Nowe zasady konfiguracji poczty elektronicznej w samorządach

Nowe zasady konfiguracji poczty elektronicznej w samorządach / Shutterstock

Podmioty publiczne zostaną zobowiązane do korzystania z poczty elektronicznej wykorzystującej trzy, określone mechanizmy uwierzytelniania, będą też mogły złożyć wniosek, by wpisać swoje telefony do wykazu numerów służących wyłącznie do odbierania połączeń - zakłada rządowy projekt ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej, który właśnie trafił do Sejmu.

Zgodnie z rządową propozycją, podmioty publiczne "będą obowiązane do korzystania z poczty elektronicznej wykorzystującej mechanizmy uwierzytelniania SPF, DKIM oraz DMARC".

Nowe zasady konfiguracji poczty elektronicznej w samorządach

W ocenie skutków regulacji zapewniono, że proponowane rozwiązania nie spowodują dodatkowych skutków finansowych dla sektora finansów publicznych, w tym budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

"Należy podkreślić, że obowiązki związane z konfiguracją poczty elektronicznej nie będą wymagały zatrudnienia nowych pracowników. Tego typu zmiana wymaga maksymalnie kilku dni roboczych osób zajmujących się administrowaniem pocztą elektroniczną" - czytamy w uzasadnieniu projektu.

Według autorów projektu, nałożenie obowiązków dotyczących określonego uwierzytelniania poczty elektronicznej "efektywnie przełoży się na zmniejszenie liczby incydentów związanych z phishingiem stosowanym wobec użytkowników poczty elektronicznej, a w szczególności pracowników podmiotów publicznych, którzy są wysoce narażeni na phishing z uwagi na pełnione przez nich funkcje".

"Dzięki wprowadzonym rozwiązaniom zmniejszy się także liczba oszustw związanych z podszywaniem się pod inne instytucje przy wysyłaniu wiadomości email" - czytamy w uzasadnieniu projektu.

Kontrolę realizacji nowych obowiązków przez podmioty publiczne będzie sprawować Prezes Urządu Komunikacji Elektronicznej.

Poczta elektroniczna - metody uwierzytelniania wieloskładnikowego 

Projekt przewiduje ponadto, że dostawcy poczty elektronicznej dla podmiotu publicznego będą musieli oferować możliwość stosowania metod uwierzytelniania wieloskładnikowego. Chodzi o to, że obecnie do korzystania z poczty elektronicznej powszechnie wykorzystywane jest uwierzytelnianie jednoskładnikowe, za pomocą loginu i hasła.

"Jest ono niewystarczające. Przestępcy mogą użyć wielu rodzajów cyberataków w celu uzyskania dostępu do konta poczty elektronicznej – np. ataki typu brute force czy phishing. Często użytkownicy poczty elektronicznej korzystają z 32 bardzo podobnych haseł, co osłabia ich skuteczność. Dlatego wiele organizacji zajmujących się cyberbezpieczeństwem zaleca stosowanie uwierzytelniania wieloskładnikowego" - czytamy w uzasadnieniu regulacji.

Wyróżnia się trzy rodzaje składników uwierzytelniania: 

1) coś co wiesz – np. hasło lub numer PIN; 

2) coś, co posiadasz – karty inteligentne, tokeny, urządzenia kryptograficzne; 

3) coś, czym jesteś – odciski palców, wizerunek, głos.

Podmiot publiczny - zgodnie z projektem nie będzie miał obowiązku korzystanie z metody uwierzytelniania wieloskładnikowego, istotne jest jedynie aby dostawca poczty elektronicznej dawał możliwość skorzystania z takiej usługi.

Projektodawcy przestrzegają bowiem, że podmioty publiczne są szczególnie zagrożone atakami ukierunkowanymi na przejęcie dostępu do poczty elektronicznej.

"Realizują one każdego dnia wiele zadań publicznych na rzecz obywateli. Przejęcie przez przestępców dostępu do poczty elektronicznej tych podmiotów może w znaczący sposób utrudnić realizację zadań oraz narazić dane o obywatelach na upublicznienie. Z tego powodu proponuje się nałożenie obowiązku po stronie dostawcy poczty elektronicznej dla podmiotu publicznego, aby oferował pocztę elektroniczną z możliwością stosowania metod uwierzytelniania wieloskładnikowego" - czytamy.

Wykazu numerów służących wyłącznie do odbierania połączeń głosowych

Projektowana regulacja zakłada ponadto, że jednostki sektora finansów publicznych czyli m.in. JST oraz ich związki, samorządowe zakłady budżetowe, czy instytucje kultury, będą uprawnione do złożenia wniosku o wpis swojego numeru do wykazu numerów służących wyłącznie do odbierania połączeń głosowych.

Wykaz takich numerów prowadził będzie Urząd Komunikacji Elektronicznej.

"Rozwiązanie to ograniczy możliwość podszywania się oszustów pod numery infolinii urzędów czy innych podmiotów. Chodzi tutaj o to, aby połączenie było inicjowane tylko w jednym kierunku przez np. konsumenta, który ze swojego numeru dzwoni na numer infolinii np. banku" - czytamy w uzasadnieniu projektu. 

 

Księgowość budżetowa
Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2024-2027
30 kwi 2024

Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2024-2027 został przyjęty przez rząd. Dokument przedstawia wstępną prognozę podstawowych wielkości makroekonomicznych i stanowi podstawę przygotowania projektu ustawy budżetowej na kolejny rok budżetowy.

Biała Księga finansów publicznych. Ministerstwo Finansów wydało alarmujący komunikat
29 kwi 2024

W latach 2016-2023 finanse publiczne były obciążone niejawnością i brakiem przejrzystości. Wyprowadzano wydatki poza budżet państwa, ograniczano informacje o stanie finansów oraz nie stosowano standardów jawności danych publicznych. Około 80% wydatków realizowano poza budżetem, co umożliwiało uniknięcie parlamentarnej i społecznej kontroli. Wydatki funduszy Banku Gospodarstwa Krajowego były ponad 7-krotnie wyższe niż w 2015 roku, a dodatkowe koszty obsługi długu wynosiły miliardy złotych - informuje Ministerstwo Finansów.

Rząd zajmie się wieloletnim planem finansowym państwa
29 kwi 2024

"We wtorek Rada Ministrów zajmie się wieloletnim planem finansowym państwa" – powiedział podczas spotkania z dziennikarzami minister finansów Andrzej Domański.

Zagrożenie wypłat bonu energetycznego od 1 lipca 2024 r. Zablokowane urzędy?
27 kwi 2024

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informuje o ryzyku "zakorkowania" się urzędów w związku z wprowadzeniem bonu energetycznego oraz ryzyku utraty płynności przyznawania przez gminy świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego. 

Podwyżka opłat za wodę o 14,99%. Weryfikacja dopiero, gdy podwyżka będzie o 15% [Przykład]
24 kwi 2024

To efekt zmiany w prawie zdejmującej kontrolę nad gminami w zakresie podnoszenia opłat za wodę i odprowadzanie ścieków.

Dodatek również dla rodzin zastępczych zawodowych. W planach kwota 1000 zł brutto
24 kwi 2024

Projekt, którym zajmuje się Sejm, zakłada przyznanie dodatków do wynagrodzeń dla osób, które pełnią funkcję rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzą rodzinne domy dziecka. Dodatek ma być wypłacony od 1 lipca 2024 r.

Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury
16 kwi 2024

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?
27 mar 2024

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł
25 mar 2024

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi
25 mar 2024

Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

pokaż więcej
Proszę czekać...