Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

Adwokat Alicja Kociemba
Adwokat wpisany na listę Wielkopolskiej Izby Adwokackiej w Poznaniu oraz mediator sądowy wpisany na listę stałych mediatorów Sądu Okręgowego w Poznaniu. Prowadzi kancelarię adwokacką w Poznaniu – Kociemba Kancelaria Adwokacka.
rozwiń więcej
zawody medyczne / Shutterstock

Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

rozwiń >

Kto podlega wpisowi do rejestru?

Wpisowi do rejestru podlegają osoby wykonujące 15 zawodów objętych ustawą o niektórych zawodach medycznych, czyli:

  •  asystentka stomatologiczna, 

  • elektroradiolog, 

  • higienistka stomatologiczna, 

  • instruktor terapii uzależnień, 

  • opiekun medyczny,

  • optometrysta,

  • ortoptystka,

  • podiatra,

  • profilaktyk,

  • protetyk słuchu,

  • technik farmaceutyczny,

  • technik masażysta,

  • technik ortopeda,

  • technik sterylizacji medycznej,

  • terapeuta zajęciowy. 

Tzw. dietetyk kliniczny, czyli osoba wykonująca czynności zawodowe w zakresie planowania diety, prowadzenia konsultacji dietetycznych oraz udzielania porad edukacyjnych w ramach świadczeń gwarantowanych nie podlega wpisowi do rejestru – ustawa w tym zakresie nie dotyczy osoby wykonującej te czynności zawodowe.

Kiedy złożyć wniosek o wpis do rejestru? 

To zależy, czy jest się osobą, która spełnia wymagania do wykonywania zawodu w dacie wejścia w życie ustawy tj. w dniu 26 marca 2024 roku, czy dopiero zdobędzie je po tej dacie.  Jeśli dana osoba posiada już uprawnienia w dacie wejścia w życie ustawy, to może wykonywać zawód przez okres 1 roku (do 26 marca 2025 roku) bez wpisu. Jednak musi złożyć wniosek do rejestru nie później niż w okresie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy (do 26 września 2024 roku). 

Jeśli natomiast dana osoba uzyska wymagane kwalifikacje po dniu 26 marca 2024 roku (np. ukończy szkołę lub uczelnię), to będzie musiała uzyskać wpis zanim podejmie jakiekolwiek czynności zawodowe. Zawód medyczny będzie mogła wykonywać dopiero od dnia uzyskania wpisu. 

Do kogo złożyć wniosek i kto go rozpatrzy? 

Chociaż rejestr prowadzony jest przez Ministra Zdrowia, to rozpatrywaniem wniosków zajmować będzie się wojewoda.

 Wniosek o wpis do rejestru należy złożyć do:

  • wojewody właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby wykonującej zawód medyczny,

  • w przypadku gdy nie jest możliwe ustalenie właściwego wojewody - Wojewoda Mazowiecki

Wniosek będzie można złożyć tylko w formie elektronicznej oraz podpisać podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.

Szczegółowych informacji na temat wzoru wniosku oraz potrzebnych dokumentów należy szukać na stronach internetowych urzędów wojewódzkich. 

Przykład

Technik masażysta mieszka w Poznaniu i chce uzyskać wpis do rejestru - właściwy do złożenia wniosku będzie Wojewoda Wielkopolski.

Jeśli wniosek będzie prawidłowo złożony i opłacony, to wojewoda dokona wpisu do rejestru przez potwierdzenie danych zawartych we wniosku o wpis do rejestru i nadanie indywidualnego identyfikatora wpisu.

W przypadku braków formalnych wniosku, organ wezwie wnioskodawcę do uzupełnienia braków w terminie 21 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania. 

W przypadku odmowy wpisu (np. w przypadku niespełniania wymagań do wykonywania zawodu) wojewoda wyda decyzję administracyjną o odmowie wpisu. Od decyzji przysługuje odwołanie, a następnie skarga do sądu administracyjnego. 

Ile kosztuje wpis? 

Wniosek o wpis podlega opłacie w kwocie 100 złotych, którą wpłaca się na rachunek bankowy wskazany przez właściwego wojewodę. 

Wykreślenie lub zmiana danych w rejestrze nie będzie podlegać wpisowi. 

Wykonuję dwa zawody medyczne – czy mam uzyskać jeden wpis? 

Nie, należy złożyć wniosek i uzyskać wpis odrębnie dla każdego wykonywanego zawodu medycznego. 

