Wydatki strukturalne w ewidencji księgowej państwowej jednostki budżetowej

Agnieszka Jeżewska
rozwiń więcej
Wydatki strukturalne./ Fot. Fotolia / Fotolia
Kierownicy państwowych jednostek budżetowych powinni prowadzić dodatkową ewidencję wydatków odnośnie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych, umożliwiającą ustalenie wysokości poniesionych wydatków na cele strukturalne, w tym ze środków funduszy strukturalnych.

Zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, wydatki publiczne klasyfikuje się według  klasyfikacji określającej kody wydatków strukturalnych. Szczegółową klasyfikację wydatków określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych.

Kierownicy państwowych jednostek budżetowych powinni prowadzić dodatkową ewidencję wydatków odnośnie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych, umożliwiającą ustalenie wysokości poniesionych wydatków na cele strukturalne, w tym ze środków funduszy strukturalnych.

Przy prowadzeniu rachunkowości w jednostkach budżetowych należy pamiętać, że zakładowy plan kont (element polityki rachunkowości) powinien zapewniać możliwość sporządzania sprawozdań, do których dana jednostka jest zobligowana.

Ustawodawca poprzez załącznik Nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej wskazał na konto pozabilansowe 975 „ Wydatki strukturalne”, określając, że służy ono do ewidencji wartości zrealizowanych wydatków strukturalnych w jednostkach, w których ewidencja wydatków strukturalnych nie jest uwzględniona w ewidencji analitycznej prowadzonej do kont bilansowych.

Zobacz również: Podsumowanie za 2013 r. w zakresie wydatków strukturalnych

Ewidencja powinna  być dokonywana według klasyfikacji wydatków strukturalnych, a jej organizacja ma zapewnić wykazanie wydatków strukturalnych w odpowiednim sprawozdaniu.

W algorytmie budowy analityki do konta 975 praktyką jest już inkorporowanie kodów wskazanych przez Ministra Finansów poprzez stosowne rozporządzenie. Zapewni nam to nie tylko przejrzyste prowadzenie ksiąg rachunkowych, ale  i w znacznym stopniu ułatwi skuteczne wywiązanie się z obowiązków sprawozdawczych.

W przypadku wydatku poniesionego przez państwową jednostkę budżetową w obszarze II „Społeczeństwo  informatyczne”, analityka do konta pozabilansowego 975 przyjmie postać: Konto 975-2-10 „Wydatki strukturalne - Infrastruktura telekomunikacyjna, w tym sieci szerokopasmowe”. Zostaną tu zakwalifikowane wydatki związane z realizacją operacji mających na celu rozwój infrastruktury telekomunikacyjnej służącej prowadzeniu działalności o funkcjach społecznych, edukacyjnych kulturalnych, gospodarczych, obejmujących roboty oraz wyposażenie  w środki i zasoby z zakresu tworzenia szerokopasmowych i bezpiecznych sieci współdziałających ze szkieletowymi sieciami regionalnymi lub krajowymi.

Ponadto klasyfikacji na konto 975-2-10 będą podlegały wydatki związane z :

  • przygotowaniem dokumentacji niezbędnej do przeprowadzenia operacji;
  • zagospodarowaniem otoczenia przyległego;
  • realizacją projektów pilotażowych;
  •  przeprowadzeniem standardowych działań informacyjno-promocyjnych oraz operacji mainstreaming.

Dalej zaś:
Konto 975-2-11  - „Wydatki strukturalne-Technologie informacyjne i komunikacyjne"
Konto 975-2-12 - „Wydatki strukturalne-technologie informacyjne i komunikacyjne ( sieci TEN-ICT"
Konto 975-2-13 -  „Wydatki strukturalne-Usługi i aplikacje dla obywateli"
Konto 975-2-14 - „Wydatki strukturalne- Usługi i aplikacje dla MŚP"
Konto 975-2-15 - „Wydatki strukturalne- Inne działania-poprawa dostępu MŚP do TIK"

Pamiętajmy również o bieżącym ujmowaniu wydatków zapisami na koncie 975. Sprawą prejudycjalną jest zatem właściwy opis dokumentu, stanowiącego podstawę kwalifikacji wydatku np. faktury zakupu.

Weryfikacji co do klasyfikacji wydatku należy poddać każdy wydatek. W zależności od przyjętych w jednostce rozwiązań łączyć się to będzie albo z opieczętowaniem stosowną pieczęcią każdego dokumentu (w takim przypadku dowody dokumentujące wydatek, których nie zakwalifikowano do wydatków strukturalnych opisane zostaną kodem 0), bądź ze wskazaniem poprzez stosowny zapis tylko tych wydatków, którym można zgodnie
z obowiązującymi przepisami przypisać kod wydatku strukturalnego.

Tak opisany dokument stanie się podstawą dokonania zapisu w księgach rachunkowych jednostki poprzez ujęcie na koncie 975.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r., poz. 885 z późn. zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz.U. z 2010 r., nr 44 poz. 255)

Polecamy serwis INFORRB: Rachunkowość budżetowa

Księgowość budżetowa
Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2024-2027
30 kwi 2024

Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2024-2027 został przyjęty przez rząd. Dokument przedstawia wstępną prognozę podstawowych wielkości makroekonomicznych i stanowi podstawę przygotowania projektu ustawy budżetowej na kolejny rok budżetowy.

Biała Księga finansów publicznych. Ministerstwo Finansów wydało alarmujący komunikat
29 kwi 2024

W latach 2016-2023 finanse publiczne były obciążone niejawnością i brakiem przejrzystości. Wyprowadzano wydatki poza budżet państwa, ograniczano informacje o stanie finansów oraz nie stosowano standardów jawności danych publicznych. Około 80% wydatków realizowano poza budżetem, co umożliwiało uniknięcie parlamentarnej i społecznej kontroli. Wydatki funduszy Banku Gospodarstwa Krajowego były ponad 7-krotnie wyższe niż w 2015 roku, a dodatkowe koszty obsługi długu wynosiły miliardy złotych - informuje Ministerstwo Finansów.

Rząd zajmie się wieloletnim planem finansowym państwa
29 kwi 2024

"We wtorek Rada Ministrów zajmie się wieloletnim planem finansowym państwa" – powiedział podczas spotkania z dziennikarzami minister finansów Andrzej Domański.

Zagrożenie wypłat bonu energetycznego od 1 lipca 2024 r. Zablokowane urzędy?
27 kwi 2024

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informuje o ryzyku "zakorkowania" się urzędów w związku z wprowadzeniem bonu energetycznego oraz ryzyku utraty płynności przyznawania przez gminy świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego. 

Podwyżka opłat za wodę o 14,99%. Weryfikacja dopiero, gdy podwyżka będzie o 15% [Przykład]
24 kwi 2024

To efekt zmiany w prawie zdejmującej kontrolę nad gminami w zakresie podnoszenia opłat za wodę i odprowadzanie ścieków.

Dodatek również dla rodzin zastępczych zawodowych. W planach kwota 1000 zł brutto
24 kwi 2024

Projekt, którym zajmuje się Sejm, zakłada przyznanie dodatków do wynagrodzeń dla osób, które pełnią funkcję rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzą rodzinne domy dziecka. Dodatek ma być wypłacony od 1 lipca 2024 r.

Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury
16 kwi 2024

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?
27 mar 2024

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł
25 mar 2024

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi
25 mar 2024

Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

pokaż więcej
Proszę czekać...