Jak rozliczyć VAT od serwera zakupionego do kopania kryptowalut

Jak rozliczyć VAT od serwera zakupionego do kopania kryptowalut / Shutterstock
Podatnik KPiR + VAT kupił w Czechach serwer danych (koparka kryptowalut) za 400.000,00 PLN. Faktura bez VAT, obaj podatnicy mają VAT UE. Urządzenie ma służyć do "kopania" kryptowalut. Czy zakup należy rozliczyć jako WNT i naliczyć VAT należny bez rozliczania/odliczania VAT-u naliczonego? Jaka będzie wartość środka trwałego, czy powiększyć wartość o nieodliczony VAT (vat nie był płacony)?

VAT na serwery do kryptowalut

ODPOWIEDŹ

Jeżeli po spełnieniu określonych warunków, a w szczególności jeżeli w efekcie zakupu nabyty serwer danych ma zostać przemieszczony z Czech do Polski, w związku ze wskazanym zakupem podatnik obowiązany jest rozpoznać wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Jedną z czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT jest wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju (zob. art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT). Aby doszło do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów konieczne jest co do zasady aby:

1) doszło do nabycia prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz (zob. art. 9 ust. 1 ustawy o VAT), oraz

2) stronami transakcji byli podatnicy (zob. art. 9 ust. 2 ustawy o VAT),

3) nie miało zastosowania żadne z określonych przepisami art. 10 ustawy o VAT wyłączeń występowania wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.

Jeżeli warunki te są w przedstawionej sytuacji spełnione (w szczególności jeżeli w efekcie zakupu nabyty serwer danych ma zostać przemieszczony z Czech do Polski, ewentualnie do jeszcze innego państwa członkowskiego), w związku ze wskazanym zakupem podatnik obowiązany jest rozpoznać wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Przy czym w związku z tym, że przedmiotowego serwera podatnik nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (ani innych dających prawo do odliczenia), podatku należnego z tytułu tego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów podatnik nie będzie uprawniony odliczyć jako podatku naliczonego (zob. art. 86 ust. 1 i 8 ustawy o VAT).

Wskazać jednocześnie pragnę, że z początkiem 2019 r. do ustaw o podatku dochodowym, w tym do ustawy o PIT, dodane zostały przepisy kompleksowo regulujące kwestie opodatkowania dochodów uzyskanych z obrotu walutami wirtualnymi (czyli tzw. kryptowalutami).

Z przepisów tych wynika, że na gruncie ustawy o PIT przychody z obrotu walutami wirtualnymi stanowią przychody z kapitałów pieniężnych (zob. art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o PIT). Co do zasady, jest tak również, jeżeli podatnik osiąga te przychody w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wyjątek od tej zasady dotyczy jedynie podatników prowadzących działalność, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (np. podatników prowadzących giełdy walut wirtualnych czy kantory walut wirtualnych), u których przychody z obrotu walutami wirtualnymi stanowić będą jednak przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej (zob. art. 17 ust. 1g ustawy o PIT).

W mojej ocenie działalność polegająca na wydobywaniu kryptowalut nie mieści się w zakresie działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Uważam zatem, że uzyskiwane przez podatnika przychody ze sprzedaży „wykopanych” kryptowalut stanowią dla niego przychody z kapitałów pieniężnych, a nie przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej. W konsekwencji według mnie przedmiotowy serwer danych nie stanowi dla podatnika środka trwałych, gdyż nie stanowi składnika majątku wykorzystywanego przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą ani oddanego do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1 ustawy o PIT (zob. art. 22a ust. 1 ustawy o PIT).

