamentarnej i społecznej kontroli. Wydatki funduszy Banku Gospodarstwa Krajowego były ponad 7-krotnie wyższe niż w 2015 roku, a dodatkowe koszty obsługi długu wynosiły miliardy złotych - informuje Ministerstwo Finansów.

Rząd zajmie się wieloletnim planem finansowym państwa
29 kwi 2024

"We wtorek Rada Ministrów zajmie się wieloletnim planem finansowym państwa" – powiedział podczas spotkania z dziennikarzami minister finansów Andrzej Domański.

Zagrożenie wypłat bonu energetycznego od 1 lipca 2024 r. Zablokowane urzędy?
27 kwi 2024

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informuje o ryzyku "zakorkowania" się urzędów w związku z wprowadzeniem bonu energetycznego oraz ryzyku utraty płynności przyznawania przez gminy świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego. 

Podwyżka opłat za wodę o 14,99%. Weryfikacja dopiero, gdy podwyżka będzie o 15% [Przykład]
24 kwi 2024

To efekt zmiany w prawie zdejmującej kontrolę nad gminami w zakresie podnoszenia opłat za wodę i odprowadzanie ścieków.

Dodatek również dla rodzin zastępczych zawodowych. W planach kwota 1000 zł brutto
24 kwi 2024

Projekt, którym zajmuje się Sejm, zakłada przyznanie dodatków do wynagrodzeń dla osób, które pełnią funkcję rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzą rodzinne domy dziecka. Dodatek ma być wypłacony od 1 lipca 2024 r.

Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury
16 kwi 2024

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?
27 mar 2024

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł
25 mar 2024

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

pokaż więcej
Proszę czekać...