Dojazd wójta do pracy samochodem służbowym

Tomasz Król
prawnik - prawo sektora publicznego, prawo cywilne, gospodarcze, prawo administracyjne, podatki
rozwiń więcej
Dojazd wójta do pracy samochodem służbowym / Materiały prasowe Toyota
Dojazd wójta do pracy samochodem służbowym. Wykorzystywanie samochodu służbowego do przejazdu z miejsca zamieszkania przez wójta gminy do miejsca wykonywania pracy i odwrotnie (garażowanie nocą w miejscu zamieszkania) nie stanowi nieodpłatnego świadczenia. Wartość tego świadczenia nie powinna być zaliczana do przychodu ze stosunku pracy wójta gminy.

W interpretacji indywidualnej z 29 listopada 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (nr 0112-KDIL2-1.4011.910.2021.1.MKA) stwierdził, że jeżeli przejazdy te odbywają się wyłącznie w celach służbowych, dla których to powierzony został wójtowi gminy samochód służbowy, to nie rozpoznajemy nieodpłatnego świadczenie w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem wartość tego świadczenia nie powinna być zaliczana do przychodu ze stosunku pracy wójta gminy.

Dojazd wójta do pracy - stan faktyczny sprawy

Wójt gminy wykonuje przejazdy samochodem służbowym zakupionym na własność przez gminę na trasie miejsce zamieszkania - miejsce wykonywania pracy i odwrotnie. Miejsce zamieszkania wójta znajduje się w oddaleniu od siedziby urzędu gminy, ale w obrębie tej samej gminy. Wójt musi wykazywać pełną gotowość do wykonywania swoich obowiązków w różnych porach dnia. Przy urzędzie gminy znajdują się ogólnodostępne stanowiska parkingowe, które tylko częściowo są objęte zasięgiem kamer. W tym zakresie nie ma osobno wyznaczonego miejsca parkingowego do parkowania samochodu służbowego. Dostęp do samochodu służbowego możliwy jest bezpośrednio z ulicy. Zostawianie samochodu na noc na parkingu przy urzędzie gminy wiąże się ze znacznym ryzykiem. Na parking może teoretycznie dostać się każda z osób.

Dojazd wójta do pracy samochodem – trzeba uwzględnić kodeks pracy

Rozstrzygając, że w tym stanie faktycznym nie pobiera się podatku PIT od nieodpłatnych świadczeń, organ podatkowy wskazał, że przepisy dotyczące określania przychodu ze stosunku pracy, w szczególności dotyczące innych nieodpłatnych świadczeń, należy rozpatrywać w kontekście przepisów obowiązujących pracowników, określających m.in. zasady użytkowania i dbania o powierzone pracownikom mienie. Jak wynika z dyspozycji art. 124 § 2 Kodeksu pracy, pracownik odpowiada w pełnej wysokości również za szkodę w mieniu powierzonym mu z obowiązkiem zwrotu albo do wyliczenia się. Z powyższego wynika, że realizacja obowiązków służbowych przez pracownika nie może generować dla tego pracownika dodatkowego przychodu ze stosunku pracy.

Dojazd wójta do pracy samochodem - ważny jest regulamin użytkowania samochodu służbowego w urzędzie gminy

Z przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że pracownik (wójt gminy), otrzymał do używania - na podstawie regulaminu użytkowania samochodu służbowego w urzędzie gminy - samochód służbowy i jest on zobowiązany do korzystania z przekazanego pojazdu zgodnie z jego przeznaczeniem, czyli do celów służbowych, związanych ze świadczeniem pracy oraz innych związanych z tym zadań. Wójt gminy wykonuje między innymi przejazdy samochodem służbowym na trasie miejsce zamieszkania - miejsce wykonywania pracy i odwrotnie. Charakter pracy, zadań służbowych wójta gminy wymaga od niego pełnej gotowości. Parkowanie (garażowanie) samochodu w miejscu zamieszkania wójta gminy ma na celu zapewnić mu mobilność oraz dyspozycyjność w wykonywaniu obowiązków służbowych i jednocześnie umożliwić sprawowanie nadzoru nad powierzonym samochodem.

Dojazd wójta do pracy samochodem - stanowisko fiskusa

Organ podatkowy uznał, że używanie samochodu służbowego służyć będzie wójtowi gminy w celach związanych z wykonywaniem powierzonych obowiązków (wykonywaniem zadań służbowych). W przedmiotowej sprawie nie otrzyma on żadnej korzyści majątkowej kosztem gminy. Korzystanie bowiem z samochodu służbowego przez Wójta Gminy, wobec którego ze względu na specyfikę wykonywanych zadań oczekuje się pełnej gotowości, dyspozycyjności i mobilności, nie może zostać uznane za nieodpłatne świadczenie.

interpretacja indywidualna z 29 listopada 2021 r. (nr 0112-KDIL2-1.4011.910.2021.1.MKA)

art. 124 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1320 ze zm.

art. 12 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.

Księgowość budżetowa
Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2024-2027
30 kwi 2024

Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2024-2027 został przyjęty przez rząd. Dokument przedstawia wstępną prognozę podstawowych wielkości makroekonomicznych i stanowi podstawę przygotowania projektu ustawy budżetowej na kolejny rok budżetowy.

Biała Księga finansów publicznych. Ministerstwo Finansów wydało alarmujący komunikat
29 kwi 2024

W latach 2016-2023 finanse publiczne były obciążone niejawnością i brakiem przejrzystości. Wyprowadzano wydatki poza budżet państwa, ograniczano informacje o stanie finansów oraz nie stosowano standardów jawności danych publicznych. Około 80% wydatków realizowano poza budżetem, co umożliwiało uniknięcie parlamentarnej i społecznej kontroli. Wydatki funduszy Banku Gospodarstwa Krajowego były ponad 7-krotnie wyższe niż w 2015 roku, a dodatkowe koszty obsługi długu wynosiły miliardy złotych - informuje Ministerstwo Finansów.

Rząd zajmie się wieloletnim planem finansowym państwa
29 kwi 2024

"We wtorek Rada Ministrów zajmie się wieloletnim planem finansowym państwa" – powiedział podczas spotkania z dziennikarzami minister finansów Andrzej Domański.

Zagrożenie wypłat bonu energetycznego od 1 lipca 2024 r. Zablokowane urzędy?
27 kwi 2024

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informuje o ryzyku "zakorkowania" się urzędów w związku z wprowadzeniem bonu energetycznego oraz ryzyku utraty płynności przyznawania przez gminy świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego. 

Podwyżka opłat za wodę o 14,99%. Weryfikacja dopiero, gdy podwyżka będzie o 15% [Przykład]
24 kwi 2024

To efekt zmiany w prawie zdejmującej kontrolę nad gminami w zakresie podnoszenia opłat za wodę i odprowadzanie ścieków.

Dodatek również dla rodzin zastępczych zawodowych. W planach kwota 1000 zł brutto
24 kwi 2024

Projekt, którym zajmuje się Sejm, zakłada przyznanie dodatków do wynagrodzeń dla osób, które pełnią funkcję rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzą rodzinne domy dziecka. Dodatek ma być wypłacony od 1 lipca 2024 r.

Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury
16 kwi 2024

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?
27 mar 2024

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł
25 mar 2024

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi
25 mar 2024

Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

pokaż więcej
Proszę czekać...