Uważam zatem, że przedmiotowy serwer danych nie może zostać zaliczony przez podatnika do środków trwałych w prowadzonej działalności gospodarczej. W grę wchodzi jedynie uznanie kosztu jego zakupu za koszt uzyskania przychodów z obrotu walutami wirtualnymi (zob. wyrok WSA w Łodzi z dnia 21 lipca 2020 r. - I SA/Łd 285/20). Zastrzec jednak należy, że nie jest to kwestia oczywista (organy podatkowe jak na razie się na to nie zgadzają - zob. przykładowo interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 grudnia 2020 r. – sygn. 0115-KDIT1.4011.735.2020.1.MR oraz z dnia 6 września 2021 r. – sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.539.2021.2.AP).

Tym niemniej na marginesie wskazać pragnę, że gdyby odrzucić to stanowisko i dopuścić uznanie przedmiotowego serwera danych jako środka trwałego w prowadzonej działalności gospodarczej, niepodlegający odliczeniu VAT z tytułu jego wewnątrzwspólnotowego nabycia powiększyłby jego wartość początkową jako środka trwałego. Wynika to z art. 22g ust. 3 ustawy o VAT, który nakazuje pomniejszać wartość początkową nabywanych środków trwałych o podatek od towarów i usług, jednak z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Podstawa prawna:

- art. 86 ust. 1 i 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2021 r. poz. 685)

Tomasz Krywan

Porada pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX 🡢

Księgowość budżetowa
Problem dofinansowania dojazdu niepełnosprawnego dziecka do przedszkola w innej gminie. Odpowiedź MEN
07 maja 2024

W opinii Ministerstwa Edukacji Narodowej określenie „najbliższej placówki oświatowej” dotyczy jednostek oświatowych, które mają możliwość realizacji wszystkich zaleceń zawartych odpowiednio w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego lub w orzeczeniu o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.

Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2024-2027
30 kwi 2024

Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2024-2027 został przyjęty przez rząd. Dokument przedstawia wstępną prognozę podstawowych wielkości makroekonomicznych i stanowi podstawę przygotowania projektu ustawy budżetowej na kolejny rok budżetowy.

Biała Księga finansów publicznych. Ministerstwo Finansów wydało alarmujący komunikat
29 kwi 2024

W latach 2016-2023 finanse publiczne były obciążone niejawnością i brakiem przejrzystości. Wyprowadzano wydatki poza budżet państwa, ograniczano informacje o stanie finansów oraz nie stosowano standardów jawności danych publicznych. Około 80% wydatków realizowano poza budżetem, co umożliwiało uniknięcie parlamentarnej i społecznej kontroli. Wydatki funduszy Banku Gospodarstwa Krajowego były ponad 7-krotnie wyższe niż w 2015 roku, a dodatkowe koszty obsługi długu wynosiły miliardy złotych - informuje Ministerstwo Finansów.

Rząd zajmie się wieloletnim planem finansowym państwa
29 kwi 2024

"We wtorek Rada Ministrów zajmie się wieloletnim planem finansowym państwa" – powiedział podczas spotkania z dziennikarzami minister finansów Andrzej Domański.

Zagrożenie wypłat bonu energetycznego od 1 lipca 2024 r. Zablokowane urzędy?
27 kwi 2024

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informuje o ryzyku "zakorkowania" się urzędów w związku z wprowadzeniem bonu energetycznego oraz ryzyku utraty płynności przyznawania przez gminy świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego. 

Podwyżka opłat za wodę o 14,99%. Weryfikacja dopiero, gdy podwyżka będzie o 15% [Przykład]
24 kwi 2024

To efekt zmiany w prawie zdejmującej kontrolę nad gminami w zakresie podnoszenia opłat za wodę i odprowadzanie ścieków.

Dodatek również dla rodzin zastępczych zawodowych. W planach kwota 1000 zł brutto
24 kwi 2024

Projekt, którym zajmuje się Sejm, zakłada przyznanie dodatków do wynagrodzeń dla osób, które pełnią funkcję rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzą rodzinne domy dziecka. Dodatek ma być wypłacony od 1 lipca 2024 r.

Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury
16 kwi 2024

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?
27 mar 2024

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł
25 mar 2024

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

pokaż więcej
Proszę czekać...