Powiat, jako jednostka sektora finansów publicznych, podlega szczególnym rygorom zamawiania świadczeń, zawierania umów, zaciągania zobowiązań. Jednak przedmiotem niniejszego opracowania nie są szeroko rozumiane zasady kreowania stosunków cywilnoprawnych z udziałem powiatu i jego jednostek organizacyjnych, a składanie oświadczeń woli w imieniu powiatu, reprezentacja przy zawieraniu umów oraz obsłudze ich wykonania. W praktyce bowiem pojawiają się niekiedy wątpliwości co do tego, jaka jest w takich procesach rola pracowników starostwa czy kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych powiatu uczestniczących w obsłudze formalnej, ale również praktyczna strona takich relacji cywilnoprawnych.
Powiatem jest lokalna wspólnota samorządowa tworzona przez mieszkańców powiatu (art. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym). Wskazanie na mieszkańców powiatu oznacza osoby zamieszkujące terytorium powiatu, gdyż pojęcie "powiat" oznacza również odpowiednie terytorium. Powiatowi przypisane są określone normatywnie zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Jego organem wykonawczym jest zarząd, w skład którego wchodzą: starosta, będący przewodniczącym zarządu, wicestarosta oraz pozostali członkowie. Co jednak ważne, zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy. W art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym zostało wprost wskazane, że powiat tworzy jednostki organizacyjne w celu wykonywania swoich zadań.
ZAPAMIĘTAJ!
Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.
(…)
Artykuł pochodzi z: „Rachunkowość Budżetowa”
Radosław Kowalski