Czy rejestr jest jawny? Kto będzie miał dostęp do rejestru?

Tak, rejestr jest jawny, ale tylko w zakresie niektórych informacji, które pozwolą na identyfikację danej osoby jako uprawnionej do wykonywania zawodu medycznego oraz aktualności jej wpisu. 

Jawne będą następujące dane: 

  • numer wpisu, 

  • indywidualny identyfikator wpisu, 

  • data wpisu,

  • nazwa wykonywanego zawodu medycznego, 

  • imię i nazwisko, 

  • nazwa i adres miejsca wykonywania zawodu medycznego oraz NIP lub REGON lub numer księgi rejestrowej lub unikalny identyfikator apteki lub punktu aptecznego, jeśli dotyczy, 

  • informacja o zawieszeniu uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego, 

  • informacja o zaprzestaniu wykonywania zawodu medycznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

  • informacja o wznowieniu wykonywania zawodu medycznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, 

  • datę utraty uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego wraz z podaniem przyczyny, 

  • informacja o tymczasowym zawieszeniu uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego albo o ograniczeniu zakresu czynności w jego wykonywaniu,

Powyższe dane będzie mógł sprawdzić każdy zainteresowany np. pacjent, potencjalny pracodawca. 

Zobacz także: Miały być rewolucyjne zmiany w sanatoriach. Resort rozwiewa nadzieje
Ważna zmiana w receptach na darmowe leki. Wielomiesięczne apele przyniosły skutek

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

oprac. Kinga Olszacka
rozwiń więcej
Księgowość budżetowa
Problem dofinansowania dojazdu niepełnosprawnego dziecka do przedszkola w innej gminie. Odpowiedź MEN
07 maja 2024

W opinii Ministerstwa Edukacji Narodowej określenie „najbliższej placówki oświatowej” dotyczy jednostek oświatowych, które mają możliwość realizacji wszystkich zaleceń zawartych odpowiednio w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego lub w orzeczeniu o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.

Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2024-2027
30 kwi 2024

Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2024-2027 został przyjęty przez rząd. Dokument przedstawia wstępną prognozę podstawowych wielkości makroekonomicznych i stanowi podstawę przygotowania projektu ustawy budżetowej na kolejny rok budżetowy.

Biała Księga finansów publicznych. Ministerstwo Finansów wydało alarmujący komunikat
29 kwi 2024

W latach 2016-2023 finanse publiczne były obciążone niejawnością i brakiem przejrzystości. Wyprowadzano wydatki poza budżet państwa, ograniczano informacje o stanie finansów oraz nie stosowano standardów jawności danych publicznych. Około 80% wydatków realizowano poza budżetem, co umożliwiało uniknięcie parlamentarnej i społecznej kontroli. Wydatki funduszy Banku Gospodarstwa Krajowego były ponad 7-krotnie wyższe niż w 2015 roku, a dodatkowe koszty obsługi długu wynosiły miliardy złotych - informuje Ministerstwo Finansów.

Rząd zajmie się wieloletnim planem finansowym państwa
29 kwi 2024

"We wtorek Rada Ministrów zajmie się wieloletnim planem finansowym państwa" – powiedział podczas spotkania z dziennikarzami minister finansów Andrzej Domański.

Zagrożenie wypłat bonu energetycznego od 1 lipca 2024 r. Zablokowane urzędy?
27 kwi 2024

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informuje o ryzyku "zakorkowania" się urzędów w związku z wprowadzeniem bonu energetycznego oraz ryzyku utraty płynności przyznawania przez gminy świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego. 

Podwyżka opłat za wodę o 14,99%. Weryfikacja dopiero, gdy podwyżka będzie o 15% [Przykład]
24 kwi 2024

To efekt zmiany w prawie zdejmującej kontrolę nad gminami w zakresie podnoszenia opłat za wodę i odprowadzanie ścieków.

Dodatek również dla rodzin zastępczych zawodowych. W planach kwota 1000 zł brutto
24 kwi 2024

Projekt, którym zajmuje się Sejm, zakłada przyznanie dodatków do wynagrodzeń dla osób, które pełnią funkcję rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzą rodzinne domy dziecka. Dodatek ma być wypłacony od 1 lipca 2024 r.

Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury
16 kwi 2024

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?
27 mar 2024

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł
25 mar 2024

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

pokaż więcej
Proszę czekać...