Klasyfikacja umów menedżerskich a VAT

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna sp.k. w Poznaniu
rozwiń więcej
Klasyfikacja umów menedżerskich a VAT./ fot. Fotolia / fot. Fotolia
Zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2016 r. o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami[1] [dalej: ustawa o wynagradzaniu], z członkiem organu zarządzającego spółka komunalna zawiera na czas pełnienia funkcji umowę o świadczenie usług zarządzania.

W praktyce pojawiły się wątpliwości związane z kwalifikacją tych umów na gruncie podatku od towarów i usług [dalej: VAT]. Próby ich wyjaśnienia podjął się w interpretacji ogólnej z dnia 6 października 2017 r.[2][dalej: Interpretacja] Minister Rozwoju i Finansów [dalej: Minister].

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług[3] [dalej: uptu], opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei, w myśl art. 15 ust. 1 uptu, podatnikami VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza – na gruncie uptu -  obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Jednocześnie – w myśl art. 15 ust. 3 pkt 3 uptu – na gruncie VAT, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych[4], jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. Przychody, do których odwołuje się powyższa regulacja dotyczą m.in. czynności wykonywanych na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze.

Zobacz: Kadry i płace

W świetle powyższego, określenie na gruncie VAT statusu członka organu zarządzającego spółki komunalnej wymaga zbadania, czy w umowie o zarządzanie, którą zawiera ze spółką komunalną ustalono:

- warunki wykonywania czynności w ramach umowy;

- wynagrodzenie;

- odpowiedzialność zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Odnosząc się do pierwszej z powyższych przesłanek, Minister zauważył, że istotą typowych umów cywilnoprawnych, których przedmiotem jest zarządzanie spółką przez osobę fizyczną (zobowiązaną do osobistego świadczenia) jest „pewne zintegrowanie zarządzającego ze spółką”, o czym świadczy wykorzystywanie infrastruktury i organizacji wewnętrznej tej spółki. Według Ministra, przyjęcie zgodnie z przepisami o wynagradzaniu stosownych rozwiązań dotyczących zapewnienia zarządzającemu w zakresie niezbędnym do wykonywania usług zarządzania urządzeń technicznych (np. komputera, telefonu komórkowego, samochodu, itp.) oraz ewentualnie innych zasobów, którymi dysponuje spółka (np. pomieszczenia biurowe wraz z wyposażeniem, uczestnictwo w szkoleniach i konferencjach związanych ściśle z pełnioną funkcją i powierzonymi zadaniami, firmowych kart płatniczych i kredytowych, itp.) dodatkowo potwierdza charakter (przemawiający za brakiem samodzielności w rozumieniu VAT) takiego stosunku prawnego.

Minister odnotowuje również, że wykorzystywanie infrastruktury i organizacji wewnętrznej zarządzanej spółki powoduje, że zarządzający nie ponosi również w tym zakresie ryzyka ekonomicznego (co ma ścisły związek z tym, jak kształtuje się wynagrodzenie). Spełnieniu tego warunku nie stoi przy tym na przeszkodzie szeroki zakres swobody zarządzającego w organizacji swojej pracy, wyznaczaniu celów, itd.

Jeżeli chodzi o wynagrodzenie, Minister wskazuje, że sposób jego kształtowania przewidziany ustawą o wynagradzaniu spełnia warunek wyłączenia z zakresu działalności gospodarczej na gruncie VAT. Nie zmieniają tego zapisy umowy o zmniejszeniu wynagrodzenia z racji czasowego braku wykonywania czynności przez zarządzającego, czy też okoliczność, że na podstawie umowy należne zarządzającemu wynagrodzenie obejmuje również wynagrodzenie za przeniesienie autorskich praw majątkowych.

Ostatni warunek polegający na odpowiedzialności spółki wobec osób trzecich – w myśl Interpretacji – będzie spełniony, jeżeli zgodnie z umową odpowiedzialność za działania zarządzającego wobec osób trzecich pozostanie po stronie spółki. Bez znaczenia pozostaje w tym kontekście odpowiedzialność zarządzającego wynikająca z bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa, w tym w szczególności określona Kodeksem spółek handlowych[5].

Innymi słowy, jeżeli umowa cywilnoprawna (stosunek prawny) przewiduje odpowiedzialność zarządzającego wobec osób trzecich (za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością, przy czym odpowiedzialność ta jest niezależna od odpowiedzialności zarządzającego, którą ponosi on – z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu – na podstawie obowiązujących przepisów prawa) wskazany warunek nie jest spełniony.

Odpowiednio, jeżeli dana umowa nie przewiduje takiej odpowiedzialności (a w przypadku braku jej uregulowania w umowie nie można jej domniemywać), należy uznać, że wskazany warunek jest spełniony.

Podsumowując podkreślić należy, że kwalifikacja konkretnego kontraktu menedżerskiego każdorazowo wymagała będzie weryfikacji jego zapisów pod kątem spełnienia powyższych przesłanek.
Pamiętać trzeba, że tylko ich łączne spełnienie przesądza o braku działania członka organu zarządzającego w charakterze podatnika VAT, a w konsekwencji o braku opodatkowania VAT.

[1] Dz. U. z 2016 r. Poz. 1202 ze zmianami.

[2] Nr PT3.8101.11.2017.

[3] Dz. U. z 2017 r. Poz. 1221 ze zmianami.

[4] tekst jedn. Dz. U. z 2016 r. Poz. 2032 ze zmianami.

[5] Ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych – tekst jedn. Dz. U. z 2017 r. Poz. 1577.

Piotr Koźmiński

radca prawny, jego zainteresowania obejmują obszar finansów publicznych oraz podatków i opłat lokalnych

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Księgowość budżetowa
Rząd zajmie się wieloletnim planem finansowym państwa
29 kwi 2024

"We wtorek Rada Ministrów zajmie się wieloletnim planem finansowym państwa" – powiedział podczas spotkania z dziennikarzami minister finansów Andrzej Domański.

Zagrożenie wypłat bonu energetycznego od 1 lipca 2024 r. Zablokowane urzędy?
27 kwi 2024

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informuje o ryzyku "zakorkowania" się urzędów w związku z wprowadzeniem bonu energetycznego oraz ryzyku utraty płynności przyznawania przez gminy świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego. 

Podwyżka opłat za wodę o 14,99%. Weryfikacja dopiero, gdy podwyżka będzie o 15% [Przykład]
24 kwi 2024

To efekt zmiany w prawie zdejmującej kontrolę nad gminami w zakresie podnoszenia opłat za wodę i odprowadzanie ścieków.

Dodatek również dla rodzin zastępczych zawodowych. W planach kwota 1000 zł brutto
24 kwi 2024

Projekt, którym zajmuje się Sejm, zakłada przyznanie dodatków do wynagrodzeń dla osób, które pełnią funkcję rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzą rodzinne domy dziecka. Dodatek ma być wypłacony od 1 lipca 2024 r.

Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury
16 kwi 2024

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?
27 mar 2024

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł
25 mar 2024

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi
25 mar 2024

Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?
22 mar 2024

Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych
20 mar 2024

Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

pokaż więcej
Proszę czekać...