Należy odpowiedzieć sobie na pytanie, kto jest zobowiązany zapłacić właścicielowi parkingu, na którym stoją pojazdy usuwane przez starostwo powiatowe na koszt właściciela. Odpowiedź jest prosta, gdyż wynika ona wprost z art. 130a ust. 5f ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 z późń. zm.), tj. usuwanie pojazdów oraz prowadzenie parkingu strzeżonego dla pojazdów usuniętych w przypadkach, o których mowa w ust. 1-2, należy do zadań własnych powiatu. Starosta realizuje te zadania przy pomocy powiatowych jednostek organizacyjnych lub powierza ich wykonywanie zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych. Skoro starosta powierza właścicielowi parkingu wybranemu w drodze przetargu na zasadach ustawy Prawo o zamówieniach publicznych przechowywanie odholowywanych samochodów, zobowiązany jest mu zapłacić wynagrodzenie za tą usługę.
Zobacz również: Orzeczenie w sprawie indywidualnej interpretacji podatkowej na niekorzyść podatnika
Powstaje jednak problem w jaki sposób starostwo powiatowe zobowiązane jest zapłacić właścicielowi parkingu w/w wynagrodzenie. Czy ma zapłacić je z własnych środków, czy też może zobowiązać właściciela usuniętego pojazdu, do zapłaty tego wynagrodzenia na rzecz właściciela parkingu. W tym ostatnim przypadku musiałaby wydać decyzję administracyjną.
Polecamy: Samochód w firmie 2015 - multipakiet
Kwestię ponoszenia kosztów przechowania pojazdu przez jego właściciela reguluje art. 130a ust. 10h ustawy Prawo o ruchu drogowym, zgodnie z którym koszty związane z usuwaniem, przechowywaniem, oszacowaniem, sprzedażą lub zniszczeniem pojazdu powstałe od momentu wydania dyspozycji jego usunięcia do zakończenia postępowania ponosi osoba będąca właścicielem tego pojazdu w dniu wydania dyspozycji usunięcia pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 10d i 10i. Decyzję o zapłacie tych kosztów wydaje starosta. W przepisie brak jest wzmianki o możliwości wydania decyzji, w którym właściciel pojazdu zobowiązany byłby zapłacić te koszty innemu podmiotowi niż powiat. Brak jest innego przepisu, który regulowałby obowiązek zwrotu tych kosztów.
Ostatecznie problem ten rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny z siedzibą w Gliwicach w wyroku z dnia 1 października 2014 r., sygn. akt: II SA/Gl 619/14 (LEX nr 1531288), w którym stwierdził, iż: „Art. 130a ust. 10h Prawa o ruchu drogowym, zgodnie ze swoim literalnym brzmieniem, jak również usytuowaniem w art. 130a ww. ustawy, reguluje zatem wyłącznie kwestię wydania przez starostę decyzji nakładającej na byłego właściciela pojazdu obowiązek zapłaty wyliczonych kosztów na rzecz powiatu. Nie pozwala natomiast w jakikolwiek sposób ukształtować za pomocą decyzji administracyjnej stosunków pomiędzy byłym właścicielem pojazdu a jednostką (osobą fizyczną lub innym podmiotem), wykonującą czynności w zakresie usuwania pojazdów oraz prowadzenia parkingu strzeżonego, ani między starostą a jednostką, a zatem nie jest to podstawa przyznawania tej jednostce kosztów (wynagrodzenia) za wykonywane czynności. Przyznanie właścicielowi parkingu stosownego, należnego od powiatu, wynagrodzenia nie jest bowiem sprawą rozstrzyganą w formie wydawanej przez starostę decyzji administracyjnej.”
Wynika z powyższego, iż tylko starostwo powiatowe jest zobowiązane zapłacić właścicielowi parkingu wynagrodzenie za przechowywanie pojazdu. Nie może jednak w drodze decyzji administracyjnej zobowiązać właściciela pojazdu do zapłaty jakiegokolwiek wynagrodzenia na rzecz właściciela pojazdu. Zatem starostwo powiatowe winno wydać decyzję, w której zobowiązałoby właściciela pojazdu do zapłaty kosztów związanych z przechowaniem jego pojazdu. Natomiast po uzyskaniu tych kosztów, przekazałoby je właścicielowi parkingu w formie wynagrodzenia z tytułu przechowania pojazdów.
Polecamy serwis: Podatki